Gå til innhold

Hvordan "Ghost'e" på enklest mulig måte.


Zimon

Anbefalte innlegg

Heisann folkens

 

Håper at noen har god erfaring med Ghost eller lignende program og har noen råd/tips å komme meg.

 

Jeg har en gammel P3 500Mhz med 1stk 20GB hard disk i som blir donert til mine svigeforeldre. Den hard disken er partisjonert i 2stk 10GB partisjoner i NTFS. Denne PC'en har Windows 2000 med alle nåværende oppdateringer etc + programmer og slikt som mine svigeforeldre trenger. De har nærmest aldri tatt i en PC'e før og så bor de i nord-norge, mens min samboer og jeg bor rett øst for Oslo. Dermed ikke så lett å ta seg en svipptur innom å reinstallere om noe skulle "tryne" fullstendig.

 

Dermed så tenkte jeg å Ghoste C partisjonen som har W2K installert på seg sammen med alle progz etc, D: skal forbli uberørt da dette skal være til lagring.

 

Hvordan kan man enklest lage en/flere "Rescue CD'er" av C: partisjonen, så når/hvis noe tryner fullstendig så kan de skru sette inn CD1, restarte PC og trykke en tast for å boote fra CD. Trykk en tast for å starte å legge inn Ghost (ikke at den starter automatisk for de kommer sikkert til å glemme å ta ut CD'en, hehe). For til slutt å reboote, så har de komplett system slik den var når de fikk den av oss.

 

De er faktisk på besøk her denne uka og reiser nordover igjen på søndag. Dermed fint om jeg får Ghostet den før de skal reise.

 

Håper noen har tips råd til hvordan få dette så enklest som mulig. Ergo oppsumert.

 

- Ghost av kun C: som er NTFS.

- Bootbar CD1 med beskjed trykk en tast eller en spes tast for å starte å legge inn Ghost.

- C: skal gjerne formateres før Ghost legges inn slik at man får ett helt ferskt system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har installert og kjører ghost er det et valg om å legge image på cd/dvd.

Synes ghost2003 er greiest å bruke, fins en nyere versjon, men liker ikke den helt.

Men...

Du har to partisjoner på pc´n.

Forslag:

Når du har reinstallert alt som de skal ha på c:, slik at den er fresh og fin. Høyreklikk på Mine Dokumenter og sette at denne mappen skal være på D:\Mine Dokumenter. Hvis de alltid lagrer der, så vil de ikke miste filene sine når en ghost blir nødvendig. Går utfra at denne maskinen har en fungerende diskettstasjon. Start opp maskinene med en ghost rescue diskett. Velg options--> partisjon til image. Jeg ville lagret dette imaget på den andre partisjonen i stedet for på cdér.

Enten rett under stasjonsbokstaven, D:\, eller lag ei mappe du kaller f.eks image.

Da vil du ha ett nytt og fint image liggende på den partisjonen som os ikke ligger på.

Når det trengs å ghostes må de frem med disketten igjen, og de må velge options--->partisjon fra image. Det må også manuelt bestemmes hvor imaget skal legges, altså på c:\. Dette kan kanskje virke skremmende på noen som ikke er vant med pc, men om du sender med en diskett eller to, samt skriver ned en detaljert men oversiktlig bruksanvisning, og kanskje viser dem hvordan det skal gjøres, egentlig er det jo såre enkelt. I verste fall kan du gi litt support over telefon.

 

Ghost kan godt kjøres kun fra denne disketten, man trenger ikke å installere det på maskinen. Hvis maskinen er skikkelig herpet, får man ikke kjørt det fra windows uansett.

Lenke til kommentar

Mine dokumenter er allerede flyttet til D:, de skal bli ettertrykkelig bli instruert til å aldri lagre ting på C: , men takker allikevel for det tipset. :)

 

Maskinen har bare 20GB HD totalt, og den har heller ikke CD brenner. Tenkte å overføre ghostfilene til denne PC'en og brenne en bootbar CD med bootimage fra en HD med autoexec.bat med div kommandoer eller noe.

 

Men selvfølgelig så er det jo alternativt å legge ghost filene på d: da. :) skal i allefall sjekke total size på den måten.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg ghoste alt fra en disk over på en annen.. Helst unten bruk av cd/dvd og floppy... :)

Dette er en veldig enkel operasjon med Ghost 2003.

Koble til den nye disken som slave.

Boot Ghost 2003 floppy (ja, bare tull ikke å ha floppydrev til 100 kr).

Velg Disk to disk.

 

Dette kalles også 'kloning'. Diskene trenger ikke være like store. Størrelse på partisjonene kan justeres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke bare "Mine dokumenter" som bør flyttes, men hele "Documents and Settings", da får du også med e-post og brukerfiler fra andre program.

 

Flytting av denne gjøres ved å endre bane i registeret (søk etter profilelist), så kopiere mappen til nytt sted (helst med NTFS-rettigheter).

 

Pålogget brukerprofil er låst, så den får du ikke kopiert. Det er derfor lurt å lage en ny profil før du starter, f.eks. Test, med admin-rettigheter, som du kan slette når du er ferdig. LocalService og NetworkService er også låst, og må håndteres spesielt: Endre bane i reg til et midlertidig område, start maskinen på nytt, mappene blir opprettet automatisk på nytt sted, da er de opprinnelige mappene ikke låst lenger, kopier disse til nytt sted, endre bane i reg til det nye stedet, start på nytt.

 

Når alt er flyttet er det bare å slette C:\Documents and Settings.

Endret av twb
Lenke til kommentar
Maskinen har bare 20GB HD totalt.

Bare en ide, men hva med en bitteliten billig ekstern harddisk som du kan kjøpe brukt for slikt og ingenting ?

 

Enklere kan det vel ikke bli...

Svigers har ikke behov for større enda. Om det blir behov for større etterhvert så tar min samboer å skrur den inn selv. Evt ekstern disk. Tanken har vært der, men behovet er der ikke.

 

Takker for info om å flytte C:\Documents and settings\profilnavn\ Har visst at det var mulig å endre i registeret, men har ikke testet det da jeg har hørt at det kan skape ustabilitet. Noen som har testet som kan bekrefte stabiliteten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...