Gå til innhold

Tips til fremtidsrettige hdd?

Kneipp

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe 2 stk harddisker som jeg skal kjøre i raid 0.

Har sett på Seagate 250 GB s-ata som et alternativ.

Jeg har en ganske gammel maskin, XP 1800+, og jeg har planer om å oppgradere om 1-2 år kanskje.

Så jeg lurer på om det er noen som har gode tips angående harddisker som klarer å holde unna i svingene når jeg oppgraderer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tør jeg spørre hvorfor du skal kjøre RAID 0 ? Og evt hva diskene skal brukes til ?

Videre siden du har en XP1800+ hva slags hovedkort er det du har, og hvilken RAID kontroller ?

Cobos

raid 0 tilbyr vel best ytelse hvis ikke jeg tar feil?

Nå har jeg aldri satt opp raid så jeg har ikke så stor peiling på det.

Diskene skal for det meste brukes til å lagre dvd-r filmer, har ikke mer enn 2 gb igjen av den 200 gb disken jeg har nå.

Så hadde jeg tenkt å redigere litt dv og brenne på dvd.

Hovedkortet er Asus a7v600-x med via vt8237 raid controller.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke gått for raid 0, bare for å få bedre ytelse. Du øker risikoen for å miste alt du har på begge diskene. Jeg har tidligere også kjørt raid 0, helt til en av diskene tok kvelden. På det tidspunktet ANGRET jeg skikkelig på å ha kjørt raid 0. Jeg hadde heller bare kjørt dem hver for seg uten raid 0.. eller gått for en raid oppsett med "sikring", slik som raid 5 (krever en ekstra raid-kontroller siden hovedkortet ditt ikke støtter det antar jeg). Det er mine erfaringer med raid 0 i alle fall... Ikke bruk det om du skal lagre viktige ting over lang tid!

men tilbake til ditt spørsmål... Kjøp deg en harddisk med sata II og ncq.

Endret av Cyclops
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Raid 0 er egentlig ikke "raid".

The following standard RAID specifications exist:

RAID 0 Non-redundant striped array

RAID 1 Mirrored arrays

RAID 2 Parallel array with ECC

RAID 3 Parallel array with parity

RAID 4 Striped array with parity

RAID 5 Striped array with rotating parity

Raid 1 eller høyere om du skal ha datasikkerhet mot tap.

mvh

Lenke til kommentar

Da ville jeg for det første ha i bakhodet det Cyclops sier om at dør 1 av 2 disker i et raid array så er alle dataene borte. Det er også problem at i noen tilfeller så vil ikke et RAID array fra en kontroller kunne brukes på en annen kontroller, dermed kan du risikere at ditt nye hovedkort med en ny RAID kontroller ikke klarer å lese data på det gamle arrayet. Dermed "mister" du dataene da også.

VIA raid kontrollerne er ofte koblet via PCI-bussen til northbridgen og dermed er du realistisk ved maks ytelse på rundt 80mb/s (VIA kort har forferdelig PCI-bus ytelse)

Hvis det er snakk om for lagring primært ville jeg kjøpt de billigeste diskene du får tak i og koblet dem som separate disker eller kjøpt en STOR disk med høy datatetthet som Seagate 7200.8 (med 133GB/s plater) og brukt den alene.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...