terte Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Jeg skal endelig kjøpe ny stasjonær PC til bruk for Photoshop CS2, redigering av digitale bilder fra mitt Canon 300D, inkludert RAW behandling. Jeg har tenkt å bestille denne komplett din side pc'en: http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10134 men med følgende forandringer iforhold til hva som kommer opp på linken over: - AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte [info] +491.09 - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs [info] +1155.33 -Ekstra harddisk: Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM [info] +1640.49 Tar bort den foreslåtte skjermen og velger denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305705&cks=PRL (NEC 17" LCD Multisync 1770NX Sort/Sølv 1280x1024, DVI, TCO-03 + 2795.-) Det gir en totalpris på 11028 (PC) + 2795 (skjerm) = 13823.- Jeg skal altså ha en Raptor disk for operativsystem og programmer, og bruke den vanlige 200BG disken til lagring og scratch disk for Photoshop CS2. Tror at dette har mye å si for hastigheten at operativsystemet er en Raptor disk. Har ikke tenkt å kjøre RAID 0 oppsett, da jeg ikke har så mye peiling på det. Hva mener dere? Noen med bedre forslag evt fra andre nettbutikker? Forslag /kommentarer mottas med takk. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Du bør ha en egen FYSISK disk til scratch disk, disse trenger ikkje å være større enn 3-4 GB, om du ikkje jobber med noen sinnsyke bildefiler da... Da snakker eg om plott på flere kvadratmeter. Siden du skriver stasjonær PC ville eg sett på en Mac istedetfor en Win-maskin. HVORFOR: - Bedre fargestyring - Photoshop kjører bedre - Masse relevante og nyttige verktøy i OS iMac G5 er f.eks glimrende, om du ikkje jobber svært tungt holder denne resten av ditt liv. Lenke til kommentar
terte Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Du bør ha en egen FYSISK disk til scratch disk, disse trenger ikkje å være størreenn 3-4 GB, om du ikkje jobber med noen sinnsyke bildefiler da... Da snakker eg om plott på flere kvadratmeter. Siden du skriver stasjonær PC ville eg sett på en Mac istedetfor en Win-maskin. HVORFOR: - Bedre fargestyring - Photoshop kjører bedre - Masse relevante og nyttige verktøy i OS iMac G5 er f.eks glimrende, om du ikkje jobber svært tungt holder denne resten av ditt liv. Oppsettet er egen fysisk disk til scratch; 74 GB raptoren til Windows XP, og 200Gb disken til scratch for Photoshop + lagring Jeg hadde valgt Mac, hadde det ikke vært for at jeg allerede har mye Programvare for Windows. Ønsker ikke kjøpe alt dette til Mac også. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Oppsettet er egen fysisk disk til scratch; 74 GB raptoren til Windows XP,og 200Gb disken til scratch for Photoshop + lagring Jeg hadde valgt Mac, hadde det ikke vært for at jeg allerede har mye Programvare for Windows. Ønsker ikke kjøpe alt dette til Mac også. 200Gb disken til scratch for Photoshop + lagring: Her sier du jo at du ikke bruker en egen fysisk disk til scratch. Du bruker den også som arbeidsdisk. Det eg vil frem til er at det mest effektive er en EGEN disk til KUN SCRATCH. Ang. Win og Mac: Skjønner det Ellers så ser maskinoppsettet greit ut det, mye bedre enn hva eg bruker til Windows. Har ingen problem med å jobbe med tunge filer 500 MB ++ på den maskina, så vil anta dette holder lenge Endret 29. september 2005 av kvikks Lenke til kommentar
terte Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Oppsettet er egen fysisk disk til scratch; 74 GB raptoren til Windows XP,og 200Gb disken til scratch for Photoshop + lagring Jeg hadde valgt Mac, hadde det ikke vært for at jeg allerede har mye Programvare for Windows. Ønsker ikke kjøpe alt dette til Mac også. 200Gb disken til scratch for Photoshop + lagring: Her sier du jo at du ikke bruker en egen fysisk disk til scratch. Du bruker den også som arbeidsdisk. Det eg vil frem til er at det mest effektive er en EGEN disk til KUN SCRATCH. Ang. Win og Mac: Skjønner det Ellers så ser maskinoppsettet greit ut det, mye bedre enn hva eg bruker til Windows. Har ingen problem med å jobbe med tunge filer 500 MB ++ på den maskina, så vil anta dette holder lenge Ok, visste ikke at scratch disken helst burde kun brukes av PS. Er det bedre da og bruke Raptoren kun til scratch og 200BG'en til operativsystem + programmer + lagring? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) tror denne tråden er feilpostet. vi har egen "hjelp til kjøg/selg av PC" tråd. der alle slike ting skal være... raportert. EDIT: dette forumet omhandler: Diskusjon, spørsmål, anbefalinger og tips vedrørende teknikker og programvare. Endret 29. september 2005 av vegis Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Det er en mulighet det... Men eg ville hatt en egen arbeidsdisk, evt to som speilet hverandre, dette pga sikkerheten. Da slipper noe tap om en disk skulle knele, har selv opplevd dette litt for mange gang til at eg tar noen sjanser. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hepp! Flytter denne fra Foto og video-billedredigering. Lenke til kommentar
terte Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Det er en mulighet det... Men eg ville hatt en egen arbeidsdisk, evt to som speilethverandre, dette pga sikkerheten. Da slipper noe tap om en disk skulle knele, har selv opplevd dette litt for mange gang til at eg tar noen sjanser. Har en 300BG Ekstern harddisk som tar backup hver kveld av kataloger med viktige data, slik at en arbeidsdisk skulle holde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå