Gå til innhold

Diskusjonstråden om Gothere og relaterte ting.

Lollapalooza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pasient-: Vil tro at tråden egentlig handler om fjortisgotere da "ekte" gothere omtrent er ikke-eksisterende. (Jeg har i hvertfall aldri sett noen... :shrug:)

5079593[/snapback]

Hva er en "ekte" gother? :hmm:

5079715[/snapback]

Det finnes det mange svar på, men det er en subkultur, med både klesstil og musikkstiler(goth rock, goth metal, doom metal, darkwave, EBM, osv...). Den har sine røtter i punken så den deler nok litt ideer med den, goth er jo ikke akkurat komformister. (ifølge gothere selv i hvertfall).

Leste også et sted at folk har tatt ordet goth bla. fordi de låner fra den gamle "goth" stilen fra middelalderen. (I noen stiler i hvertfall). Hovedpoenget er at goth(det som var goth på da tiden) ble uglesett og sett på barbarisk i den tiden. Altså, det betyr å være forskjellig, og vakker men at "mainstreame" de fleste ikke ser.

Kort sagt: Anti-komformisme.

Det stemmer også at goth er bundet opp mot ting som bla. depresjon, og andre mørke ting. Dette har med at goth handler om å se noe vakkert, noe "lyst" der man ellers ikke ville forvente å finne det og så omfavne dette for alt det er verdt.

Goth is a modern subculture that first became popular during the early 1980s within the gothic rock scene, a sub-genre of post punk. It is associated with characteristically "gothic" tastes in music and clothing. Styles of dress range from gothic horror, punk, Victorian, fetish, cybergoth, androgyny and/or lots of black. There is no dress code per se for goths; rather a set of accepted standards which vary according to localities and tastes.
(EDIT: Oppdatert)

Mer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Goth

http://www.religioustolerance.org/goth.htm

EDIT: Hvis jeg ikke tar helt feil så har |darkness skrevet en artikellen om emnet... :hmm:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Det var en diskusjon om ordet 'avik' lenger oppe i tråden. Og jeg føler noen brukte det ordet på gothere nesten som om gotherne har lyst å være med i 'vanlige' folks samfunn, men de er sosiale avik og klarer det ikke.

"Oh jeg vil så gjerne være med de tøffe vanlige folkene, men jeg klarer det ikke. Jeg blir ikke akseptert i miljøene deres... Pokker... Jeg får nesten psykiske problemer fordi ingen vil være venn med meg. Jaja da får jeg bli gother da. De vil sikkert være med meg fordi jeg er et sosialt avik, og alle taperne i den sosiale verden blir gothere"

Og det er bullshit. Slik funker det hvertfall ikke. De har bare andre interesser og synspunkter en 'vanlige' folk og det er såpass mange av dem at de har klart å lage en stil ut av det. At de ikke passer så bra i 'vanlige' miljøer og heller søker andre folk med samme interesser betyr ikke at de ønsker å være vanlige. Det virket nesten som om noen mente at 'normale' folk er bedre enn gothere. Vi er bare forskjellige.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Jeg synes at det er interessant at gothere ser på seg selv som "anti-konformister", når de selv er så opptatt av uniformering, det samme gjelder for øvrig også punkere. I mine øyne er den livsstilen som føres i goth-miljøer mer preget av konformitet enn hva man ser i den øvrige "mainstream" kulturen.

Jeg mistenker at gother miljøet ikke ser på individuelle forskjeller som positivt når Svarte-Ivar plutselig begynner å høre på Britney Spears?

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er interessant at gothere ser på seg selv som "anti-konformister", når de selv er så opptatt av uniformering, det samme gjelder for øvrig også punkere. I mine øyne er den livsstilen som føres i goth-miljøer mer preget av konformitet enn hva man ser i den øvrige "mainstream" kulturen.

Jeg mistenker at gother miljøet ikke ser på individuelle forskjeller som positivt når Svarte-Ivar plutselig begynner å høre på Britney Spears?

5082259[/snapback]

Goth is a modern subculture that first became popular during the early 1980s within the gothic rock scene, a sub-genre of post punk. It is associated with characteristically "gothic" tastes in music and clothing. Styles of dress range from gothic horror, punk, Victorian, fetish, cybergoth, androgyny and/or lots of black. There is no dress code per se for goths; rather a set of accepted standards which vary according to localities and tastes.

Forøvrig så kan jeg nevne at de er ikke anti-komformister i form av at de prøver så godt de kan å være omvendt av det "mainstream" gjør, men vil følge seg selv. Individualistisk tanker altså. Grunnen til at gothere kler mye likt er jo det at de ikke komformer til resten av samfunnet, men så oppdager de at de er flere og går dermed sammen. Det er ikke slikt at de folk går til gruppene og så komformer til gruppen... Folk som gjør den slags kalles på godt norsk "posere".

Lenke til kommentar

Huff, får mer og mer følelsen av at dette er en stor goth mobbe tråd :nei:

TLZ: Å definere gothere utifra en definasjon som er på vikipedia er enkelt og greit generalisering og ganske teit. Det finnes tusenvis av folk som går med armani dresser og har kort skinnende hår menst de ser heller ganske snobbete ut. Hvorfor lager vi ikke en mobbetråd for de?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Å være gother på 80 tallet hadde vell noe annet å si en og være gother idag. Har fått inntrykk av at på den tiden var gothere mere modene. Tror forøvrig det leste om Anton Lavey,Aleister Crowley og hadde mere kunnskap omkring det mørke i det hele tatt.

I den tid vi lever i nå så virker det som de fleste gotherne er fra aldern 10-17, og overhode ikke kunnskap. De lister opp "mainstream" band, og alt annet som resten av gothere gjør. Blod,natt,magi,flaggermuser å hele pakka uten å vite noe om det. Er sikker på at 90 % av de hadde brekt seg vis det hadde fått et par liter blod i tryne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...