Gå til innhold

Hjelp til valg av kjøleløsning

nikhuse

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skifte kjøleløsning på maskinen til mine "svigerforeldre". Er en Compaq Presario som ble kjøpt på høsten i fjor. Problemet er at idle temp ligger på over 60 grader og den bråker som ett fly. Spesielt når den spinner opp i fart for å kjøle ned ekstra. Prosessoren er en Celeron D 2.8 ghz 533FSB, socket 478, 90nm. Tenkte jeg også skulle skifte den 120x120 viften bak. Noen som har noen forslag?Det er ingen form for overklokking og dette skal være billig/rimelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg vil anbefale denne.

Den er stille og kjøler meget bra.. mer enn bra nok for en uklokket Celeron D.. :)

Microplex har den til bedre pris, men her blir frakt mye dyrere enn på Komplett (forutsetter at du betaler med kredittkort).

Sjekk laveste pris her. Ser ut som PC-Utstyr har den laveste prisen (men de har ikke lavest frakt).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Virker grei den. Har du noen anelse om db nivå?Så litt på denne tidligere i dag. Veldig billig, men er ikke så sikker på hvor bra den er akkurat. Maskinen står i stuen, så ett lavt støynivå er en prioritet. Egentlig er det ikke så viktig om temp er 40 eller 60, så lenge ikke prosessoren begynner å throtle eller noe. Lurte litt på å sette på en 120x120 papst 16.5 db bak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har ikke noe eksakt dB-tall å vise til, kun at kjøler regnes som en "sone-1 kjøler".. ref. Arctic Cooling Web-sider.

AC har enda mer stillegående kjøler.. f.eks. denne. Har tilsvarende modell for Socket-A, og den er så og si lydløs. Den kjøler dog på ingen måte spesielt bra (i forhold til "Freezer"-modellen). Ser dog ut som ingen fører denne modellen lenger (Ultra TC)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ble veldig usikker på hva jeg skal kjøpe nå. Står mellom denne, denne, eller denne billige :hmm:

Edit: Blir litt OT. Var snakk om å ha ett skjermkort på denne maskinen. Den kjører kun på Intel "Extreme Graphics". Er ikke snakk om noe høye oppløsninger eller AA eller AF. Gjerne å kjøre 800x600/1024x768 med medium detaljnivå. Blir vel ett Radeon 9xxx i denne prisklassen siden Geforce 5xxx FX ikke er noe særlig. Holder ett 9200 til det bruket, eller burde man heller ta 9550/9600?

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den "Vaopchill'en" ser bra ut, men følger vifte med? I så tilfelle er den trolig ett bedre kjøp en AC "Freezer". Kan sikkert stille vifte på lav speed=lydløst og likevel ha mer enn tilstrekkelig kjøling..

Når det gjelder skjermkort vil jeg anbefale ett brukt/demo 9600Pro.. De får du tak i til rundt kr.400 og er bra ytelse for en rimelig penge.. 9200 holder nok det, men det spørs hvor rimelig du får det da. Det yter atskillig dårligere enn 9600 Pro ihvertfall..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan yter 6200 i forhold til 9600 serien?

I utgangspunktet ganske likt, men du kan lese denne tråden med vekt på dette innlegget, så ser du hvilket potensiale det er i 6200 (AGP).

Så dersom du får tak i ett nytt 6200-kort til ca. 600 (som jeg fikk tak på Elkjøp).. så er det et brukbart alternativ... ja. (Dette var ett Leadtek-kort..ble satt inn i omtrent samme system som du skal oppgradere.. "Kunden" ble meget fornøyd.. var familie det også).. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...