Gå til innhold

For ny hardware eller brukerfeil?

marsboer

Anbefalte innlegg

Jeg har nå revet meg i håret over linux en god stund. Problemet er alle distroer jeg har prøvd får en eller annen mystisk feil. Jeg prøver virkelig å gå over fullstendig til linux, med unntak av windows xp til spill. Jeg er selvfølgelig også interessert i å prøve å få flest mulig spill opp og gå i linux, for å slippe windows ****skapet mest mulig.

Disse har jeg prøvd:

Ubuntu og Kubuntu v 5.04 AMD64

Kommer gjennom installasjonen en gang i blant. Som regel så klarer installasjonsprogrammet plutselig ikke å finne CD'en under konfigurering av apt. Problemet her er at SMP ikke er aktivert i default install.

Gentoo 2005.1 AMD64

Denne monger fullstendig på tilfeldige tidspunkt. Har aldri kommet gjennom installasjonen, selv etter utallige forsøk, og forsikringer om at alt er gjort etter håndboken. Den vanligste feilen er at det tar av fullstendig med beskjeder om at den ikke finder hda (rart den leter der når diskene mine heter sdxx og når det bootes fra cdrom) .o.l før jeg en gang har kommet frem til kommandolinjen på livecden. De gangene jeg har kommet frem til kommandolinjen (med gentoo-nofb kernel går det enkelte ganger) pleier jeg å få en beskjed om at den ikke finner filene på cdromen både når stage filene skal installeres og portage, selv om de er der og det funker en gang i blant. Den ene gangen jeg faktisk har kommet meg til reboot, ender det med kernel panic pga en feil med VFS.

Arch linux 0.7:

Her får jeg installert linux greit. Men x-windows har vist seg komplett umulig å starte. Jeg kommer inn i den vanlige simple window manageren man får opp når man kun kjører startx uten å ha lagt inn noen andre window managers. Når jeg imidlertid prøver å få opp blackbox/fluxbox så får jeg bare ikke dette til. Jeg har konfigurert xorg.conf opp og ned og i mente. Har fiksa på mouse pathen, monitorer, skjermkort drivere o.l, og i tillegg lagt til det som skal legges til i /etc/skel/.xinitrc. Archlinux er likevel den som jeg har likt best av distroene hittil. Hadde jeg bare fått inn en window manager hadde jeg vært strålende fornøyd. Dette skal i utgangspunktet være en ufattelig simpel sak, men jeg får det bare ikke til.

Fedora Core 4 AMD64

Denne installer seg glimrende, uten noen form for problemer. Dessverre misliker jeg denne distroen fordi den har avstumpet mediastøtte, samt at den kommer med alt mulig **itt installert. I tillegg har de egne løsninger på alt mulig. Bruker imidlertid minimum install av denne på firewall/filserveren jeg har stående, og det fungerer til sitt bruk, selv om jeg irriterer meg over alle de egne løsningene.

Spørsmålet mitt er da egentlig:

Er hardwaren min for "bleeding edge" for linux?? All maskinvare fungerer aldeles glimrende i windows xp. Jeg prøver virkelig å gi linux en sjanse her, og jeg er absolutt ikke redd for å konfigurere og bruke dager på å lese manualer og forum, men jeg klarer bare ikke å finne en nogenlunde ny og stabil linux distro. (Bortsett fra fedora, men der har de gjort all tenkingen for deg, noe som eksakt er grunnen til at jeg vil bort fra windows). I tillegg vil jeg ha støtte for AMD64 også, men kan være villig til å droppe dette for å få noe som faktisk kan brukes. Jeg vet selvfølgelig at man må regne med litt knotting med linux, men her lukter det kompatibilitetsproblemer lang vei (i mine øyne). Bare for at dette er sagt, jeg er ikke total nybegynner med linux/BSD, men er heller ikke veldig erfaren heller om dere skjønner :)

Specs

Tyan K8WE m 2xOpteron 246 (nforce4 pro)

2gb ECC minne (NUMA)

2x6800GT i SLI (vet det ikke støttes i linux, men problemene forsvant ikke om jeg tok ut det ene kortet)

2x74GB raptorer og 2x250gb WD S-ATAII disker. Disse kjører ikke i nvraid fordi linux ikke støtter dette.

Audigy2 ZS

19" LCD m/DVI

NEC dvd-brenner

++

Av den hardwaren jeg har som kan ha mulige kompatibilitetsproblemer er (hvis jeg har forstått ting riktig):

* nforce4 chipsettet generelt, dvs s-ata kontrollere og ethernetkontrollere (selv om nettverket alltid har fungert i alle distroene jeg har fått opp og gå)

* skjermkortene selvfølgelig.

* og AMD64 støtte (64bit)

Har prøvd med de nyeste driverene fra nvidia, men kommer ikke inn i X på arch, og på de andre distroene er det leseproblemer fra diverse filsystem som er problemet. (Selvfølgelig på helt tilfeldige tidspunkt, slik at jeg ikke klarer å trekke noen logiske slutninger om hva som kan være feil)

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser iallefall ut som Arch fungerer best, kunne du lagt med loggfilen til X? (/var/log/Xorg.0.log)

EDIT:

Men x-windows har vist seg komplett umulig å starte. Jeg kommer inn i den vanlige simple window manageren man får opp når man kun kjører startx uten å ha lagt inn noen andre window managers.

Betyr dette at X fungerer? Men du sliter med WM/DE? Hvis WM/DE er problemet så skal det ikke være verre en å legge til 'exec program (fluxbox/blackbox)' i slutten av ~/.xinitrc

Endret av olear
Lenke til kommentar
Ser iallefall ut som Arch fungerer best, kunne du lagt med loggfilen til X? (/var/log/Xorg.0.log)

EDIT:

Men x-windows har vist seg komplett umulig å starte. Jeg kommer inn i den vanlige simple window manageren man får opp når man kun kjører startx uten å ha lagt inn noen andre window managers.

Betyr dette at X fungerer? Men du sliter med WM/DE? Hvis WM/DE er problemet så skal det ikke være verre en å legge til 'exec program (fluxbox/blackbox)' i slutten av ~/.xinitrc

Har lagt til det som skal legges til i .xinitrc. Har lest mange plasser på internett hvordan det skal gjøres (dersom alt fungerer perfekt), men dette fungerer altså ikke i mitt tilfelle.

Har ikke loggfilen her akkurat nå, men feilen går stortsett på noe sånt som dette:

no screens found

Har prøvd xorgcfg, xorgconfig, X -configure og hwd -x for å generere en xorg.conf. Det virker også som om hardwaren blir funnet. startx fungerer ja, i hvertfall etter at jeg får lagt inn rett mouse path. Problemene oppstår dersom jeg prøver å komme inn i fluxbox f.eks. Jeg havner bare i standard x hele tiden.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...