Gå til innhold

Oppgradering av amd pc med støysvake komponenter


Anbefalte innlegg

Som overskriften sier skal jeg nå prøve å fjerne noe av støyen fra min nåværende pc som jeg kjøpte tidligere i år. Jeg har ikke noen spesielt budsjett, men å legge i noe mye mer enn 2000 kr. har jeg ikke planer om.

 

Min pc ser dere i signaturen, har forøvrig et Chieftec Mesh kabinett med en 410W psu.

 

Har satt opp disse delene som skal sørge for at pc'n ikke bråker så jævlig:

 

 

PSU:

MIST 500W

 

CHIPSETTKJØLER

Zalman

 

GFX SILENCER

Artic silencer

 

CPU KJØLER

Thermalright XP-120

 

Jeg trenger kanskje noen vifter også, med det har ingen peiling på. Kikket på noen MIST vifter på digitalimpuls.no. Har også lest i tidligrer tråder at PAPS viftene er ok. Vært fint hvis noen kunne gitt et forslag på hva jeg trenger av vifter. Foruten de to harddiskene i min signatur har jeg satt inn en WD 250 GB til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ser ut som bra kjøling og ser ut som det vil bli nokså kjølig i kassa di.. hvor store skal viftene være? Papst, MIST og SilenX viftene er de som er stillest. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23587 er veldig gode og stille, skal selv kjøpe 3 stk av disse..

Takk for svar. Har forstått det slik at store vifter er tingen, så vurderer å gå for 120 mm vifter. Er litt usikker hvor mange det vil være behov for? Det er i hvertfall nok vifteplass i kabinettet. Forslag?

Lenke til kommentar
ser ut som bra kjøling og ser ut som det vil bli nokså kjølig i kassa di.. hvor store skal viftene være? Papst, MIST og SilenX viftene er de som er stillest. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23587 er veldig gode og stille, skal selv kjøpe 3 stk av disse..

Takk for svar. Har forstått det slik at store vifter er tingen, så vurderer å gå for 120 mm vifter. Er litt usikker hvor mange det vil være behov for? Det er i hvertfall nok vifteplass i kabinettet. Forslag?

Noen som vet om det vil bli plass til et SLI oppsett med kjøleløsningen jeg har valgt. Kan noen kommentere hvor mange vifter som bør kjøpes??

 

Finnes det en bedre og stillere løsning enn det jeg har valgt. Vannkjøling er ikke ønskelig.

Lenke til kommentar

Arctic-Cooling kjølerne er etter min mening møkkaprodukter med dårlig kvalitet.

De er også veldig vanskelig å rengjøre når den etter kort tid er FULL av støv!

Jeg har selv hatt 2 stykker. Jeg anbefaler at du heller tar Zalman VF700-Cu eller Thermaltake.

Jeg har selv bestilt en Thermaltake Schooner til mitt X800XT PE.

 

Edit:Når det gjelder vifter,så anbefaler jeg MIST viftene som Microplex har. De er billige og gode.

Edit2:Her er en test av Thermaltake Schooner på Geforce 6800. Som du ser fungerer den veldig bra.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Arctic-Cooling kjølerne er etter min mening møkkaprodukter med dårlig kvalitet.

De er også veldig vanskelig å rengjøre når den etter kort tid er FULL av støv!

Jeg har selv hatt 2 stykker. Jeg anbefaler at du heller tar Zalman VF700-Cu eller Thermaltake.

Jeg har selv bestilt en Thermaltake Schooner til mitt X800XT PE.

 

Edit:Når det gjelder vifter,så anbefaler jeg MIST viftene som Microplex har. De er billige og gode.

Takk for svar Morten.

 

Da bytter jeg ut silencern med scoonern. Skal samtidig ta en titt på MIST viftene. I utgangspunktet liker jeg ikke å bestille fra Microplex da de ikke tar kort, men summen blir vel ikke noe annerledes hvis jeg bestiller alt derfra.

 

Hvor mange vifter vil jeg trenge til å pc'n?? Det er ihvertfall nok av plasser i kabisset mitt.

 

Edit: Vil jeg få plass til to skjermkort med scoonern? Tenkte jeg skulle kjøre SLI!

Endret av geriljajoe
Lenke til kommentar
Hvor mange vifter vil jeg trenge til å pc'n?? Det er ivhertfall nok av plasser i kabisset mitt.

En vifte i front som trekker luft inn og en vifte bak som skyver luften ut er sikkert nok.

Flere enn det bør du ikke ha hvis du skal ha en stillegående pc.

Den er god Morten! Da satser jeg på 120mm vifter, type MIST!

 

Takk for svar!!

 

Så forresten at det ikke var plass til SLI med Scooner løsningen. Finnes det andre alternativer som gjør det mulig å kjøre SLI??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Synes folk gjør det tungvint med en passiv kjøler OG vifte når man kan få noe så glimrende som Zalman (se signatur). Mye ryddigere og bedre egenskaper.

 

Har dessverre ingen smart løsning angående kjøling i SLI...

Lenke til kommentar
Så forresten at det ikke var plass til SLI med Scooner løsningen. Finnes det andre alternativer som gjør det mulig å kjøre SLI??

Har du tenkt til å bruke SLI da? Å ha 2 stk 6600GT er bortkastede penger siden det ikke yter noe bedre enn et 6800GT.

Ved framtidig oppgradering bør du heller satse på et Geforce 7800 kort. :)

Lenke til kommentar
Synes folk gjør det tungvint med en passiv kjøler OG vifte når man kan få noe så glimrende som Zalman (se signatur). Mye ryddigere og bedre egenskaper.

 

Den så jo litt snacks ut. Ser det finnes flere modeller, anbefales den med kobber?

 

Hvorfor ikke kjøpe vannkjøling? På www.shg.no får du asetek vannkjøling til 1950kr. Da følger det med CPU kjøler (3 in/outlets), VGA kjøler, Chipset kjøler, Black Ice pro 2x120mm radiator og 2 Adda vifter, samt 1200L pumpe/tank og alt mulig tilbehør.

 

Som nevnt er ikke vannavkjøling ønskelig nå. Kanskje en annen gang...

 

Har du tenkt til å bruke SLI da? Å ha 2 stk 6600GT er bortkastede penger siden det ikke yter noe bedre enn et 6800GT.

 

Sant nok, men istedet for å bruke 3000 på et nytt skjermkort, legger jeg i kun halvparten. Jeg spiller hovedsakelig CSS og noe BF2. Flyter greit nå, men alltid kjekt med litt mer ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...