Gå til innhold

Formatere windows partisjon

Talker

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdelt noen partisjoner... En med windows (c:) en med media og alt mulig innpå, og en der jeg har innstallert alt innpå..

Nå har pc'n begynnt å bli ganske mye treigere i windows, og ting er ikkje helt som det skal være :p Hva vil skje om jeg formaterer c: og innstallerer windows på nytt? Vil programmene og spillene fortsatt virke? Vil registeret forsvinne? Alt av innstilliger og oppstart vil forsvinne?

Trenger litt info her, så jeg vet hva jeg begir meg ut på :p

MVH

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva betyr "en jeg har installert alt mulig innpå"?

Du har tre partisjoner?

For å svare på spørsmålet ditt...:

Alt du har på C: blir borte dersom du tar en "clean" reinstall..

Dvs. du må legge inne drivere, program..og evt. "custom" oppstart etc. pånytt.

Det er vel ikke noe stort problem sålenge du har alt av CD'er etc..?

Lenke til kommentar

absolutt alt på hele pc'n er innstallert på D:

så jeg lurte på om program og spill ville slutte å virke osv.

jeg vet at en del programm bruker filer fra c: Hva me de? går det ann å ordne på det, eller må slikt reinstalleres?

Er ikkje helt sikker på om jeg har alle cd'er til alt heller...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK.. så du har 3 partisjoner., men du har installert OS'et på den tredje? Da skjønner jeg ikke hva du mener med at C: er "windows"?

Uansett vil alt av instillinger, driver.. program forsvinne fra den partisjonen du gjør reinstall på (upgrade er ett annet alternativ, men ikke dersom det skal "ryddes"/fjerne evt. spyware/virus)

Lenke til kommentar
OK.. så du har 3 partisjoner., men du har installert OS'et på den tredje? Da skjønner jeg ikke hva du mener med at C: er "windows"?

mente ikke noe annet enn at det er bare windows som er innstallert på c: heh

btw. hvordan anbefaler du at jeg skal formatere? en win98 oppstartsdiskett eller noe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

btw. hvordan anbefaler du at jeg skal formatere? en win98 oppstartsdiskett eller noe?

Det vanlige er vel å partisjonere ifbm. installering fra CD/DVD.

Husk da på å velge full formatering av partisjon (C: her) og ikke Quick Format.

Du bør på forhånd ha lastet ned alt av nødv. drivere, DirectX etc. til en annen partisjon..f.eks. under D:\Shared\Drivers\....elns... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Husk da på å velge full formatering av partisjon (C: her) og ikke Quick Format.

Det gjør da overhodet ingen forskjell. Ingen vits i kaste bort tid på full format, velg quick.

Dette har vært forklart mange ganger, søk litt på forumet.

OK.. mente det var tryggest med "full format" da Windows installers ellers har en lei tendens til å finne gamle innstillinger fra tidligere installering på samme partisjon..

Var ihvertfall slik før etter det jeg kan huske..

Dersom det ikke er slik lenger takker jeg for tipset/oppklaringen.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hva ER egentlig forskjelen på quick-format og "vanelig" format? Har prøvd begge deler, så jeg hvet hvor stor forskjell det er....

Har ingenting å si for windows eller maskinen generelt. Bare ved quick format så er det vel MYE lettere å finne igjen slettede filer via gjenopprettingsprogrammer og sånt. Ved quickformat så bare sletter den partijonstabellen og lager en ny, og ved vanlig format forsøker den vel å "tilbakestille" området på disken ved å faktisk gå over området og skrive over den informasjonen som ligger der.

Lenke til kommentar
Hva ER egentlig forskjelen på quick-format og "vanelig" format? Har prøvd begge deler, så jeg hvet hvor stor forskjell det er....

Har ingenting å si for windows eller maskinen generelt. Bare ved quick format så er det vel MYE lettere å finne igjen slettede filer via gjenopprettingsprogrammer og sånt. Ved quickformat så bare sletter den partijonstabellen og lager en ny, og ved vanlig format forsøker den vel å "tilbakestille" området på disken ved å faktisk gå over området og skrive over den informasjonen som ligger der.

Okay. Blir en quick format på meg uansett...

Lenke til kommentar

Fannt en mappe kallt "Common Files" under C:\program files. Denne inneholder en go del filer til forskjellige program (macromedia, symantec, ati, adobe... osv) vil dise programmene slutte å fungere etter formatering?

Kan jeg ta backup av innholdet av mappa også legge det inn igjenn etter at jeg har innstallert ny os, og få det til å fungere like fint?

:hmm:

Lenke til kommentar

Dette er helt feil. Som tidligere nevnt, dette er diskutert på forumet før. Får ta det en gang til:

Formatering betyr å slette / nullstille filsystemet. Dette er i prinsippet bare en liten tabell som forteller hvor filene er.

Quick format gjør bare dette.

Full format gjør i tillegg en verifisering av alle sektorer på hele disken, ved å lese fra de. Det er dette som tar tid.

Selve filene på disken blir altså urørt i begge tilfeller. De blir bare overskrevet når man begynner å bruke disken igjen.

Lenke til kommentar
Vil programmene og spillene fortsatt virke? Vil registeret forsvinne? Alt av innstilliger og oppstart vil forsvinne?

Nei, ja og ja.

De aller fleste programmene og spillene må reinstelleres.

Med andre ord: du kommer til å måtte bruke hele helgen.

Det hadde vært fint om du også fikk usb-portene dine til å virke etter dette ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...