Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i huset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Du har kjøpt en nettverkspakke bestående av en SMC switch, 2 nettverkskort og 2 vanlige nettverkskabler.

Det du evt. trenger ekstra er et nettverkskort i den tredje PC'en og 2 vanlige nettverkskabler.

Ruteren fra NGT skal kobles til switchen med en vanlig nettverkskabel. I pakken fra NGT får du med en krysset nettverkskabel, så denne kan ikke brukes.

(om Switchen har en crossover-port, så kan du evt. prøve med krysset kabel på denne).

Når du kobler ruteren til switchen med rett kabel, så skal det lyse på LAN lyset til ruteren og på et av portlysene til switchen.

Etter dette er det bare å koble til de forskjellige PC'ene til switchen med vanlige nettverkskabler,

om de kablene du fikk med i switchpakken ikke er lange nok, kan du kjøpe opptil 30 meters lange kabler hos Komplett eller andre dataforhandlere.

Om du trenger lengre kabler enn dette, må du kjøpe "metervare" og sette på plugger selv, evt. få dataforhandleren til å lage en lengre kabel til deg.

Som du forhåpentligvis skjønner, så skal du altså ikke bruke kryssete nettverkskabler i forbindelse med en switchløsning. Dette er kun for direkte kobling mellom PC og ruter.

NB! Jeg vet at NGT sin Ciscoruter har hatt litt problemer med å dele ut IP-innstillingene via DHCP med flere PC'er koblet via switch.

Du må da evt. sette dette selv på PC'ene. (står greit forklart i manualen til ruteren).

Du vil da f.eks. få følgende IP-adresser på maskinene 10.0.0.2, 10.0.0.3, 10.0.0.4 og gateway skal være 10.0.0.1. Eneste du da trenger i tillegg er DNS adressene som står i manualen.

Her er en link til Komplett sin seksjon for vanlige UTP kabler: http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...pID=4&t=929&l=3

Håper at dette var litt forståelig!

Anbefaler deg å søke i forumet om du får problemer :smile:

Lykke til

mvh

Arcade

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Quote:

Den 2002-08-17 10:20, baron blod skrev:

Takk for svar! Jeg har et til nettverkskort i baklommen :smile:

Regner med at du STÅR å skriver da? jeg ville ihvertfall ikke sitti på nettverkskorta mine...

Beret

Lenke til kommentar

He, he, fryktelig dårlig humor her :wink:

Hastigheten blir ikke delt på tre, switchen balanserer trafikken til de PC'ene som trenger den.

Om kun en maskin er påslått vil denne få full utnyttelse, og om f.eks. en maskin er på nett og laster ned, mens en annen sjekker e-post, vil den som laster ned få den høyeste hastigheten i snitt.

Dette trenger du egentlig ikke å tenke på, da switch og ruter ordner denne trafikken helt på egen hånd

Arcade

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil så heter det Switching hub og Repeating hub, så en switch er også en hub, bare at den sender signaler til den utgangen som skal ha det, og ikke til alle utgangene slik som en repeating hub. Det er defor meldinger på nettet kan krasje i en såkalt hub, mens det ikke skjer i en switch.

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil så heter det Switching hub og Repeating hub, så en switch er også en hub, bare at den sender signaler til den utgangen som skal ha det, og ikke til alle utgangene slik som en repeating hub. Det er defor meldinger på nettet kan krasje i en såkalt hub, mens det ikke skjer i en switch.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-17 16:16, Ko_deZ skrev:

Det er riktig det. Pluss at med en Switch kan man bruke krysset og ukrysset om hverandre. Og fra modemt til switchen kan man bruke krysset kabel, bruker selv det.,..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-17 19:43, norpheus skrev:

Quote:

Den 2002-08-17 16:16, Ko_deZ skrev:

Det er riktig det. Pluss at med en Switch kan man bruke krysset og ukrysset om hverandre. Og fra modemt til switchen kan man bruke krysset kabel, bruker selv det.,..

Jaha ? Bruke krysset og ukrysset kabel omhverandre på en switch ? Tullball...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-17 20:06, Yoshy skrev:

Jaha ? Bruke krysset og ukrysset kabel omhverandre på en switch ? Tullball...

Noen switcher detekterer automatisk om du bruker krysset eller ukrysset kabel og stiller seg etter det. Leste det i bruksanvisningen på en Switch jeg installert på jobben om en litt dyrere modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...