Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan du noe om nettverk..les dette!

Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke ut av hvordan jeg setter opp nettverket mellom min Stasjonære PC og bærbare. Håper noen her kan hjelp meg.

På stasjonær PC kjører jeg XP

På Bærbar kjører jeg Win 2000

Begge PC´r har nettverkskort 10/100 MB og jeg bruker en krysset kabel mellom pc´ene. Jeg har 100 MB linje mellom begge PC´ene og her har jeg kontakt. Problemet mitt er at jeg får ikke den bærbare PC´n på Internet. Jeg har ISDN på vertspc´n og ønsker å kunne surfe med begge pc´ene samtidlig. Kan noen fortelle meg hva jeg må gjøre for å sette opp disse PC´ene til å dele Internet tilkobling?

Veldig glad for å få svar. Amatører må lære dem også. Sikkert utolig enkelt bare man kan det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linken. Hadde vel funnet den selv om jeg hadde vært litt tålmodig. Nå har jeg fått delt Internett tilkoplingen. Men det har dukket opp et annet problem jeg ikke skjønner. Jeg vil dele filer/disker med den bærbare PC´n. Jeg legger de diskene jeg vil dele opp i delte dokumenter. Finner dem igjen med den bærbare, men da jeg klikker på dem så kommer jeg inn i lokale disker. Dette ble kanskej vanskelig å skjønne. Jeg er ikke flink til å foklare. La oss si at jeg deler disk D: Hvis jeg da klikker på D: under minenettverks steder på den bærbare, så kommer jeg inn i D disk på den bærbare i stedet for den stasjonære. Jeg gjorde det på denne måten når begge datamskinene hadde XP og det funket fint. Men ikke denne gangen....noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Oki..for å vere sikker på at du har delt mappen din skikkelig gjer vi slik :

PC1 = Stasjonære

PC2 = Bærbare

Gå til PC1...høgre klikk D: og enable sharing ting

Gå så tilbake til PC2..

Start-->Kjør og skriv name_til_PC1 eller ip.til.pc1

Då skal du vere sikkert på at du kommer inn på rett maskin og då skal det funke :smile:

Lenke til kommentar

Det kan og vere lurt å prøve å angi IP, f.eks

192.168.1.1 på PC1 og 192.168.1.1 på PC2

Eller?

Rett meg noen viss jeg tar feil, men det er ofte at folk som har random ip (169.ettelleranna, som windows angir selv)ikke finner hverandre.. Internetten slutta å virke akkurat da jeg skulle poste dette, så det spørs hvordan det går..

Lenke til kommentar

Med 169.ettellerannet antyder du sikkert den IP-adressen som Microsoft-OS'er bruker når de skulle ha fått tildelt IP-adresse fra en DHCP-server, men ikke har fått det (les: ingen DHCP-server har svart).

Den IP-adressen er altså verken statisk angitt eller tildelt gjennom DCHP, den er et resultat av mislykket DHCP-request.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-17 16:43, Cyprez skrev:

Jeg gjorde som du sa, men det skjer akkurat det samme! Jeg skjønner ikke hvorfor!

Hva mente du men "Jeg legger de diskene jeg vil dele opp i delte dokumenter."?

Hvis du har laget snarveier i mappen Delte dokumenter, og bare delt sistnevnte mappe, vil disse snarveiene peke på lokale områder - områder som på den andre maskinen blir akkurat like lokale (i stedet for UNC til et delt område på en annen maskin).

Lenke til kommentar

Jeg har sendt deg en privat melding Brickhead.

Jeg har følgt brukerveiledningen på hjelperdeg.net og fått delt Internet oppkoplingen. Der sto det at jeg skulle sette "finn IP adresse automatisk" på PC2 Og etter at jeg gjorde det fikk jeg faktisk til å dele Internet koplingen. Setter jeg inn en IP adresse på både PC1 og PC2, så funker ikke Internet tilkoplingen på PC2.

Jeg får spørre dere på en annen måte. Etter at jeg har gitt tilatelse til å dele diskene jeg vil dele. Hva gjøre jeg da? Det jeg har gjort er å lage snarveier i Delte dokumenter på PC1. Disse finner jeg da igjen på PC2, men da peker dem altså feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...