knutby Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Kan noen definere Metall mot Rock? hva som skiller metall musikk fra Rock? Er det noen klare tengn eller er det bare ä höre. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Metal er en type rock. Men hvis du først skal skille metal fra annen rock så har metal så og si alltid elgitar med mye "distortion" og har generelt sett en ganske "bråkete" stil. (Skal nevnes at også punk bruker elgitar) Endret 29. september 2005 av TLZ Lenke til kommentar
knutby Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Metal er en type rock. Vel, da var det vel löst da.. edit: Men hva er det som gjör metall til metall da? Noe litt konkret? Endret 29. september 2005 av Loffelur Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Metal er mye tyngre lydende enn rock. Bruce Springsteen=rock AC/DC - Guns'n'Roses=Hard Rock Iron Maiden - Metallica=Metal Hør på disse, så vil du fort skjønne forskjellen i lydbildet. Endret 29. september 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
knutby Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Vet forskjellen, men lurte pä om det var noen ting som man kunne sette fingeren pä. Lenke til kommentar
Lachrymol Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Metal i ofte mye mer "presist" utført. Der hvor rock ofte er litt "rølpete" i kantene, og litt mer skranglete er metal mer tight. Lenke til kommentar
Sabbath Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Samtidig hater de fleste artister å bli satt i "båser", så det blir vel egentlig opptil hver enkelt å defininere hva slags type musikk man egentlig hører på. F.eks blir AC/DC definert som et Hard Rock band, men det er jo en viss nyanseforskjell når man hører på låter som "Ride On" og "This House Is On Fire". Edit: Unntaket er vel Black Sabbath som gladelig tar på seg æren for å ha oppfunnet Heavy Metal! Noe jeg personlig ikke er uenig i:) Seigere låt enn Electric Funereal har jeg tilgode og høre:) Endret 30. september 2005 av Sabbath Lenke til kommentar
Con Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Rock er ofte litt mer blues inspirrert. Og ofte med tekster som handler litt om kjærlighet, tøffe biler...osv... Mens Metal er gjerne den litt raskere og mer "party" stilen! Gjerne med lange gitarsoloer og tekster som handler om fest og fyll=) (for de av oss som liker å brøle når vi fester=) Lenke til kommentar
Sabbath Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Rock er ofte litt mer blues inspirrert.Og ofte med tekster som handler litt om kjærlighet, tøffe biler...osv... Mens Metal er gjerne den litt raskere og mer "party" stilen! Gjerne med lange gitarsoloer og tekster som handler om fest og fyll=) (for de av oss som liker å brøle når vi fester=) Gimme a breake... Det var en spøk?...ikke sant?...jo, det var en spøk:) Puh...ble brått bekymra og var på vei til å hive innpå et par valium her, men selvfølgeligg var det en spøk:) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Rock er ofte litt mer blues inspirrert.Og ofte med tekster som handler litt om kjærlighet, tøffe biler...osv... Mens Metal er gjerne den litt raskere og mer "party" stilen! Gjerne med lange gitarsoloer og tekster som handler om fest og fyll=) (for de av oss som liker å brøle når vi fester=) Gimme a breake... Det var en spøk?...ikke sant?...jo, det var en spøk:) Puh...ble brått bekymra og var på vei til å hive innpå et par valium her, men selvfølgeligg var det en spøk:) Får håpe det var kødd ja. Å tro metal kun handler om fest og fyll så tror jeg fyren må ta å lytte til teksten som bandene synger. Lenke til kommentar
pogcj Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Rock er ofte litt mer blues inspirrert.Og ofte med tekster som handler litt om kjærlighet, tøffe biler...osv... Mens Metal er gjerne den litt raskere og mer "party" stilen! Gjerne med lange gitarsoloer og tekster som handler om fest og fyll=) (for de av oss som liker å brøle når vi fester=) Gimme a breake... Det var en spøk?...ikke sant?...jo, det var en spøk:) Puh...ble brått bekymra og var på vei til å hive innpå et par valium her, men selvfølgeligg var det en spøk:) Får håpe det var kødd ja. Å tro metal kun handler om fest og fyll så tror jeg fyren må ta å lytte til teksten som bandene synger. Metal handler ikke om bare fest og fyll men det kan også handle om kjærlighet,tøffe biler og sånt. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Rock er ofte litt mer blues inspirrert.Og ofte med tekster som handler litt om kjærlighet, tøffe biler...osv... Mens Metal er gjerne den litt raskere og mer "party" stilen! Gjerne med lange gitarsoloer og tekster som handler om fest og fyll=) (for de av oss som liker å brøle når vi fester=) Feil. (for å ta et eksempel)Black Sabbath(en av de første metalbandene) er så basert på blues at man på sett og hvis kan kalle dem "heavy blues". De spilte veldig bluesbasert musikk, musikken er ikke så "party"-aktig da bandet synger om heller dystre saker og ting. Jeg har forøvrig intrykk av at "vanlig" rock og punk synger om. Men metal har gjerne lange gitarsoloer ja. Endret 1. oktober 2005 av TLZ Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har egentlig litt gitt opp å definere sjangere ved hjelp av ord. Mye lettere å definere de ved bruk av de bandene som spiller den. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har egentlig litt gitt opp å definere sjangere ved hjelp av ord. Mye lettere å definere de ved bruk av de bandene som spiller den. Sant... musikk sier SÅ mye mer enn ord. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Jeg har egentlig litt gitt opp å definere sjangere ved hjelp av ord. Mye lettere å definere de ved bruk av de bandene som spiller den. , men det kan bli rot der og. Situasjon 1: "Kva musikk høyrer du på da?" "Tja....Rock, Metal og litt Heavy av begge" *Stor krangel om kva sjanger Maiden, AC\DC og Kiss høyrer til* Situasjon 2: "Kva musikk høyrer du på da?" "Tja...Iron Maiden, AC\DC, litt Kiss" *Alle er glade og fornøgde" Endret 1. oktober 2005 av zeph Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Metal er mye tyngre lydende enn rock. Bruce Springsteen=rock AC/DC - Guns'n'Roses=Hard Rock Iron Maiden - Metallica=Metal Hør på disse, så vil du fort skjønne forskjellen i lydbildet. Guns 'n Roses er Heavy Metal, og AC/DC er en blanding av Heavy Metal og Blues Boogie. Den største pioneeren innenfor Hard Rock er Jimi Hendrix. Endret 1. oktober 2005 av superseven Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Metal er mye tyngre lydende enn rock. Bruce Springsteen=rock AC/DC - Guns'n'Roses=Hard Rock Iron Maiden - Metallica=Metal Hør på disse, så vil du fort skjønne forskjellen i lydbildet. AC/DC er vel ikke hardere enn Metallica akkurat? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Mens Metal er gjerne den litt raskere og mer "party" stilen!Gjerne med lange gitarsoloer og tekster som handler om fest og fyll=) (for de av oss som liker å brøle når vi fester=) Min sjel den glødetOg mitt sinn det lengtet Etter å få fatt i en kristen faen I det kalde mørket jeg ventet med vinden Det ulte som besatt av fanden Jeg ventet Åh, som jeg ventet Tiden virket som evig Men endelig fikk jeg øye på stakkar'n Jeg hevet min knyttede neve Og skrek Svake kristne! Dø i natt! Jeg skal flerre din sjel i to! Du skal føle makten jeg har fått av mørket! Din tid er omme! Også din tro! …også din tro…! Be om nåde du stakkars faen Og min latter skal atter runge Høyt i nattens kulde Der frosten fryser din siste Tåre… Svake kristne! Du døde i natt! Med et kraftig hugg tok jeg din skalle! En blodig slakt som til syvende og sist hvis stemmer(vil)for alltid i Dødsriket gjalle! GO YOU! Endret 1. oktober 2005 av HalTan Lenke til kommentar
Agres Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Min sjel den glødetOg mitt sinn det lengtet Etter å få fatt i en kristen faen I det kalde mørket jeg ventet med vinden Det ulte som besatt av fanden Jeg ventet Åh, som jeg ventet Tiden virket som evig Men endelig fikk jeg øye på stakkar'n Jeg hevet min knyttede neve Og skrek Svake kristne! Dø i natt! Jeg skal flerre din sjel i to! Du skal føle makten jeg har fått av mørket! Din tid er omme! Også din tro! …også din tro…! Be om nåde du stakkars faen Og min latter skal atter runge Høyt i nattens kulde Der frosten fryser din siste Tåre… Svake kristne! Du døde i natt! Med et kraftig hugg tok jeg din skalle! En blodig slakt som til syvende og sist hvis stemmer(vil)for alltid i Dødsriket gjalle! GO YOU! Det er vel ikke ett eksempel på en dyp metall tekst? Personlig synes jeg slike tekster blir nærmest patetiske forsøk på å gjøre oppgjør og skille seg ut. "Be om nåde du stakkars faen" og "Du skal føle makten jeg har fått av mørket! "? Hva med dette får deg til å smile og si Go You? Men så har jeg aldri skjønt meg på bekmørk-metall heller. Datating: Metal er hardere enn hard-rock. Dermed er Metallica i metalsjangeren og vekselsstøm/likestrøm i hard-rock. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Sannheten er at de fleste Black-Metal artister ligner mer på Kaptein Sabeltann enn en skummel demon. Stort skumlere enn Kaptein Sabeltann er de heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå