Gå til innhold

Vannkj. i Chenbro Gamingbox/bomb?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å forsøke å montere en vannkjølingsløsning i helgen. Alle deler er løse og egne komponenter, men jeg mangler vannet. Mener å ha fått med algemiddel osv.

Men hva slags vann skal jeg kjøpe? type? farge? og hvordan tilsetter jeg flurocerende fargemiddel etc.

Noe annet jeg bør tenke på? La det stå å kjøre på hovedkortet uten å ha strøm på kortet et døgn for å sjekke etter lekkasjer? Regner med at jeg da må "korstslutte" en PSU for å få til det.

Hva med påfylling av tanken og få "lufta" systemet osv?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp batterivann og konsentrert frostveske (blå, ikke rød frostveske) på en bensinstasjon. Bland 10-15 prosent frostveske i batterivannet.

Da skulle du være beskyttet mot alger og korrosjon, i tillegg får du en fin blåfarge på vannet.

Du bør ikke ha noe mer i vannet, UV tilsetninger vil f. eks. redusere kjøleevnen, og mange har fått problemer med at den lager et belegg i slangene...

Du bør nok teste systemet med kun pumpe på i noen timer før du starter resten av PCen...

Du sier ikke så mye om hvilke komponenter du har med, men hvis du har tanken som øverste punkt i systemet (som meg), er det bare å helle vann i tanken så den blir full. Så starter du pumpa i noen sekunder, så tanken blir nesten tømt, stopp pumpen og fyll opp igjen...

Det viktige er at pumpa kun får vann inn. Jeg måtte klemme litt på slangen fra tank til pumpe, slik at lufta gikk ut og vannet rant inn...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke det systemet jeg ønsket å ha, her og nå, men jeg bruker det jeg har.

- Chenbro GamingBomb. Ikke mest plass men skal være stort nok, men å ha tanken som høyeste punkt tror jeg går dårlig. Forslag til plassering i et slikt kabinett? plassmessig.

- Ellers har jeg kjøle"elementer" til Socket-A Cpu, VGA og HDD. Som er elementene som evt. gir støy/mest varme i mitt system.

- Jeg har kun 1stk 120mm radiator som jeg kommer til å fjerne HDD cagen i front hvor jeg tenker å montere radiator med vifte for innsug. Ellers en stillegående 120mm utblås bak sammen med stillegående PSU.

- HDD har en vannkjøle boks og blir montert i en 5 1/4 brønn. Som også da fjerner all lyd. Det er tanken.

Men om det er dumt å kjøle/dempe HDD også med en 120mm radiator vet jeg ikke.

Alternativt kan jeg unngå VGA vannkjøling da viften på 6600GT kortet sjelden støyer særlig.

EDIT:

Men du sier også "så slå av pumpen mens du gjør sånn og sånn". Jeg lurer også litt på hvordan jeg skal operere dette.

1. Skal alt monteres i kassa eller ligge løst under testing? Må det testes når alt er montert som det er tenkt å være eller holder det å teste liggende løst ute? Kanskje en fordel å ha alt montert så slipper man ekstra jobb.

2. Hvordan skal jeg få strøm til pumpa? Og hvordan "slår jeg den av og på" hvis jeg evt. ikke har en strømbryter på PSU(hvis den brukes) og uten da å skade PSU/Pumpe med "nappe ut kontakt".

3. Burde jeg gjøre noe spesielt med utstyret i forkant? Noen form for preparering? Varme slanger? Såpevann på slanger?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale deg å teste systemet for lekkasje over natten. Jeg hadde lekkasje to ganger på rad, vannet fosset over HK, men etter å ha tørket opp med papir (ikke bruk papir som loer, dvs toalettpapir. Torky anbefales) og brukt hårføner i tillegg til å ha latt systemet tørket i to dager, fungerte alt fint.

Du må kortslutte pin 13-14 på ledningen fra PSU til HK. Se manualen til hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Se flere spørsmål over også.

Men kortslutting av PSU, du mener manual for PSU? Men det er ingen fare for skade på PSU eller person eller stor fare for missforståelse av fargekoder på ledninger? Jeg har et Tagan480W Sort med 2*80mm vifter 20dba.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har du kjøpt enkelt-deler eller kit? jeg kjøpte Mist og der fulgte det med en plugg man satte i 20/24-pinns kontakten fra PSU slik at denne lot seg skru på uten at hovedkortet startet.

Google er din venn holdt jeg på å si... fant følgende:

psu_pinout.gif

Som ser ut til å antyde pin 14-15, ikke 13-14 som cybirg antyder. Hva som er riktig vet ikke jeg, men cybirg kan jo revurdere saken.

Ellers:

Går fint å ha tank i bunn og.

Funker fint med radiator nede i front, men prøv å gjør noen triks slik at luften som går gjennom radiator garantert kommer utenfra. Selv har jeg laget en tunnell mellom radiator og fremre vegg. Har nemlig ca 10cm avstand der.

Jeg ville montert alt i kassen først som sist.. om du test-kjører det utenfor vil uansett ikke garantere deg mot lekasjer straks det er montert inn.

Singel radiator klarer fint de tingene du vil kjøle.. bare sørg for at den får kald luft.

Av utstyr trenger du vann (batterivann, 25,- på bensinstasjon), kjølevæske, kjølepasta til blokkene, og vaselin til slangene ;) Om niplene er trange funker det fint med et tynnt lag vaselin på nippelen.

Mange pumper kan settes i luftemodus.. da går og stopper den kontinuerlig. Hvis ikke får du bare skru på pc med knappen i front, og av med knappen bakpå PSU. Til dess systemet er nogenlunde fyllt med vann..

Ellers.. ta deg god tid.. gjør en skikkelig jobb... lykke til.

Lenke til kommentar

Takker for gode tips :).

Alt er enkeltkomponenter som er kjøpt etter råd fra noen som har drevet litt med det. Skal linke til komponentene, så det er letter å gi råd.

Er det noen spesiell måte man bør feste pumpa på for å ikke få vibrasjoner i kabinettet, resonanseffekt ellernoe slik? Eller kan jeg omtrent bruke dobbeltsidig tape og at den holdes fast er godt nok?

Men lurer litt på hvor og hvordan jeg skal montere tanken og pumpa i et Chenbro Gamingbomb kabinett.

EDIT

* 302310 Alphacool AGB-Eheim Pumpe&Tank 1000 l/h (Uten Nipler)

* 302082 PAPST Vifte 120x120x25mm (26db)

* 303126 Slange, 8mm Innside/10mm Utside PUR UV Blå

* 301609 Watercool Heatkiller GPU Rev. 2.0 Nvidia (Med nipler, Legris 10mm)

* 301606 Watercool Heatkiller Rev. 2.0 Socket A (Med nipler, Legris 10mm)

* 302230 Watercool HTF2 Single Fan Grill

* 301628 Watercool HTF3 Single Standard

* 301624 Watercool Silentstar HD-Single

Dette er komponentene jeg har til rådighet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kjøp batterivann og konsentrert frostveske (blå, ikke rød frostveske) på en bensinstasjon. Bland 10-15 prosent frostveske i batterivannet.

Da skulle du være beskyttet mot alger og korrosjon, i tillegg får du en fin blåfarge på vannet.

Du bør ikke ha noe mer i vannet, UV tilsetninger vil f. eks. redusere kjøleevnen, og mange har fått problemer med at den lager et belegg i slangene...

Du bør nok teste systemet med kun pumpe på i noen timer før du starter resten av PCen...

Du sier ikke så mye om hvilke komponenter du har med, men hvis du har tanken som øverste punkt i systemet (som meg), er det bare å helle vann i tanken så den blir full. Så starter du pumpa i noen sekunder, så tanken blir nesten tømt, stopp pumpen og fyll opp igjen...

Det viktige er at pumpa kun får vann inn. Jeg måtte klemme litt på slangen fra tank til pumpe, slik at lufta gikk ut og vannet rant inn...

Bare lurer på hvorfor ikke rød?

Lenke til kommentar

Som ser ut til å antyde pin 14-15, ikke 13-14 som cybirg antyder. Hva som er riktig vet ikke jeg, men cybirg kan jo revurdere saken.

Ifølge Asetek sin manual er det pin 13-14 green/black som skal kortsluttes, mulig det er forskjellig fra PSU til PSU. Se for sikkerhets skyld i manualen for din egen.

Lenke til kommentar
Jeg testa ikke vannkjølingsettet før jeg monterte det...Men jeg tok papir under hver blokk og alle tilkoblinger for å se om det dryppet...

Jeg vil ikke anbefale dette så lenge du har strøm på andre komponenter. Har du først en lekkasje så kan vannet sprute i mengder som gjør at du ikke vil ha nok papir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ifølge Asetek sin manual er det pin 13-14 green/black som skal kortsluttes, mulig det er forskjellig fra PSU til PSU. Se for sikkerhets skyld i manualen for din egen.

4945908[/snapback]

Spiller ingen rolle hvilken svart leder du bruker, alle svarte er 0-volt uansett. Så lenge du kortslutter an svart leder med den grønne så starter strømforsyninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...