Gå til innhold

Hvordan resette CMOS?

kristianen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slå opp i manualen. :)

Du skal flytte en bestemt jumper på hovedkortet til en annen posisjon i 2-3 sek, og deretter flytte den tilbake igjen.

Det jeg har lurt på er om man skal gjøre det mens pcen er av, eller skal man skru på pcen? :dontgetit: Har aldri hatt bruk for å prøve det, så jeg er litt grønn der :blush:

Lenke til kommentar

Du skal flytte en bestemt jumper på hovedkortet til en annen posisjon i 2-3 sek, og deretter flytte den tilbake igjen.

Det jeg har lurt på er om man skal gjøre det mens pcen er av, eller skal man skru på pcen? :dontgetit: Har aldri hatt bruk for å prøve det, så jeg er litt grønn der :blush:

pc'en av, flytt juper'n, skru på pc'en (kommer ikke noe bilde på skjermen), vent noen sec og skru av igjen og flytt jumperen tilbake

NeVa

Lenke til kommentar

pc'en av, flytt juper'n, skru på pc'en (kommer ikke noe bilde på skjermen), vent noen sec og skru av igjen og flytt jumperen tilbake

NeVa

Skal vel ikke skru på pc'en når jumperen er ute av stilling?!

Bruker vertfalll aldri å gjøre det. Man må koble fra strøm til hovedkortet når man resetter cmos.

Lenke til kommentar

NeVa

Gratulerer. Du har her beskrevet hvordan du kan svi av baner på et hovedkort. Du skal ALDRI skru på PC'n med jumperen satt til reset_CMOS! Det den jumperen gjør er å kortslutte + og - på CMOS-kretsen (som igjen er koplet til batteriet).

Noen HK har beskyttelse mot slikt, men jeg har selv sett to hovedkort som ble svidd ved å bruke metoden du beskrev. Resultatet ble at de måtte inn og stille inn hver minste ting i BIOS hver eneste gang de skrudde på PC'n.

Edit: En annen metode å resette på hvis man ikke finner jumpren er å ta ut batteriet, og kortslutte + og - i battersokkelen noen sekunder (PC'n må være av).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

slå av maskinen, dra ut strømtilførselen til strømforsyningen, finn batteriet på hovedkortet, ved siden av batteriet er det 3 pinner. jumperen står på 2 av dem, den i midten og en av sidene. dra jumperen ut, og plasser den på pinnen i midten og den pinnen som ikke ble brukt i sted. la den stå slik i 10 sekunder før du flytter den tilbake til slik den stod.

denne beskrivelsen dekker over 90% av dagens hovedkort, så mulig det blir blink;)

Endret av capy
Lenke til kommentar

NeVa

Skal vel ikke skru på pc'en når jumperen er ute av stilling?!

Bruker vertfalll aldri å gjøre det. Man må koble fra strøm til hovedkortet når man resetter cmos.

Jeg fikk visst akkurat bruk for det når jeg tukla med no timings i biosen :p . Jeg bare flytta jumperen i 3 sec, flytta den tilbake, woila så ble den reseta. ;)

Lenke til kommentar

I gamle dager måtte man flytte cmos jumperen, koble til strømmen, skru på (uten noe skjermbilde/aktivitet) ut med kabelen, flytte jumperen også inn med kabelen igjen. Sånn var det stort sett på alle kort for en del år tilbake.

Men nå er det stort sett sånn at man skal flytte jumperen i tre sekunder UTEN NOE strøm i.

Så "alle" har rett.. og man bør sjekke i manualen for hvert enkelt hovedkort.

Lenke til kommentar

Vel er fort gjort å glemme noe. som for eksempel det å slå av strømmen eller i det hele tatt å slå av pcen. Resultatet kan vel variere, i mitt tilfelle lagde hovedkortet rare lyder og restartet ett par ganger. Som Teodor sa: Det gikk jo bra jo , så rart. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...