AudunSæther Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hepp. Min nyinnkjøpte maskin består blant annet av et MSI 925X Neo hovedkort. Men, det viser seg ikke å være så lett å få alt til å fungere. Jeg kan fint boote og kjøre Debian-installasjonen som var på disken fra før, men resten av IDE-diskene er det ikke mulig å finne. Såvidt jeg har skjønt på manualen er det en IDE-raidkontroller, men den ene disken finner jeg uansett. Litt rart igrunn, siden CD-rom'en er koblet på samme ledningen. Jeg har prøvd meg frem med nyere kjerner, prøvde å installere Ubuntu Breezy idag, men de andre diskene/cd-rom er det komplett umulig å finne. Andre som har samme kortet, eller har noen tips? Google har så lagt gitt meg lite. Kanskje jeg rett og slett har et anti-linux-kort? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Bytt til en 2.6-kjerne. Debian Sarge har 2.4.27+distropatch som standard. Edit: sorry, så nå at du hadde prøvd nyere kjerner. Endret 29. september 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
genstian Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 du må ha 2.6 kernel Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Søkte litt i Google og de som får kortet til å virke bruker kernel 2.4.29+ eller 2.6.10+ (begge vanilla) Endret 29. september 2005 av olear Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Kjører Debian Etch med 2.6.8 her; har også prøvd 2.6.11 og Ubuntu Breezy (er ikke det 2.6.12?). Noen logisk grunn til at det kanskje fungerer i 2.6.10 og ikke i 8 og 11? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Kjører Debian Etch med 2.6.8 her; har også prøvd 2.6.11 og Ubuntu Breezy (er ikke det 2.6.12?). Noen logisk grunn til at det kanskje fungerer i 2.6.10 og ikke i 8 og 11? ser nesten ut som kortet ikke er støttet, men hvis andre får det til og fungere så synes jeg det er litt rart. har du sett om MSI har noen drivere du ikke har installert? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Ligger ikke noen drivere på MSI's sider iallefall. Det eneste som fungerer så langt er 10mbit-nettverkskortet (ikke gbitkortet). Lydkort, IDE/SATA får jeg ikke grep på... Jeg kan jo heller ikke reinstallere/installere en annen distro, når ingen av cd'ene faktisk finner cd-rom'en. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Kjedelig. Returnere kortet, bestille et nytt? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) GNU/Linux skal støtte det, det mener nå jeg. Også High definition audio (standard lydkontroller på 925X) skal fungere i linux. Hvilken produsent har laget Gbps-kortet, og hva er i så fall modellen? ICH6R er jeg derimot ikke så sikker på. Men jeg har sett folk klare å boote. Du kan jo prøve Slackware. Den distroen har høy feiltoleranse, og du kan gå inn å konfigurere selv. Pass på at du da booter med sata.i kjernen når du booter CD'en. Edit: du kan også prøve FreeBSD. Støtten for kontrollere er bred i FreeBSD, men du kan glemme lyden, ser det ut til. Både Slackware og FreeBSD krever at man gjør en del konfigurering på egen hånd. Edit edit: så at det hovedkortet bruker en PCI-E versjon av Broadcom Netextreme Gbps kontroller. Denne er det støtte for i den nyeste kjernen. Endret 30. september 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 På en annen side: hvis det er "på papiret støttet", så risikerer du å sitte med et kort du må stadig bruke tid på å få til å virke. Bedre å få tak i et kort som "bare virker". Men, alt er en avveining. Pluss at du får gleden av si at dårlig linux-støtte => du ikke kunde For de som liker slikt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) På en annen side: hvis det er "på papiret støttet", så risikerer du å sitte med et kort du må stadig bruke tid på å få til å virke. Bedre å få tak i et kort som "bare virker". Men, alt er en avveining. Men poenget er at det kan fungere, og man får da en installasjon skreddersydd for maskinen man har. Saken er jo den at dette går på chipset og PCI-E, og ikke så mye på det enkelte hovedkortet. Skal man ha et kort som "bare virker" så må man gjerne velge et hk som er et par år gammelt. Edit: er det GNU/Linux det er snakk om, så er faktisk mitt råd i denne saken å slenge inn slackware. Da har man full kontroll og kan lett konfigurere systemet slik man vil, og distroen er lagt opp til at man lett kan kompilere sin egen spesialtilpassede kjerne. Endret 30. september 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Bare for å teste, last ned denne og se om du får kontakt med HW: http://slacknet.slackforge.net/preview/sla...pre2-2.4.31.iso (8mb) Endret 30. september 2005 av olear Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Joda, det er godt mulig det vil fungere med Slackware. Og, ikke at det er noe galt med Slack, det har jeg kjørt i flere år selv, men nå har jeg vel egentlig bestemt meg for å holde meg til Debian som jeg liker veldig godt. Litt synd å måtte bytte distro for at ting skal fungere. Dog, jeg kan jo alltids prøve å sette inn en jalla-disk å teste Slack for å se om ting fungerer Får se hva jeg får gjort. Angående lydkortet har jeg bare funnet en "nyttig" ting på google, en post i alsaforum (tror jeg) der det står at det ikke er laget drivere til lydkortet på hovedkortet. Om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke, men jeg finner ikke mye om kortet på ALSA sine sider. Men, som sagt, skal teste slack, så får vi se hva dommen blir Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Gikk inn i kernelconfig og fant dette: < > Intel HD Audio i Device Drivers --> Sound --> ALSA --> PCI Devices. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Vel, nå har jeg prøvd slacknet ataraid og sata, pluss slackware 10.1 install, uten hell. Current har jeg ikke liggende, men slacknet er kanskje current? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Slackware 10.1? Hvorfor ikke Slackware 10.2? Du kan jo også prøve FreeBSD. Men da må du nok ofre lydkortet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Vel, nå har jeg prøvd slacknet ataraid og sata, pluss slackware 10.1 install, uten hell. Current har jeg ikke liggende, men slacknet er kanskje current? SlackNET er snapshot av Current. Da har jeg dessverre ingen flere tips. Kan såklart boote Slackware 10.2 med kernel 2.6, men om det vil fungere noe bedre vet jeg ikke. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 Slackware 10.1? Hvorfor ikke Slackware 10.2? Fordi jeg hadde 10.1 liggende, så da testet jeg likegodt den Du kan jo også prøve FreeBSD. Men da må du nok ofre lydkortet. Forsåvidt greit, da jeg har ett annet lydkort som jeg bruker nå. Kan såklart boote Slackware 10.2 med kernel 2.6, men om det vil fungere noe bedre vet jeg ikke. Skal prøve. Får se om jeg ikke får slengt inn en post på et MSI-forum eller noe lignende! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå