unwill Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Har lyst til å printe ut noen bilder, de er tatt med forskjellige kameraer, og jeg regner med at ikke alle vil se bra ut dersom jeg skriver ut bildene i A4 størrelser. Hvor mange pixel x pixel bør det være? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hvis du skal skrive ut i veldig god kvalitet, burde du skrive ut med 300dpi. Da må du ha ca. 9MP for å kunne dekke et helt A4 ark Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Er kanskje litt amatør, men hmm 9 MegaPixel... dvs 9 millioner pixel? A4 sider har en ratio på 1 : kvadratroten(2) som er ca 1,41. Sånn rask hoderegning vil det si at jeg trenger bilder som er ca: 2500 x 3500 pixel? Tror ingen av bildene mine hadde så høy oppløsning Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 100 000 piksler holder lenge hvis du se kal se det på lang avstand. 140 millioner hvis du skal granske det med en kraftig lupe. Det har mer å si hvor bra kameraet er enn hvor mange piksler det har. Er optikken perfekt og det ikke finnes antydning til støy så vil 2 millioner piksler se rimelig bra ut på normal betraktningsavstand. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Et bilde fra et kamera på 3-4 Megapixel skal holde til A4 utskrift, men resultatet kommer helt ann på hvor dyktig du er i etterbehandlingen av bildet. Et bilde bør printes på 300 dpi, antall piksler på et A4 blir da: 2480x3508 Endret 29. september 2005 av kvikks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå