Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

TSX uten kraft

eab

Anbefalte innlegg

Mopeden til min bror har begynt å oppføre seg merkelig. Selv hoppa jeg glatt over mopedalderen og gikk rett på bil, så her må jeg spørre dere med ekspertise ;)

1991 TSX, original motor/gasser såvidt jeg vet. Problemene startet med at det ble hull i flensen inn mot lyddemperen. Sveisa igjen det og regna med mopeden skulle gå som vanlig igjen (målt til noenog60 av politiet). Problemet ble ikke bedre.

Bytta pluggen, prøvd å rengjøre luftfilteret, feilsøkt litt osv. På tomgang går det greit, motoren varver 9000rpm, men med en gang det kommer litt belastning forsvinner all drakraften. Kjører man en middels bratt bakke klarer sykkelen såvidt å karre seg oppover i gangfart i 1.gir. Alle pakninger som er synlige ser ut til å være hele og i orden.

Skal vel plukke ut gasseren og rengjøre og blåse litt trykkluft her og der.

Noen tips til hva jeg bør sjekke nøye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være flere ting, men det tyder på at den får for lite bensin eller falsk luft (som egentlig også betyr for lite bensin). Tett forgasser? Lekasje i innsug, veiv, topp/bunnpakninger, eller lekasje i veivhuset? Eller at det rett og slett er for lite kompresjon. (slitte stempelringer, stempel og/eller sylinder).

Er det lekasje i veivhuset vil den brenne girolje og sansynligvis ryke en del. simmerringene som sitter på hver side av veiva holder denne tett.

Lenke til kommentar

Tja, hvis det ikke bedrer seg med overgang av forgasseren så blir det vel til at motoren må deles og sjekkes.. Huff, at ikke brosjan kan lære seg ting på egenhånd. jeg har jo vært ut og inn med og overhalt mopedmotorer før, frister ikke mye å begynne igjen :)

*edit: fikk forresten høre at min lure bror har kjørt tom tanken både 2 og 3 ganger, så da er det vel håp for at det bare er noe dritt som har havnet i forgasseren.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Hei, min moped det er snakk om. Etter at forgaseren ble rengjort har mopeden gått bedre og bedre.

Nå drar den veldig bra. Fikk den i 40km/h stabilt i en oppoverbakke idag, hvor jeg hadde under 20km/h før.

Har fått hjelp av en annen kar som kan mye om og har TSX. Han ga oss et par tips om å dreve den om osv, slik at den vil få bedre aks.

Lenke til kommentar

har du standard drev på nå?

tror isåfall det er 11-54 er det på min, det er jo dreva for aks det da, kan sikkert kjøpe mindre fordrev og større bakdrev, muligens bytte syl. vis du vil ha aks...

så er det faktisk bedre aks på org, eksos annlegger(har jeg hørt ihvertfall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...