Dr. Jacoby Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Noen som har noen jazz og blues sanger/artister å anbefale? Og hva er egentlig forskjellen? har lite greie på dette Lenke til kommentar
bror_bror Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Blues: Sonny Boy Williamson, BB King, Otis Rush, Muddy Waters, John Lee Hooker, Roy Harper, Buddy Guy, Howlin' Wolf Det er fler for å si det sånn Det er den gamle bluesen, litt "nyere" mer rocka er jo kanksje Led Zeppelin, Cream (Eric Capton) Jazz har jeg desverre ikke særlig greie på, men du hører fort forskjell på Blues og Jazz Edit: Leif, jeg mente fort istedet for "for" Endret 29. september 2005 av bror_bror Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Fine forslag fra bror_bror. Kan legge til Rory Gallagher og Stevie Ray Vaughan. Veldig kul gitarbasert el-blues. Finnes en milliard (overdrivelse, kanskje) andre kule bluesartister, en fin måte å finne nye på er å slå opp de du liker på www.allmusic.com og å se på innflytelser og etterfølgere. Når det gjelder jazz er det stooor variasjon, en del større en i bluesen også. Du finner alt fra deathmetal-jazz til popjazz til storbandajazz til funkjazz til bluesjazz, du tar sikkert poenget. Noen av mine favoritter er Joao Gilberto/Stan Getz (kult, klassisk, sammarbeid innenfor bossanova-sjangeren), Chick Corea, norske Farmers Market, Miles Davis (spenner vidt, fra nokså standard saker til eksperimentell elektrisk jazz/psykedelia, skulle gjerne sett denne karen samarbeide med Hendrix, for å si det slik). Pat Metheny og Joe Pass er utrolig gode jazzgitarister, innenfor ganske forskjellige retninger. Weather Report er verdt å sjekke ut dersom du liker fusion (er jo bare å sjekke ut for å finne ut, det). Også John Coltrane, forresten. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Miles Davis (spenner vidt, fra nokså standard saker til eksperimentell elektrisk jazz/psykedelia, skulle gjerne sett denne karen samarbeide med Hendrix, for å si det slik). Miles Davis ville faktisk samarbeide med Hendrix, men Hendrix døde før det ble noe av...kjipt. Anbefaler en svensk trio som heter EST. Klassisk jazz med piano, bass og trommer. Sjekk også ut Charlie Hunter, en av de beste jazzgitaristene jeg har hørt. Fryktelig god på 8-strengeren sin. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Farmers Market (som HalTan nevnte) er fantastisk. El-trekkspillsolo Lenke til kommentar
arianar Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Farmers Market (som HalTan nevnte) er fantastisk. El-trekkspillsolo Blitt hekta på (Do the) Balkan Boogie jeg! Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Fat Freddy's Drop har vel en dråpe av blues og jazz + soul i seg! Digg musikk! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jazz: Lucky Thompson og Donald Byrd. Lenke til kommentar
bror_bror Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jazz: En klassiker er vel Take Five, som du har hørt uten at du vet det Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Lionel Hamptons xylofonjazz er vel heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Har du noe favorittinstrument? Du kan jo teste ut jazz med det, noen forslag: Gitar: Jacob Young Mike Stern John Scofield Dean Brown Ulf Wakenius Soriba Kouyate (afrikansk strenginstrument) Bass: Jaco Pastorius Marcus Miller Stanly Clarke Linley Marthe Nils Henning Ørsted Pedersen Piano: Herbie Hancock Chick Corea Bill Evans Dersom du liker litt blanding av tradisjonelle instrumenter og jazz så kan Soriaba Kouyate, Richard Bona, Joe Zawinul og Bela Fleck And The Flecktones anbefales. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Frijazz: Hva ville du foreslått med trompet eller sax? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Jazz er bare konge. Masse musikk har røtter i Jazzen For unge mennesker som starter sin inngang i jazzens rike anbefaler jeg faktisk Robbie Williams - Swing when your winning Gamle klassikere synges på nytt. Ellers er det bare å begynne. Diana Krall har mye bra lett jazz. Dizzie Gilespie og Louis Armstrong er også helt greit. Charlie Parker og mange andre vil du etterhvert møte Nat King Cole, Nathalie Cole osv vil du snart oppdage når interessen er der. Allmusic.com gir deg lignende artister når du har funnet en du liker. Så er det bare å fortsette der og utover Litt mer moderne Jazz finne du i enkelt RnB musikk D'Angelo har en sang som heter Brown Sugar som er meget sterkt jazinspirert Lykke til Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) En veldig flink jazz-dame er Elin Rosseland! Hun har laget masse bra musikk! Hun er norsk! Et av de beste albumene hennes er "Fair Play". Endret 2. oktober 2005 av Poor Leno Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Frijazz:Hva ville du foreslått med trompet eller sax? Mine forslag er begrenset av musikere jeg hører på og musikere som spiller med dem. Saxofonjazz hører jeg lite på. Jeg er veldig interessert i frijazz, men jeg har listet de opp sist. Trompet: Miles Davis, du kommer ikke utenom han Louis Armstrong Dizzie Gillespie Chet Baker Randy Brecker Arve Henriksen, frijazz Per Jørgensen, retning frijazz Sax: Charlie Parker, du kommer ikke utenom han Kenny G Jan Garbarek Karl Seglem, frijazz og blanding av folkemusikk/verdensmusikk/jazz Frode Gjerstad, frijazz Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Norah Jones . <- PUNKTOM! Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Noen av mine favoritter er Joao Gilberto/Stan Getz (kult, klassisk, sammarbeid innenfor bossanova-sjangeren Hørt den norske platen "Bossa Nordpå"? Dave Brubeck er et forslag - D.J. Lenke til kommentar
chris Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Jeg sier bare Ray Charles Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 ... Louis Armstrong er også helt greit. Louis Armstrong er vel jevnt over regnet som tidenes største og mest inflytelsesrike jazzartist. Når det gjelder jazz generelt, så er det etter hvert blitt et utrolig utvanna begrep og favner så mye helt forskjellig musikk at det er helt umulig å vite hva man får. Jazz var i utgangspunktet en type musikk spillt i 4/4 og med en svingende synkopert rytme. I dag føler jeg at jazz oftere forbindes med improvisasjon og en følelse (som begge deler alltid har vært en stor del av jazz'en), og mye av det som kalles jazz har ingen ting igjen av den opprinnelige rytmen. Man må til swing-jazz'en eller den tradisjonelle jazz'en for å finne igjen dette. Personlig liker jeg best den jazz'en som stort sett ligger nærme den originale jazz'en, og Louis Armstrong er for meg den store mester. Og langt mer enn 'heøt greit'. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 ...Personlig liker jeg best den jazz'en som stort sett ligger nærme den originale jazz'en, og Louis Armstrong er for meg den store mester. Og langt mer enn 'heøt greit'. Miles Davis oppsummerte jazzens historie en gang med fire ord: Louis Armstrong, Charlie Parker. Jeg er ikke uventet veldig glad i frijazz, men de siste årene har jeg fått mere og mere sans for 50- og 60-talls jazz. Spesielt Miles Davis med Kind of blue og det han ga ut tidlig 60-tallet. Herbie Hancock har også en del bra fra den tiden. Men det jeg liker aller best, er Miles Davis med sine liveinnspillinger fra slutten av 60-årene og tidlig 70-tallet: Black Beauty, Live Evil, Dark Magus. Intenst lydbilde, det kan nesten ikke tenkes at det går å pakke mer lyd inn uten at det blir støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå