Gå til innhold

Hvordan endre dpi på digitale bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke gjøre noe med bildene. En bildefil har ikke noen bestemt dpi/ppi - men den har et anttal piksler (megapiksler). Dpi eller ppi som det egentlig heter (piksels per inch) er kun et mål for hvor tett pikslene skal vises enten det er på skjerm eller papir. Normalt for en skjerm er 72 ppi, og mellom 150 - 300 ppi for papir.

Japan Foto - som de fleste fotolab'er bruker 300 ppi som oppløsning når de lager bilder. Det som da er viktig er at du har nok piksler i bildefilen til å få laget de størrelsene du vil. Skal du f. eks. ha 10x15 - trenger du ca. 2 megapiksler. Skal du derimot ha 20x30 - trenger du 8,4 megapiksler.

Du finner mer om dette på: Fototips.no

Mvh

Reidar Solberg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kanskje litt off topic, men jeg har en Canon pixma ip4200 (9600 x 2400 dpi). Hvordan blir dette i forhold til fotobutikker?

Var hos fotograf for et år siden og printa ut et par bilder, måtte prøve samme bildene hjemme for å se kvalitetsskiller. Har ikke prøvd dette så mye, men brukte Canon easy photoprint. Kvaliteten var hakket bedre på de jeg fikk av fotobutikken (det kom ikke som noe sjokk egentlig...), men veldig fornøyd med skriveren min og (skulle hatt bittelitt mer kontrast på de jeg printa).

Lenke til kommentar

Angående antall pixler nødvendig for utskrift, her er det mange ulike meninger.

Jeg, for eksempel, mener at man kan klare seg med (mye) mindre enn 2 megapixler for et 10x15cm bilde. Og 8Mp for 20x30 blir jo enda verre. PPI blir likt, men store bilder betraktes normalt fra større avstand, hvis du da ikke skal skrive ut kart, eller noe sånt.

Det første digitale kameraet mitt hadde bare 1024*768 i oppløsning, men tok flotte bilder som også ble fine på 10x15 utskrift.

Så hvis du legger deg på et nivå i mellom 0.7 og 2 MP for 10x15, så finner du sikkert en oppløsning som er bra nok.

Skulle du gjøre noe med bildene dine, måtte det være å skalere dem for at det skal gå fortere å sende dem til japan photo. Masse gratis-programvare som gjør dette for deg: xnview, ifranview etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...