EirikO Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Har tenkt litt på å lage en kalender. En ting er å lage en kalender for den mnd. vi er i nå, det går greit. Men jeg vil ha en kalender man kan bla i... Noen tips? Hovedproblemet er vel i grunnen å finne ut hvilken dag den 1. i hver mnd. er på.. Hvilken dag var f.eks. 1. november i 2004? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hvis du sier at det ikke er noe problem å lage en kalender for denne måneden, hva er da den stor utfordringen med å lage en man kan bla i? Sett bare variabelen måned og år til å være dynamsike. Vis oss kalenderen din slik du har lagd den nå, så blir det lettere å vise direkte tips. Tror forresten jeg kostet en liten kode til hvordan man lager en kallender her for et par år siden. Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Noe sånt som jeg har laget her? : http://www.hedmarkbu.org Hvordan finne hvilken dag første dag i mnd er: <?php $dag = date(w, mktime(1,1,1,$month,1,$year)); ?> Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Takk, takk. Fikk det til nå.. Bare jeg som tenkte altfor vanskelig... Lenke til kommentar
ThaMezzy Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Kunne jo fortalt kort hva du gjorde slik at andre slipper å spørre om det samme igjen! Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Det kan jeg, vet du! Laget ført array med måneder og ukenavn. Henter hvilken mnd/år som skal vises fra adresselinjen. For å finne ut hvilken dag den 1. i den aktuelle mnd. er, bruker jeg $forste_dag = date(w, mktime(1,1,1,$mnd,1,$aar)); if($forste_dag == 0) $forste_dag = 7; Trenger også ant dager i mnd. Da er cal_days_in_month(...) tingen å se på. Det første jeg printer ut er en rad i tabellen hvor hver dag har sin kolonne. Så lager jeg ny rad, og printer først ut tomme celler for hver dag som er før den 1. i måneden.... Dersom første dag er onsdag, må vi printe ut to tomme celler før vi begynner å skrive dato. (Mandag og tirsdag er tomme) Så er det bare å printe ut tallene fra 1 til $ant_dager. Man må også legge inn en </tr><tr> når det er slutt på uka. Helt til slutt printer man ut flere tomme celler, slik at tabellen blir komplett. Ble sikkert dårlig forklart, men gidder ikke poste koden, da folk har godt av å prøve litt selv! Dersom noen likevel vil ha koden kan de sende en PM... Lenke til kommentar
???????? Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 EirikO, cal_days_in_month er et alternativ - men det krever at serveren er satt opp med kalender funksjonene, noe ikke mange servere er. Siden du bruker dato funksjonene til PHP så kan du jo fortsette med det: Bruk bare mktime() hvor du setter neste måned, året, og -1 dag. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Oki. Funka fint hos meg, men takk! Edit: Ble slik: $ant_dager = (date(j, mktime(0,0,0,$mnd_n,-1,$aar))+1); Endret 30. september 2005 av EirikO Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Tror ikke du kan legge ut sriptet til kalenderen ? skulle hatt meg en slik jeg og ^^ Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Oki. Funka fint hos meg, men takk! Edit: Ble slik: $ant_dager = (date(j, mktime(0,0,0,$mnd_n,-1,$aar))+1); 4929589[/snapback] Dette blir jo feil? Dette funker: for($a = 1; $a <= 32; $a++) { $temp = date(j,mktime(1,1,1,$month,$a,$year)); if($a == $temp) { $antall_dager = $a } } Endret 22. oktober 2005 av Axentrix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå