Gå til innhold

Klikking på harddisk og heng i Windows


Bytex

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et tilbakevendende problem jeg ikke skjønner helt.

Det virker som om PC'n min spiser harddisker til frokost, for nå har nylig den "nye" harddisken min begynt å lage klikkelyd og spinne ned og opp, selv når det ikke skrives eller leses på den. Når dette skjer tar det ikke lang tid før Windows går dukken heller. Idag ville ikke Windows starte engang, den gikk i klikkemodus under lastinga.

 

Greia er at det har skjedd med 3 harddisker før dette, og jeg har siden da byttet ut hele PC'n bortsett fra PSU og CPU. Og det skjer alltid med slave-disken. Dette er en 200GB disk jeg kjøpte for bare 1-2 måneder siden. Har selvsagt ikke kvitteringen lengre så jeg kan nok glemme garanti.

 

Så jeg undrer, hva kan det være som spiser opp diskene mine? Har reinstallert windows flere ganger siden dette, og kjører alltid brannmur + firewall opp før jeg går online etter install. Nå er den kobla vekk, og alt er i orden.

PSU'n er en gammel Q-tek 400W sak..skal til Oslo imorra på konsert, så da stikker jeg vel innom ei datasjappe, men jeg lurer på om jeg trenger å bytte ut HD'n (enda en gang) i tillegg til PSU'n? Kan det hjelpe å bare bytte strømforsyning, det kan være noe surr med strømmen til den.

 

Med forrige harddisk mista jeg strøm til disken flere ganger om dagen, som resulterte i fullstendig kræsj og reboot. Det ble jeg så lei at jeg byttet den ut, det har gått fint fram til for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle gi tilbakemelding.

 

Jeg kjøpte en Mist 500W PSU idag på oppfordring av kassamannen på Digital Impuls. Den koster 900kr, men jeg syns det er verdt å ha det til fremtiden også. Han hadde også elendig erfaring med Q-Tek.

Den er kjempe stillegående (PC'n min hørtes ut som en flyplass før), nå er det så stille her at jeg faktisk kan sove i rommet uten å slå av PC'n. Har begge harddiskene koblet i, og har ikke fått "klikkeproblemet" på noen av de enda.

 

Jeg holdt på å ta av her isted, med den gamle PSU'n i, og bare systemdisken, begynte pokker meg den også og klikke og hakke helt av seg selv. Jeg hørte en sånn "revv-up" lyd i høytalerne etter hvert klikk. Meget rart, men det må jo ha vært strømproblemer.

Nå virker det som om de har det fint igjen.

 

Liker også at alle kabelene fra PSU'n var lagt inn i nettingmesh, bare endene som stikker ut, så det blir ikke sånt kaos av enkeltledninger mere. Myye mere åpent og luftig nå. Den har også en vifte under som drar inn luft og pusher ut bak.

 

Også er den svart og lækker da :love:

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva slags merke og modell er disse harddiskene ?

Det skulle være interessant å vite om det virkelig er PSU som kan være årsaken til problemene. Men det er rart at bare diskene skal være berørt, jeg mener at resten av hardwaren også burde få problemer hvis PSU-en ikke er helt god.

Lenke til kommentar
Kjøpte selv en Barracuda 250 GB SATA for 4 uker siden. Den har laget klikkelyder i ny og ne fra første dag. Forferdelig frustrerende å vite at ting ikke fungerer som de skal.

 

Ingen data er korrupte. Burde jeg, og er dette god nok grunn til å få den returnert i en ny disk?

Glad jeg ikke er aleine da. Kjøpte samme disk i forrige uke, og den klikker jevnlig med noen minutters mellomrom. Venter bare på at den skal knele helt. Utrolig irriterende!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er 100% sikkert at PSU løser problemet, men for meg gjorde det det. Harddiskene var ikke ødelagt likevel virker det som. Har hatt 3-4 disker som har begynt å klikke iløpet av det siste året, og starta med å bytte hovedkort, harddisk-kabler og alt mulig annet (RAM bl.a.), det gikk bedre ei lita stund så starta helvetet igjen.

En kompis mente det kunne være ujevn spenning i strømnettet her jeg bor (kjellerleilighet med ganske mye hjemmelagde løsninger og veldig mange skjøteledninger), og at dette spiste opp HD'ene. Den ene hadde klikka over så lang tid at den er helt ødelagt.

Det jeg TROR skjedde var at spenninga fra PSU var ustabil, og datt akkurat under minimumsnivå for harddisken innimellom og den koblet helt ut, PC'n kræsja og reboota.

 

 

Med denne nye PSU'n går alt silkesmooth, har satt inn igjen begge harddiskene jeg hadde klikking på, har ikke merket noe på ei uke.

 

Varmgang: jeg mener du bør klage, for det et bare et tidsspørsmål for noe forsvinner fra disken hvis PC'n kræsjer midt i skriving av ei viktig systemfil.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg har MIST 500W PSU etter utallige anbefaling her på forumet.

Nettbutikken jeg kjøpte diskene hos, mener det kan være varmen, RAIDet mitt (hardware + software) - og at det sannsynligvis ikke er diskene (ennå) siden de tester ok i SEATOOLS. - Noen som vet om man kan stressteste en disk i f.eks. 24 timer i seatools?

 

De anbealer uansett at jeg avventer med å sende inn diskene.

Jeg kommer til å ta backup av så mye som mulig, og så sette opp hele RAIDet på nytt, denne gang med Microsoft-drivere.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har en Seagate Barracuda 7200 320Gb 16Mb S-ata.

Den begynte å klikke forrige uker, på samme måte som andre her beskriver. I starten var det ikke så mye, men nå klikker den hele tiden, og windows fryser. Kan ikke kjøre ting som ligger på disken, da det blir værre. Har en Chieftech PSU, gammel sak, 340watt, har 3 HD pluss dobbel DVD. De andre diskene ser ut til og ha det bra, men jeg burde vel også bytte PSU, men på meg så høres det nesten ut som det er noe mekanisk inne i disken.

Burde vel bytte disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...