edonis Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Huff, i dag skjedde det jeg fryktet mest. Da jeg skulle starte opp pc'en kom det bare "klikk-klikk" lyder. Jeg tok derfor med pc'en til Elkjøp i håp om at de kunne fikse problemet og få lagret de dokumentene jeg trengte, men etter en kvikk test sa han at det som hadde skjedd var at harddisken hadde gått skeiv eller noe slikt. Pc'en er bare litt over to år gammel, og jeg synes dette var fryktelig irriterende. Koster ikke mange pengene for en 80GB harddisk nå, men alle bildene er verdt mye penger, det samme er alle word-dokumentene som jeg kommer til å trenge dette året. Jovisst har jeg litt backup, men jeg tar ikke backup mer enn 1-2 ganger i året, så derfor mangler jeg mange hundre bilder og slikt.. Kan ikke forestille meg hvor mye ekstraarbeid det vil medføre om jeg ikke klarer å skaffe tilbake alle bildene. Fyren på Elkjøp foreslo at skulle prøve å holde harddisken på skeive eller noe, slik at den kanskje ville begynne å gå ordentlig igjen.. Men det jeg har prøvd har ikke hjulpet en dritt! Så, hva foreslår dere? Er det noe jeg kan fikse selv, eller hvem skal jeg i tilfelle gi jobben til og hvor mye koster det? Fyren på Elkjøp kom opp med tall, alt fra 3000 til over 20 000. Hvis det koster så mye bare for å hente ut noen bilder tar jeg heller å reiser til de destinasjonene jeg hra vært i sommer på nytt, samt jobber som et mareritt for å få gjort alt arbeidet i tide Er helt rådløs, og på toppen av det hele har jeg oppkjøring i morgen.. Nydelig dag, dette! Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hvis harddisken din er ødelagt, så er det nok ikke så mye DU kan gjøre, dessverre. Vet det er et firma som redder "ødelagte" datafiler etc, men kommer ikke på hva de heter. Men det koster penger.. Hadde jeg vært deg, så aner jeg faktisk ikke hva jeg ville gjort JEG hadde nok kanskje prøvd å slått litt forsiktig på harddisken, mens den sto på. Men en harddisk har jo ikke godt av å bli slått på heller. Kunne jo prøvd å åpnet harddisken, fjernet platene, og satt de i en annen harddisk, men sjansen får å lykkes med det er vel heller liten, dessverre Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Har du prøvd å sette den i en annen PC? Eller riste litt på den? Hvis ingenting funker så kan du jo prøve disse her http://www.c-lab.no/ . Data recovery er ikke gratis for å si det sånn, men du får spille på medlidenhet så kanskje det vanker noen gode avslag Og backup 1-2 ganger i året er for lite. 1-2 ganger i måneden minst er å anbefale, hvis du har viktige filer. Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Au, au, AU! Firmaet som driver og berger disker her i landet er IBAS, men det blir fort dyrt... 8.000 - 10.000 er vel ganske normalt hos dem... (Starter visst på 3500.- ) MEN... Om du rister på den, dunker den lett eller noe anna like idiotisk gjør du problemet verre, for da kan skrivehodene slå mot platene og lage hakk i dem. Hakk som etterpå vil lage enda styggere skader på skrivehodene... IBAS derimot vil plukke istykker disken(i et støvfritt rom) og montere platene i et stativ og lese av innholdet spor for spor for deretter å rekonstruere dataene. Så du bør nå vurdere om du er villig til å betale kva IBAS krever, eller om du skal forsøke noen kjerringråd for å forsøke å berge litt selv... For om du tar kjerringrådene først risikerer du at det både blir dyrere og at færre filer kan berges. Lenke til kommentar
edonis Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Jippi! Etter mye forsiktig risting og svak dunking så det mørkt ut.. Jeg skrudde av Pc'en og på igjen, og gikk for å foreta meg andre ting. Halvtime senere er skjermen svart, og det står at Windows kan ikke åpnes pga. det mangler en nødvendig fil eller noe i den duren. Jeg trykker enter og går igjen. Lenge etterpå står fortsatt Windows å laster, og etter enda litt så er jeg plutselig inne! Eureka! Så nå har jeg takk og pris fått hentet ut det viktigste, og skal brenne flere cd'er litt senere. Litt kjedelig er det å måtte installere alt på nytt på ny harddisk, og jeg vet ikke helt hvor mye XP koster heller... Skal til Singapore i løpet av ferien, er det noe å spare på å kjøpe en harddisk der? Den jeg har er nå 80GB og jeg bruker en brøkdel, så ingen vits med større disk. Prøvde meg på å få ny harddisk med pc'en ved å sikte mot forbrukerkjøpsloven, men siden en harddisk hadde bevegelige deler så måtte jeg bare regne med at en ikke ville vare mer enn to år. Møkkadårlig synes jeg.. Men nå fikk jeg som sagt hvertfall hentet filene, og det er det viktigste! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Det svaret angående forbrukerkjøpsloven- hvor fikk du det? Det om en gjenstand har "bevegelige deler" eller ikke har lite å si på beregnet levetid. Jeg har fått igjen tre år gamle disker.. Hvilket merke er disken, og hvor kjøpte du den? Kan hjelpe med litt info. Endret 30. september 2005 av CastorFiber Lenke til kommentar
edonis Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Det svaret angående forbrukerkjøpsloven- hvor fikk du det? Det om en gjenstand har "bevegelige deler" eller ikke har lite å si på beregnet levetid. Jeg har fått igjen tre år gamle disker.. Hvilket merke er disken, og hvor kjøpte du den? Kan hjelpe med litt info. Det var fyren hos Elkjøp som sa det.. Harddisken er en WesternDigital og fulgte med i en HP Pavilion a120.no, kjøpt på Elkjøp sommeren 2003. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Disken satt altså i en komplett PC. Du har altså kjøpt en PC, ikke et kabinett, pluss et hovedkort osvosv.. En PC er helt klart ment å vare i mer enn "en kort tid", og du har etter kjøpsloven tre års reklamasjonrett, og fem års reklamasjonstid. Det med "bevegelige deler" har ingen ting med saken å gjøre, og er bare surr. Du har altså IKKE nødvendigvis krav på "garanti", men de rettighetene kjøpsloven gir deg. Garanti er noe man får i tillegg til kjøpsloven, ikke i stedet for. På Elkjøp er se sleipe- de henviser deg til importøren, med den begrunnelse "at det skal kunden gjøre". Vær klar over at importør- henvendelsen er noe kunden kan velge, hvis man av en eller grunn vil det. Man MÅ altså ikke. Du har ikke handlet med importøren, men med Elkjøp. Du kan derfor forlange at de skal ordne opp. Ikke garanti, men rettigheter etter kjøpsloven. På sidene til WD kan du også finne en sånn "sjekkesak" om disken din har garanti eller ikke, skriv inn serienummeret, og du får masse info om disken, når produsert osv. Men altså- lese kjøpsloven, tilbake på Elkjøp, og vær forberedt og oppdatert. Da blir de nødt til å erstatte disken. Nekter de, sender du brev til forbrukerrådet, hvor du henviser til rette lover og regler. Selv har jeg en kvittering der Elkøp erstatter en flere år gammel CD- brenner, og på den står det sort på hvitt "Erstattes på grunn av surr og rot på vår side".. Liker den kvitteringen.. Endret 30. september 2005 av CastorFiber Lenke til kommentar
mkon Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Gaffa, aralditt og dremel. fikser alt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå