Gå til innhold

65 nm gir lavere effektforbruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skal til for at en cpu kjerne er "spennende" forresten? beats me.

Tror neppe de noen gang blir spennende for min del, bare mer eller mindre interessante.

Ellers må jeg si at jeg synes det er mye interessant i Merom, Conroe etc. F.eks å snu ytelse litt på hode, nemlig å rusle på lav wattbruk (og sikkert frekvens) ved normal bruk som surfing, skriving og så gire opp når behovet er det.

Men for å sitere Simen1. "What you see is what you get".

Så roadmap, diskusjoner om hva som er rette arkitektur og alle slags spekulasjoner er vel mest bortkastet tid. Først når vi får de på bordet (tilgjengelige) merom og conroe med mer, kan vi si om dette er en ny æra eller bare en liten evolusjon av det gamle. Men "helledussen" så artig alle diskusjonene er!

Lenke til kommentar
snorreh: Nå tror jeg ikke det var noen store problemer med intels 90nm-prosess. Problemet lå nok heller i at selve arkitekturen ikke var i nærheten av optimalisert for ytelse/w eller w, men kun GHz. Det at ytelsen ikke ble lavere pga GHz-kjøret er  imponerende av intels ingeniører.

Problemene Intel hadde med sin 90nm-produksjonsteknikk var generelt, men pga. størst tetthet av raske transistorer i "Prescott" så ble problemet med lekasjer mest tydelig der.

Men er du enig i at conroe/merom blir mer spennende enn Cedar mill?

Joda, men ikke særlig mer spennende enn Pentium Pro som ble lansert for snart 10 år siden ;)

Forørvig kan vel definisjonen din av "nytt" virke som om du betrakter dagens dobbeltkjerne K8 som en blodtrimmet K7-redesign. Forøvrig synes jeg dette med defineringen av ordet nytt og slektskapet er lite interresant. Akkurat som når jeg treffer damer på byen. Jeg spør ikke "nå, hvem er du dattera til da?" Jeg tenker mer "what you see is what you get".

K8 er selvsagt basert på K7, men inneholder samtidig radikale nyvinninger som 64-bit støtte, integrert minnekontroller og integrert nordside med punkt-til-punkt buss (HyperTransport). Det eneste jeg sier er at de detaljene som har lekket vedrørende "Merom" så virker den ikke å by på noe særlig revolusjonerende akkurat. Likevel tviler jeg ikke på at den kommer til å kunne gjøre jobben som grunnlaget for en ny serie med prosessorer for alt fra bærbare til tjenere, med speislet fokus på ytelse/watt/kjerne. Men AMD hviler som kjent ikke på laurbærene i påvente av dette, så det blir spennende å se hvem som kommer ut på topp til neste år.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Men er du enig i at conroe/merom blir mer spennende enn Cedar mill?

Joda, men ikke særlig spennende enn Pentium Pro ble lansert for snart 10 år siden ;)

:wow: Hvis du mener conroe/merom kan bli ca like spennende som den var i sin tid, ("ikke særlig mer spennende enn Pentium Pro"), så har vi virkelig noe å glede oss til. Jeg trodde ikke du skulle synes den var til de grader spennende men greit nok. Pentium Pro satt i sin tid en ny standard for FP-ytelse og var svært nyskapende på mange måter. Den kom riktignok bedre til sin rett etter en en prosesskrymp til 350 nm, men den var fortsatt en milepæl innen x86-CPU'er. Den var så bra at den ble brukt som utgangspunkt for Intels CPU'er i mange år fremover. Hvis du mener vi har en milepæl i den dimmensjonen i vente så tror jeg nesten jeg må ta din optimisme til Intel med en liten klype salt :p

Lenke til kommentar
:wow: Hvis du mener conroe/merom kan bli ca like spennende som den var i sin tid,  ("ikke særlig mer spennende enn Pentium Pro"), så har vi virkelig noe å glede oss til. Jeg trodde ikke du skulle synes den var til de grader spennende men greit nok. Pentium Pro satt i sin tid en ny standard for FP-ytelse og var svært nyskapende på mange måter. Den kom riktignok bedre til sin rett etter en en prosesskrymp til 350 nm, men den var fortsatt en milepæl innen x86-CPU'er. Den var så bra at den ble brukt som utgangspunkt for Intels CPU'er i mange år fremover. Hvis du mener vi har en milepæl i den dimmensjonen i vente så tror jeg nesten jeg må ta din optimisme til Intel med en liten klype salt :p

Nei, det var ikke det jeg mente å si. For å si det slik så representerer kanskje Pentium Pro den best designede CPU-arkitekturen som Intel har laget til dags dato, og jeg tviler derfor på at de klarer å overgå det bragden med "Merom" allerede til neste år. Å lage en bra CPU-arkitektur tar mange år, også i en så stor organisasjon som Intel, og utifra de få detaljene som har lekket ut så ser ikke "Merom" ut til å by på de helt store nyvinningene akkurat. Den er mer et resultat av naturlig evolusjon enn noen stor revolusjon, og tyder med andre ord på at Intel satser på rimelig sikre kort denne gangen (les: ingen flere tabber). Det sier egentlig det meste om Intel mhp. fremskritt, siden de er svært konservative også mhp. design og utviklingen går tydeligvis i sneglefart der i gården etter min mening. Denne CPU-arkitekturen passer sikkert glimrende inn i Intel sine plattform-planer, ettersom man her får én prosessor-familie som kan brukes i alt fra bærbare til tjenere, og så kan man bruke antall kjerner, forskjellige brikkesett m.v. til å skille hvert markedssegment fra hverandre. Man skulle tro at Intel var i stand til å by på noe mer nyskapende enn dette, men det ser det altså foreløpig ikke ut til å være tilfellet. Jeg ser likevel ikke bort ifra at Intel fortsatt kan overraske, selv om jeg egentlig tviler på det for å være helt ærlig.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hva skal til for at en cpu kjerne er "spennende" forresten? beats me.

Noe helt nytt og nyskapende, altså ikke bare resirkulering av gamle design. Med all den kompetansen som Intel etterhvert har erhvervet seg på brikkesett-fronten, så synes jeg det er rart at de ikke snart begynner å leve mer opp til navnet sitt nemlig INTegrated ELectronics. Det har vært for mye fokus på å krympe prosessorene, mens datamaskinene generelt sett er like store og klumpete i dag som for 10 år siden. På tide at noen gjør noe med den saken, men det ser altså ikke ut til at det blir Intel dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...