Gå til innhold

Harddisk for dreambox?

Gjest Slettet+7412534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+7412534

Hei, jeg håpet jeg postet denne rett, hvis ikke så beklager jeg.

Jeg har en Dreambox 7020-S som jeg har tenkt å sette inn en harddisk i (250-400 gb tenkte jeg på)

Noen som har noen anbefalinger over hvilke disker jeg burde kjøpe?

Står på http//.www.dreambox.no at man burde bruke spesielle harddisker. Grunnen er at disse er speisiallaget for dreambox, er støysvake og blir ikke så lett varm.

Noen som har en anbefaling til en harddisk på 250 gb-400gb som er støysvak og ikke alt for dyr. Er ikke sikker på hvilken harddisk type dreambox bruker, men det vet vel dere der ute.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På dreambox.no har du også ei liste over forhandlerene dems. Ta kontakt med en av disse, så vil du få den rette harddisken.

Problemet er at godkjente harddisker for dreambox fåes kun igjennom forhandlere for dreambox. Komplett og andre har ikke disse.

Lykke til med dreambox, hverdagen blir bare bedre :thumbup:

Lenke til kommentar

Delvis markedsføringstriks, delvis prøver de å hindre for mye trøbbel med sure kunder, tror jeg....

At produsenten av dreambox får spesiallaget disker til boksen tar jeg med en spade salt, men de kjøper nok inn og rebager disker, som da er av serier som har lite nok varmeutvikling til at de skal gå problemfritt i 'box-en.

Slik tjener de litt penger på disken, og kan nekte reklamasjon på 'boxer som har fått innsatt "superheater 400 GigaDisk" :roll:

Lenke til kommentar

På ingen måte. Dreambox fungerer godt nok med vanlige disker også.

Men problemet er diskene. Mange produsenter har forskjellige kvalitetsstandarder, holdbarhet, støynivå osv. Dersom dreamboxer blir solgt med disse, vil mange komme tilbake til forhandler og skylde på dårlige dreamboxer, når det ofte er harddisken som er problemet.

Eg har solgt mange dreamboxer, og prøvd med mange harddisker. Ved første øyekast er det ingen forskjell på en Maxtor 160GB 7200RPM disk, og en Seagate 160GB 7200RPM dreambox godkjent disk. Men når du etterhvert hører duringe, kjenner varmen, får problemer med dreamboxen pga for lite strøm. Da ser du virkelig forskjellen.

Forskjellen på en dreambox godjent disk og andre er:

- støysvak

- lite varmeutvikling

- lite strømkrevende

Lenke til kommentar

Varme og støy er det største problemet i dag, desverre.

Men tidligere var strømforsyningene til dreamboxene så svake/dårlige at de ikke klarte å levere strøm dersom harddisken krevde "litt over" gjennomsnittet. De nyeste dreamboxene har ikke dette problemet.

Dårlig ventilering har også vært et problem. Selv om det nå er flere "luftehull" mener eg fortsatt dette er et problem.

Personlig har eg montert i en 30GB harddisk for bærbar pc, som er perfekt til bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...