bensinkanna Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Vil det være nødvendig med ram i det hele tatt når alt lagres på flashdisk? Ja, hvorfor skulle det ikke det? Flashdisk er riktignok raskere enn vanelige hardisker, men for alt jeg vet trenger de likevel ram til midlertidig lagring. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 bruke deler av flashdisken som RAM? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Flash er tusenvis av ganger tregere enn SDRAM på de fleste måter så å bruke flash som RAM tror jeg hadde blitt en treg opplevelse. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Er nok snakk om 1gig minne-og-harddisk i ett flash hukommelse. Egentlig en smart løsning for om du BARE skal bedrive seriøst arbeid. Regneark, tekstdokumenter osv. osv. tar jo peanuts i størrelse. Sant nok at flash minne er tregt i forhold til SDRAM, men i forhold til en harddisk er det ikke så voldsomt tregt... Det er tross alt en kompromiss maskin på alle måter. -Stigma Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Spennende! Jeg synes den så veldig bra ut (designmessig). Prisen på 200$ (ca 1400kr) skremmer heller ikke meg fra å kjøpe noe sånt. Det å kjøre OS fra flash virker også som en god idé. Jeg slikke likt å sett kostnadene for komponentene og lager min egen lille estimat (2006-priser) 1GiB flash: ca 200kr Ram? (128MB burde de koste på seg): 70kr 12" LCD-panel WSXGA (1024x600): 300kr Hovedkort med alt integrert billigst mulig: 150kr Chassi med mus og tastatur: 80kr Geode CPU: 100kr Batteri: 4 stk billige NiCd AA-batterier 1800mA + lader + dynamo: 100kr Egen linux distro: 0kr Arbeid med utvikling: 0kr (dekkes av MiT og partnerene) Arbeid med produksjon og frakt: 0kr (dekkes av hjelpeorganisasjoner og frivillig arbeid) --------------------------------- SUM: 1000kr Jeg tror de skal slite med å holde kostnadene så langt nede, og særlig det å nærme seg 100$ for U-land, selv om de drar inn 20-30$ per PC som selges i vestlige land til 200$. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Sveiv ja... Plutselig får dette bildet en ny mening... Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 å effektiv er en slik sveiv? sveive i 10 min så hvor lenge kan pcn være på(hvis noen vil tippe? 10 min kanskje? Vi har en radio med sveiv og må sveive i et halvt minutt slik omtrent hvert tiende minutt. Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Sveiv og lading. Tror nok de har tenkt grundig gjennom det! Tror ikke det blir 1/2 min sveiving for 10 min bruk!? Dersom DENNE sekken følger med som bæreveske, så blir urettferdigheten litt utjevnet. Da vil de som har lengst skolevei ha mest batteri kapasitet når man kommer til skolen. Ell hva med å skaffe seg "Hamster Lader"? He, he.. det finnes alltid løsninger! Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Skal tro om WiMax vil komme til å kunne dekke store geografiske områder om noen år, det burde være iallfall delvis mulig hvis hver bruker tildeles meget lav båndbredde, da vil denne saken kunne gi landsbyskolebarn i tredje verden samme muligheter som skolebarn i rikere land. Den bør ellers komme i minst 4 utgaver, AMD og Intel, ATI og Nvidia, så kan skolebarn i u-land også oppleve gleden ved å diskutere hva som er best. Kanskje klokke litt også. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Sveiv og lading.Tror nok de har tenkt grundig gjennom det! Tror ikke det blir 1/2 min sveiving for 10 min bruk!? På MIT sin side tror jeg det sto et min sveiving gir ti min brukstid. Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Sveiv og lading.Tror nok de har tenkt grundig gjennom det! Tror ikke det blir 1/2 min sveiving for 10 min bruk!? På MIT sin side tror jeg det sto et min sveiving gir ti min brukstid. Oops. Det blir mye sveiving da. 60 sekunder er lenge om man gjør noe som er både kjedelig og slitsomt. Tror ikke det hadde blitt mye spilling, om man måtte sveive i 12 minutter for å kunne spille CS i to timer. Da ville det vert bedre med dynamo koblet til kulen på musen. Lenke til kommentar
Sgt_Stilongs Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Hmm... Kjøpe 4 stk 1GB minnepenner og legge inn DivX filmer Lenke til kommentar
oaleksan Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Kunne kanskje hvert en ide å sette på en noe større sveiv og ett høyere gir som oppsjon. Da hadde det gått mye raskere å lade batteriet. Hvem klarer å skrive etter å ha sveivet febrilsk med den lille sveiven i 5 - 10min?! Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Syns dette er genialt jeg Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Helt enig..! Bra at noen endelig lager litt billige bærbare pcer.. Noen som hvet hva den billigste bærbare her i norge ligger på? Og tror dere den kan bli kompatibel med windows? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Kunne kanskje hvert en ide å sette på en noe større sveiv og ett høyere gir som oppsjon. Da hadde det gått mye raskere å lade batteriet. Hvem klarer å skrive etter å ha sveivet febrilsk med den lille sveiven i 5 - 10min?! Jeg ser for meg at dette blir landsbyens midtpunkt og at folk kommer langveisfra for å se vidunderet. Om man er heldig så får man lov til å sveive litt på vidunderet mens eieren sitter og jobber på den. Jeg kan også se for meg litt fantasifulle mekaniske ordninger for å sveive denne. F.eks at den kobles mekanisk til en ergometersykkel eller at den kobles til et dreiebord sånn som keramikere bruker til å lage krukker. På den måten kan man lade PC'en med foten mens man sitter og skriver. Noen som hvet hva den billigste bærbare her i norge ligger på?Og tror dere den kan bli kompatibel med windows? 5-6.000 kr Ja, men 1GB begrenser det nok til Windows 98, eller i beste fall Windows XP Starter Edition hvis den krympes litt. Men jeg ser ikke helt vitsen med å absolutt skulle ha Windows på den. enoeth: Den skjønte jeg ikke. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Når jeg varmer opp på ergometersykkel, viser displayet at jeg utvikler ca 120 Watt. Hvor mange Watt utvikler man med en slik sveiv da? 2? Tror man må jobbe en stund for å fullade batteriet :-) Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Og tror dere den kan bli kompatibel med windows? Den er nok helt sikkert kompatibel med Windows, spørsmålet er vel heller hvorfor skal en legge in Windows, og går det ann fysiskt sett. Jeg ville ikke bli overrasket om kjerna og et utvalg av basisprogram blir "innstallert" på en ROM-disk/chip av noe slag. En annen idé kunne vært å låse den delen av flashminnet som huser OSet og la bruker ha tilgang til resten for sine dokumenter. Da må man i tilfellet bruke to eller flere flashbrikker (?) som kanskje vil øke kostnadene... Poenget er at dette skal være billige PC for fattige områder slik at også disse kan få del av våre muligheter. Dermed trur jeg det vil være fornuftig å ha en "sånn får du'n, sånn bruker du'n, thats it" filosofi, slik at en ikke trenger å flakse rundt med support fordi lille M'Boma ville legge inn winME... Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Er ikke enig i den filosofien der olefiver... men men. Kanskje det går an å installere en harddisk..??? Det går jo i hverfall ann eksternt pga. usb porten.. Men går det ikke veldig tregt å kjøre windows fra en ekstern hd eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå