guezz Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Jeg gidder ikke å oversette innlegget mitt fra Futuremark. First of all I want to say you will be fine for the next two years, although there will be negative consequences. Future change in technology At the end of next year Windows Vista is gonna be released, thus introducing DX10 and SM4. So in about one year both ATI and nVidia are gonna use these features for their then newly released cards (R620 and G80?). I expect that both DX10 and SM4 will last until Windows Blackcomb is released in 2010. DX9 is now a old technology which was introduced through R300 over three years ago. SM3 is now over one year old and still few games are using this feature. I don't know how much DX10 and SM4 are gonna be used in its first year. Although I expect the usage will accelerate faster than when DX9 and SM3 were released because of Vista and the fact that probably both ATI and nVidia will support these features (will ATI? ). Bottlenecked in amount of VRAM As you might know that GTX in SLI have only 256MB of VRAM, not 512MB (256MB + 256MB). In the next two years this bottleneck will become more and more severe. This will especially happen at high settings with AA and AF enabled. Even though the GTX in SLI might have the raw power to use these settings in future game releases it will be bottlenecked by having only 256MB of VRAM, thus reducing the performance at these high settings. Conclusion You will not experience DX10 and SM4 in the games using these features, and the amount of VRAM will eventually bottleneck the raw power of GTX in SLI. I think it would be more wise to have waited to buy SLI when G80 is released in about one year with 512MB of VRAM. Then you would have DX10 and SM4 support and be much less bottlenecked by 512MB of VRAM the following two years than you will be with 256MB of VRAM for GTX in SLI. Jeg er altså sterkt imot å ha GTX i SLI som følge av det paradigmeskiftet som skjer om ikke så lenge. Normalt er hensikten med SLI for så kraftige kort at de skal vare lenge. Dette er bare mine tanker, så føl fri til å være uenig med meg ... Edit Goddammit! Fikset en skrivefeil i overskriften. Endret 29. september 2005 av guezz Lenke til kommentar
Tøffli Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Jeg må si meg helt enig. Eter min mening er to 7800GTX kort bortkastede penger, da et gjør gjobben med alle spillene som er på markedet i dag. Det kjører alene et spill på latterlig høy framerate... Og i og med at 512MB generasjoner med kort er rett rundt hjørnet, vil jeg også si at det vil lønne seg mer å bytte ut GTX kortet om et år eller to, enn å kjøpe et GTX kort til nå. Da kortene nå er raske nok til å utnytte 512MB RAM til det maksimale Lenke til kommentar
guezz Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Jeg må si meg helt enig. Eter min mening er to 7800GTX kort bortkastede penger, da et gjør gjobben med alle spillene som er på markedet i dag. Det kjører alene et spill på latterlig høy framerate... Og i og med at 512MB generasjoner med kort er rett rundt hjørnet, vil jeg også si at det vil lønne seg mer å bytte ut GTX kortet om et år eller to, enn å kjøpe et GTX kort til nå. Da kortene nå er raske nok til å utnytte 512MB RAM til det maksimale Poenget er mer at 512MB VRAM vil eliminere flaskehalsen 256MB VRAM kan representere. GTX i SLI hadde uten tvil i nær fremtid kunne ha nytte av 512MB VRAM. Det går rykter om at COD2 er det første spillet dette skjer med (se på X800XL 512MB vs. X850 XT PE 256MB). Endret 29. september 2005 av guezz Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 et lite spørsmål, kortene som 7800 og de nye ati kortene kommer til å være bra en stund til fremover alikevel. håper dette ble greit spurt Lenke til kommentar
guezz Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 et lite spørsmål, kortene som 7800 og de nye ati kortene kommer til å være bra en stund til fremover alikevel. håper dette ble greit spurt X1800XT kommer til å ha 512MB VRAM (og kan kjøres i Crossfire), noe som eliminerer ett av argumentene mine. Jeg vet ikke om nVidia kommer med en 512MB-utgave før neste generasjon. Uansett vil 256MB-utgavene ha god ytelse både single og i SLI/Crossfire, men den potensielle ytelsen vil begrenses når spill vil helst ha 512MB VRAM (som COD2). Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 jeg er fornøyd med den ytelsen jeg har i cod2, men jeg forstår veldig godt hva du mener Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Half-Life 2 kan også benytte mer enn 256MB vram. http://www.beyond3d.com/reviews/sapphire/512/index.php?p=12 Lenke til kommentar
capy Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 de som kjører GTX i SLI i år vil ikke kjøre med dette oppsettet til neste år/året etter. grunnen er ganske enkel; GTX og SLI er for entusiaster, benchmarkere og "må ha det nyeste for å kjøre CS i mest fps/pappa betaler". Når noe nytt kommer på markedet, vil disse kortene bli byttet ut og havne på hyllen sammen med 2X voodoo2, 4600, 9800XT osv. vel, det er i alle fall slik jeg ser det:) Lenke til kommentar
guezz Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 (endret) de som kjører GTX i SLI i år vil ikke kjøre med dette oppsettet til neste år/året etter. grunnen er ganske enkel; GTX og SLI er for entusiaster, benchmarkere og "må ha det nyeste for å kjøre CS i mest fps/pappa betaler". Når noe nytt kommer på markedet, vil disse kortene bli byttet ut og havne på hyllen sammen med 2X voodoo2, 4600, 9800XT osv. vel, det er i alle fall slik jeg ser det:) Det kan godt være noen som bytter dem ut etter ett år, men jeg tror dette er mer unntaket enn regelen. Jeg tror ikke det er urimelig å anta at gjennomsnittet ligger på rundt to år. Du må også huske på at innlegget mitt svarte en som har tenkt å ha GTX i SLI i to år. Normalt er hensikten med SLI for så kraftige kort at de skal vare lenge. MistaPi Det visste jeg ikke, dog en må ha en betydelig høyere oppløsning enn COD2 for at dette begynner å skje. Endret 29. september 2005 av guezz Lenke til kommentar
Peter Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Dersom du stadig skal tenke fremover, vil du ende opp uten å kjøpe noe. Jeg er selvfølgelig enig i at sx 7800 GTX kanskje er å ta i litt, men her snakker vi ett år frem i tid. Ett år frem i tid, så er prosessorene vi sitter på ganske elendige, grafikkortene enda verre, i forhold. I dag ble jeg den stolte eier av 2 stk 7800 GT som skal få pryde hovedkortet mitt i SLI. Jeg hadde egentlig ikke planer om å kjøpe 7800 i det hele tatt, da jeg hadde ett 6800 GT fra før. MEn idag så kom det et tilbud jeg ikke kunne motstå, 7800 GT til en lavere pris en mitt 6800 GT. Riktignok demovare, men hallo! Jeg tror nok ikke jeg vil angre. Vet ikke hvor mange av dere som har prøvd HL2 med HDR (finnes kun i modden day of defeat source), men det er krevende! 2x 7800 GT er nok for entusiaster (jeg betalte dem selv tilogmed), men jeg er stolt av å være en lykkelig entusiast som kan le rått av de fleste systemkrav som stilles av spill idag! Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 uansett så tror jeg at de som har kjøpt seg 7800serien eller kjøper seg de nye til Ati har kort lang tid framover Lenke til kommentar
guezz Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Dersom du stadig skal tenke fremover, vil du ende opp uten å kjøpe noe.Jeg er selvfølgelig enig i at sx 7800 GTX kanskje er å ta i litt, men her snakker vi ett år frem i tid. Ett år frem i tid, så er prosessorene vi sitter på ganske elendige, grafikkortene enda verre, i forhold. I dag ble jeg den stolte eier av 2 stk 7800 GT som skal få pryde hovedkortet mitt i SLI. Jeg hadde egentlig ikke planer om å kjøpe 7800 i det hele tatt, da jeg hadde ett 6800 GT fra før. MEn idag så kom det et tilbud jeg ikke kunne motstå, 7800 GT til en lavere pris en mitt 6800 GT. Riktignok demovare, men hallo! Jeg tror nok ikke jeg vil angre. Vet ikke hvor mange av dere som har prøvd HL2 med HDR (finnes kun i modden day of defeat source), men det er krevende! 2x 7800 GT er nok for entusiaster (jeg betalte dem selv tilogmed), men jeg er stolt av å være en lykkelig entusiast som kan le rått av de fleste systemkrav som stilles av spill idag! Jeg er glad på dine vegne, ikke minst grunnet at du fikk det rimelig, men jeg vil gjenta meg selv for å svare på den første setningen: I think it would be more wise to have waited to buy SLI when G80 is released in about one year with 512MB of VRAM. Then you would have DX10 and SM4 support and be much less bottlenecked by 512MB of VRAM the following two years than you will be with 256MB of VRAM for GTX in SLI. Dessuten ville jeg ikke hatt denne typen vegring (i det minste mye mindre) mot eksempelvis 6800 Ultra i SLI for ett år siden. Da ser jeg bort ifra at jeg ikke er den helt store tilhengeren av SLI/Crossfire (jeg var det enda mindre da SLI hadde umodne drivere i månedene etter lanseringen). Endret 29. september 2005 av guezz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå