apegryn Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Får vel nesten la bildet tale for seg selv. Er det noe vesentlig jeg har glemt eller ser det greit ut? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 skal funke bra det der personlig villa eg ha brukt effektforsterkaren på fronthøytalarane i staden for hattehylle høytalarane. Dette avhengig av at du har litt størrelse på frontsettet. du kan også vurdere å sette inn en kondensator bake ved forsterkaren legg + og - kabelen en tur innom kondensatoren på vei inn til forsterkaren Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hvis du skal bruke cd-spillerens innebygde forsterker og effektforsterker samtidig så vil du mest sansynlig få store problemer med å få justert volumet jevnt. Mye mulig lyden vil bli grøtete og. Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 det er det som er grunnen til at forsterkere har gain. Ingen problem å mekke et sånn oppsett. har laga fleire sånne oppsett opp gjennom tida vert god lyd Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Den separate effektforsterkeren har gain ja. Men volumet på spiller og forsterker vil variere forskjellig. F.eks. Du stiller gain inn så forsterkerne spiller likt ved (nesten) full gass så kan det hende at du får aalt for lav lyd i en av forsterkerne når du så skrur ned lyden. Eller at du stiller gain inn så lyden stemmer ved lavt/normalt volum så blir forskjellen alt for stor når du guffer på. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Enig med utsagnet om at du absolutt bør prioritere lyd foran. I tillegg til at du kobler til høyttalerne foran på forsterker bør du også plassere sikringene så nær batteriet som mulig. Vitsen er jo å hindre kortslutning Anbefaler også å oppgradere det eksisterende ledningsnettet fra dynamo - batteri, batteri - jord, dybamo - jord. 21mm2 kabel vil holde lenge her, du kan med fordel beholde de gamle originalkablene i tillegg. Får du trøbbel med skrangling og slikt så er gummilister med lim en finn sak for å dempe dette. For større vibrasjoner må du nok til med dempematter. Lykke til med bygginga Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 ...bør du også plassere sikringene så nær batteriet som mulig. Vitsen er jo å hindre kortslutning Ser ut som sikringen i forsterkeren er på 40A. Sikringen på kabelen bør være litt strørre, slik at du får selektivitet (=evne til å velge bort) dvs: Sikringen på forsterkern skal ryke før sikringen på kabelen. Dette lett gjør en eventuell feil søking også. Ellers er jeg enig med det Jalla skriver. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Bør jeg få meg 50A sikring på kabelen da? Og er det noe forskjell på glass og flatstift sikring? Noe som er bedre enn det andre? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Sikringen bør egentlig matche alle fremtidige oppgraderingsplaner, det samme gjelder kabeltykkelsen. Ikke noe i veien for å kjøre en 100A sikring på det der samt minst 33mm2 om du skal ha mer forsterkeri senere. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Tror aldri jeg kommer til å få meg noen større eller flere forsterkere. Jeg var egentlig på leit etter en 4-500w forsterker men jeg fikk et godt tilbud på en 900w + rockford sub, så jeg gikk for det isteden. Er det ikke noe ulempe med å ha 100A sikring da? Jeg er ikke sikker på hvordan det hele funkerer i strømsystemet, men en må vel ikke ha for stor sikring heller..? Men hvor stor kabel tror du jeg kan trenge på dette? Jeg var å spurte på bilradiospesialisten, og de forklarte meg at rundt 10mm2 skulle holde for en slik forsterker. Stemmer det? Jeg har en gjeng med småkabler på 4-5mm2, kan jeg kombinere dem (2 eller 3) til strømmen? Altså legge dem samlet og koble dem sammen i endene (og med sikringen)? Gidder ikke kjøpe nye kabler visst jeg ikke må. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Tror aldri jeg kommer til å få meg noen større eller flere forsterkere. Jeg var egentlig på leit etter en 4-500w forsterker men jeg fikk et godt tilbud på en 900w + rockford sub, så jeg gikk for det isteden. Er det ikke noe ulempe med å ha 100A sikring da? Jeg er ikke sikker på hvordan det hele funkerer i strømsystemet, men en må vel ikke ha for stor sikring heller..? Men hvor stor kabel tror du jeg kan trenge på dette? Jeg var å spurte på bilradiospesialisten, og de forklarte meg at rundt 10mm2 skulle holde for en slik forsterker. Stemmer det? Jeg har en gjeng med småkabler på 4-5mm2, kan jeg kombinere dem (2 eller 3) til strømmen? Altså legge dem samlet og koble dem sammen i endene (og med sikringen)? Gidder ikke kjøpe nye kabler visst jeg ikke må. Hvor stor sikring du trenger er avhengig av hvor stor forsterkeren er. Du skriver 900W. Er det RMS verdien? Har du en link? Ikke noe problem å paralell koble flere kabler. 2x 5 mm2 kabel = 10 mm2. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Nei det er ikke RMS verdien. Har ingen dokumentasjon på forsterkeren, foruten det som står på forsterkeren; - Boschmann '900w max' zx-II extreme d-mosfet z-8428x Tviler på at denne modellen selges ennå, så har ingen link. Det greie med å paralellkoble kabler er at da kan jeg på plass under listene langs dørene istedenfor å ha en så tykk kabel. Endret 1. oktober 2005 av tronni_87 Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Det greie med å paralellkoble kabler er at da kan jeg på plass under listene langs dørene istedenfor å ha en så tykk kabel. Husk for all del å sikre HVER enkelt kabel! Ikke plasser 100A sikring på 10 5 mm2 kabler. Lett å tenke 10A sikring pr kabel = 100A Får du feil på en av kablene vil hele bilen brenne opp uten at sikringa ryker. Måtte bare si det,lett å ta den enkle veien (å spare noen kroner). Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Altså legge dem samlet og koble dem sammen i endene (og med sikringen)? Du misforstod litt her, kan forklare hva jeg mente med en tegning: Her har jeg laget et eksempel med 3 kabler paralellkoblet, der de går sammen på batteriet, sikringen og forsterkeren, ikke separat hele tiden. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Nei ikke slik jeg mente... Bruk 1 sikring pr kabel. dvs: har du 4 kabler bør du bruke 4 sikringer. Beklager dårlig bilde... Endret 1. oktober 2005 av Tor Haakon Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Men sier du altså at min metode ikke ville fungert? Det ville blitt mye lettere. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Det vil virke ja. men får du en feil på 1 av kablene må feil strømmen være over 100A (om du bruker den sikringen). Kabelen på 5 mm2 tåler ca 50A. Om feil strømmen er 75A vil ikke sikringen på 100A ryke, det vil med andre ord begynne å brenne i bilen din. Det er derfor vi bruker sikring,for at det IKKE skal brenne. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Hmm da får jeg heller kjøpe en tykkere kabel. Denne idèen jeg kom med var egentlig bare for å spare penger, men må jeg punge ut uansett (sikringer), kan jeg jo likesågodt bare kjøpe en tykkere kabel. Mindre arbeid. Men noen som vet hvor stor jeg bør ha? Fikk råd fra Bilradiospesialisten om ca 10mm2, høres det fornuftig ut? (forsterkeren er 900w max) Endret 1. oktober 2005 av tronni_87 Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Ville i hvertfall gått for en 16 mm2 kabel, helst 25. Du får mer (gratis) effekt om du har lite spenningsfall. Lenke til kommentar
VolvoRacing Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 den forsterkeren du har er sikkert kjøpt fra torshov. de selger den nå. den er jo snart ett år gammel nå. hværtfall så har de solgt den i snart ett år. bruk størst mulig kabel og heller sett på en splittblokk baki bilen slik at du kam gå ned på kabelstørrelse slik at den passer i forsterkeren. forsterker på 900w skal, i følge bilradiospesialisten ha minst 30mm2 eller mer på 6m kabel og ca 30mm2 på 5 m kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå