Maroder_S Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Mange databrukere utveksler gratis informasjon i digitale nettverk – og skalaen dette foregår i viser at gaven er et sentralt fenomen i den digitale kulturen. Men kan en gave mottasuten at det følger forpliktelser? Les mer Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Bra skrevet artikkel, mye intresannte tanker... Rett og slett god lesning Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Enig. Når det gjelder 1984, finnes det i hvert fall selskaper som har makt til å få ganske stor kontroll. Det finnes jo "dommedagsprofetier" og "konspirasjonsteorier" om både Google og Microsoft. Om det er sannsynlig at de vil benytte muligheten, er en annen sak. Microsoft motarbeider i hvert fall gavekulturen, for eksempel ved å forsøke å få lovfestet "trusted" computing bundet til deres egne produkter. Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Tusen takk! En tankevekker, iallefall for meg.. Bra skrevet også, stå på! Jeg inrømmer at jeg selv ikke har bidratt så veldig mye, annet en en bug-melding i ny og ne, generert fra programmene jeg bruker. Men nå ligger min interesse mest innenfor HW, så blir litt vanskeligere da.. ..kan bli flinkere til å skrive erfaringer på Prisguiden kanskje Men er det en venn eller kollega som trenger hjelp forran PC'en er jeg der med engang! Jeg elsker å hjelpe folk (selv om det kan se ut som jeg "brifer", og det er fare for at jeg kan gjøre det noen ganger også da ) Jeg liker iallefall og vise at jeg tross alt er duganes til noe Lenke til kommentar
Maroder_S Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Takk! Hyggelig at dere likte den! Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Veldig bra skrevet, trodde ikke jeg kunne finne "sånne" artikler på HW jeg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) utrolig at ingen frp fanboys har kommentert artikkelen og kalt den for sosialistpropaganda ennå. ellers veldig positivt å se en slik artikkel postet på hwb.no (forsvant nettopp fra forsiden til hw.no??) mer litteratur for de interesserte: A HACKER MANIFESTO http://subsol.c3.hu/subsol_2/contributors0/warktext.html Free culture http://www.free-culture.cc/freecontent/ noen artikler i utvalg: http://www.lessig.org/content/articles/ Endret 2. oktober 2005 av modellmakt Lenke til kommentar
Maroder_S Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 utrolig at ingen frp fanboys har kommentert artikkelen og kalt den for sosialistpropaganda ennå. Artig vinkling, men tror nok at gaveøkonimer faktisk eksisterer på siden av politiske ideologier. Det er nettopp det som gjør fenomenet så interessant! Dette betyr at FRP-fanboys, som ikke er det uttrykket jeg vanligvis ville valgt, er også glade i godene gaveøkonomier gir! Jeg kan ikke helt se hvilket ståsted de kan lansere noen treffende kritikk ut fra. Som jeg skrev er den digitale teknologien både radikal og liberal, begge "leire" har benyttet den til sin fordel. :-) Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Radikalt og liberalt er ikke motsetninger, den vanlige motsetningen til radikalt er konservativt. Dessuten kan liberalt og konservativt også være motsetninger (for eksempel hvis man ser på kristen-konservatives syn på homofili). Endret 23. oktober 2005 av ehasl Lenke til kommentar
knatten Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 For de som synes denne artikkelen var interessant kan jeg også anbefale The Cathedral and the Bazaar av Eric S. Raymond. Du får den hos Oreilly.com. Den er generelt interessant, og har noen kapitler som omtaler gavekulturen spesielt. Raymond har også tilgjengeliggjort boken fritt fra sin hjemmeside. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 alle er glade i gaver, ikke alle er glade i gaver med forpliktelser tror nok det er høyrefolk som knurrer her, ikke frp-ere... er noe som heter frihet under ansvar. desverre er det oftest frihet uten ansvar det som ønskes... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Jeg inrømmer at jeg selv ikke har bidratt så veldig mye, annet en en bug-melding i ny og ne, generert fra programmene jeg bruker. Men nå ligger min interesse mest innenfor HW, så blir litt vanskeligere da.. 4931823[/snapback] Hardwar og gaveøkonomi lar seg kombinere helt utmerket, ta bare en kikk på Opencores og Freedom CPU. Aktivitetsnivået er lavere enn for software og verktøy for oppstart har ofte høy pris og terskel, men umulig er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå