ViVentis Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Kulelyn er et mystisk fenomen som ikke mange forstår. Er det noen her som har litt info om det? Noen som har opplevd/sett det selv? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Kulelyn er glødende kuler som flyr i lufta, og som kan vare i flere sekunder før de forsvinner. De oppstår som regel i tordenvær. De er sjeldne, ingen vet nøyaktig hvordan de oppstår og hva de består av, og de har ikke vært tilfredstillende reprodusert i laboratorier. http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_lightning Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Fysikklæreren min på videregående hadde sett et sånt et en gang! Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 De kan vist farte bortover bakken også... En av mine lærere fortalte om ei veninne og mannen som var på hytta på fjellet, der så de ut av vinduet og så et kulelyn, de spratt vekk fra vinduet. Ikke det dummeste de gjorde, siden kulelynet rett etterpå kom rett inn veggen ved vinduet og for rett igjennom hytta... Ganske sykt! Kulelyn skal vist oppstå på plasser vi ikke er, altså mest på fjell osv... Ikke i byer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 De kan vist farte bortover bakken også... En av mine lærere fortalte om ei veninne og mannen som var på hytta på fjellet, der så de ut av vinduet og så et kulelyn, de spratt vekk fra vinduet. Ikke det dummeste de gjorde, siden kulelynet rett etterpå kom rett inn veggen ved vinduet og for rett igjennom hytta... Ganske sykt! Kulelyn skal vist oppstå på plasser vi ikke er, altså mest på fjell osv... Ikke i byer. Ble tingene som den gikk gjennom ødelagt eller var det som et spøkelse som bare gikk gjennom veggen. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Kulelyn kan i alle fall sette fyr på ting (papir f.eks). Har hørt at foreldrene mine hadde et kulelyn i kjøkkenbenken... Så vidt jeg vet er kulelyn det samme som lyn - plasma (svært, svært, svært varm gass, så varm at atomkjernene og elektronene rives fra hverandre, => elektrisk ladning) som holdes på plass av et magnetfelt som dannes av den elektriske ladede gassen. Forskjellen er at i et vanlig lyn fra bakke til sky, eller sky->sky, er magnetfeltet "sylynderformet" - det snurrer rundt lynet (om du har 3FY-bøkene, så er det på samme måte som magnetfeltet rundt en elektrisk ledning). Men i et kulelyn er de "krøllet sammen til en ball", slik at plasmaen ikke kan utvide seg noen retninger. *gå og lese wikipedia-artikkel* Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 De kan vist farte bortover bakken også... En av mine lærere fortalte om ei veninne og mannen som var på hytta på fjellet, der så de ut av vinduet og så et kulelyn, de spratt vekk fra vinduet. Ikke det dummeste de gjorde, siden kulelynet rett etterpå kom rett inn veggen ved vinduet og for rett igjennom hytta... Ganske sykt! Kulelyn skal vist oppstå på plasser vi ikke er, altså mest på fjell osv... Ikke i byer. Ble tingene som den gikk gjennom ødelagt eller var det som et spøkelse som bare gikk gjennom veggen. Aner ikke, men det hørtes ut på lærern som om det ikke ødela eller la igjen noen spor. Lenke til kommentar
ovzer Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 hmm.... snåle greier Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 måtte bytte ut litt av panelen i gangen her for en del år sida, 15 år tror jeg. Da gikk det er kulelyn gjennom gangen, å det ble ganske tydelige spor i panalen, så det er nok ganske så varmt ja. Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 hvor fort farter de lyna rundt da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 hvor fort farter de lyna rundt da? Det varierer sikkert veldig... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Kulelyn kan i alle fall sette fyr på ting (papir f.eks). Har hørt at foreldrene mine hadde et kulelyn i kjøkkenbenken... Jeg har mitt i boden. Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 En morgen for en stund siden hørte jeg en slag "sjjj" lyd uten for vinduet, jeg gikk bort til det, og uten for var det en gul-grønn "kule" som svevde utenfor. Tror det var kulelyn. Etter hva jeg har lest, er kulelyn ganske varmt. i historien jeg leste, var det et kulelyn som fløy ned i en vann-tønne. Det hadde kommen en røyksky opp, og halvparten av vannet var borte. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Snakket en gang med en eldre mann som i sin ungdom hadde opplevd at et slikt kulelyn hadde kommet inn gjennom vinduet og hengt i lufta rett over radioen deres i noen sekunder. Ganske spesielt, skulle jeg tro. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Pappa så vist kulelyn ofte på store sletter på fjellet den tiden han kjørte over der hele tiden.. Og tror jeg faktisk så en på veien utenfor vinduet mitt en gang også.. Ganske kule greier Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Pappa så vist kulelyn ofte på store sletter på fjellet den tiden han kjørte over der hele tiden.. Og tror jeg faktisk så en på veien utenfor vinduet mitt en gang også.. Ganske kule greier Tviler på at du syns de er så kule, om de treffer deg. Etter den gangen jeg så det kulelynet hadde jeg marerit om at det var to kulelyn som forfulgte meg, til slutt snublet jeg og voknet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå