abene Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Holder Wikipedia mål? Det åpne leksikonet Wikipedia har vokst enormt de siste årene med over 700 000 artikler bare på engelsk. Meningen er at leksikonet skal kunne kvalitetssikres av leseren selv - men holder det mål? Les artikkelen her Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Bruker Wikipedia flittig, det har vist seg å være eit meget bra leksikon. At alt er 100% korrekt kan ein ikkje forvente, men som i testen her viser det seg jo at nivået er ganske høgt. Litt lettare enn å ha 20 bøker i bokhylla. Endret 29. september 2005 av zeph Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Den norske er heller ikke så verst. Jeg skrev videre på en artikkel der for noen år siden (ung, dum og naiv), og den ble redigert ganske så fort i løpet av dagen redigert til noe mer riktig. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Synes wikipedia holder til det meste, ja! Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Skrivefeil er en ting, men at artikler kan være farget av personlige/politiske synspunkter er noe helt annet og kanskje den største trusselen mot Wikipedia sin seriøsitet som et oppslagsverk. Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Enig med Shimano. Gikk inn på George Bush der. Overskriften var A freaking idiot eller noe. Det blir bare for dumt. Skriver man der må man være nøytral. Allikevel er Wikipedia bra, men som alt annet på nettet må man ta noe av inneholdet med en klype salt. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Enig med Shimano. Gikk inn på George Bush der. Overskriften var A freaking idiot eller noe. Det blir bare for dumt.Skriver man der må man være nøytral. Ikke nå lenger. Du var nok uheldig og kom inn på feil tidspunkt, for som det står.. In fact, IBM researchers [3] found that most vandalism on Wikipedia was reverted in less than five minutes. Lenke til kommentar
Fury Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Brukerne trenger absolutt ikke å registrere seg for å gjøre endringer, så jeg forstår ikke hvorfor artikkelen sier at du må. Og det var jo selve ideen, det skal ikke være noen hindringer for at mennesker skal gå å endre, rette eller legge til artikler. Det inviterer selvsagt vandalisme, men som sagt tidligere.. den neste personen som ser på den samme siden kan ved et par museklikk reversere vandalismen. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Jeg har selv rettet et par småfeil i wikipedia, enkelt og smertefritt, og mine mer "korrekte" opplysninger holder seg der den dag i dag Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Ser det er rettet nå ja. Spennende konsept er det ihvertfall! Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Synes Wikipedia er en genial ide. Bortsett fra at det er litt lite årstall og datoer der og litt uprofesjonelt. Men hva kan man forvente av vanlige folk og et så stort leksikon. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Har faktisk enda ikke sett en artikkel som har vært vandalisert selv, så jeg er meget fornøyd med wikipedia. Har den på PDAen, slik at jeg har et enormt oppslagsverk i lomma unasett hvor jeg er. Veldig nyttig Edit: Er spesielt imponert over artiklene innenfor matematikk og fysikk. Ganske fine forklaringer der. Kan kanskje ikke erstatte en lærebok, men er veldig fint oppslagsverk for slike ting uansett. Slike emner er vel gjerne mindre utsatt for vandalisme også. Endret 29. september 2005 av dravisher Lenke til kommentar
G Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hyperlinkene til ord som ikke er så lette å skjønne er jo veldig brukervennlig. Liker godt oppslagsverket. Vandalisme ser det jo ut som de har kontrollen med. Men det kan jo hende at visse ytringer får leve en stund før noen som har bedre greie på emnet får sagt fra om styggedommen. Det trenger ikke nødvendigvis være mobbing og den slags som er enkelt å få øye på. Jeg tenker på nyanser av fakta om et emne. Forskjellige parter som er i konflikt kan jo tenkes å ville ytre sine sider av (meninger om) de historiske fakta. Lenke til kommentar
astrogreek Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Har den på PDAen, slik at jeg har et enormt oppslagsverk i lomma unasett hvor jeg er. Virkelig? Går det an å laste ned Wikipedia? Er det plass nok på en PDA?? Jon Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Har den på PDAen, slik at jeg har et enormt oppslagsverk i lomma unasett hvor jeg er. Virkelig? Går det an å laste ned Wikipedia? Er det plass nok på en PDA?? Jon Filene ligger her. De filene er i tomeraider format. Vet ikke om det finnes andre prosjekter som har gjort noe lignende. Uten noen bilder tar engelske wikipedia i tomeraider format rundt 7-800MB, også går det oppover til rundt 4GiB (tror jeg) for god kvalitet på alle bilder. På den siden jeg linket til over ligger en versjon uten bilder og en med små bilder i dårlig kvalitet. Har bare 1GB SD-kort så får ikke plass til mere. Er veldig hendig sak å ha i lomma Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Wikipedia holder absolutt mål med tanke på at det er et åpent prosjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå