byggeren Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 ridgea, det er helt korrekt at temperatiuren din er nede på 28°C. Dette inntreffer når maskinen står uten belastning på prosessor over en lengre tid. "Halt" funksjonen på P4 prosessoren fungerer bra, og vil gjøre at prosessoren ikke utvikler varme når den ikke er belastet. Derfor kommer faktisk prosessoren ned mot romtemperatur etter en stunds hvile. (Ikke bry deg om idle-temperaturen. Det som er viktig er makstemperaturen som du oppnår under høy belastning.) For at systemet ditt skal starte på 2.66GHz hver gang, kan det være nødvendig å flytte jumperen som legger til 0.2V på spenningen til prosessoren. Denne finner du ved siden av plastrammen til prosessorkjøleren, se i manualen. Dette sørger for at prosessoren får 1.7V fra du starter maskinen. Husk da at spenningen i bios må stilles inn på 1.5V for at prosessoren skal ha 1.7V (jumperen legger til 0.2V fra oppstarten av). Dersom du velger 1.7V i bios, og samtidig har enablet +0.2V med jumperen, vil prosessoren få 1.9V. MEN! De siste 0.2V som blir lagt på i biosen, blir ikke lagt på før helt i slutten av biosoppstarten. Du vil derfor ikke kunne lese av mer enn 1.7V inne overvåkingen i biosen. (Litt usikker på om du forstod hva jeg mente). Et lite triks er å vente til biosen er ferdig med å finne diskene, før du går inn i bios. Det er først nå at spenningen som er stilt inn i bios er lagt til på prosessoren. PS! det kan være lurt å velge "ignore" i hardwaremonitoren som i bios som overvåker prosessor-spenningen, da denne kommer til å komme med en advarsel hver gang du restartet maskinen. Havegg, det stemmer at det skal fungere bra med PC2100 minne, da dette er spesifisert for 133MHz. Men til forskjell fra AMD systemer, så er utnytter P4 systemet minnet på hastigheter som er høyere enn dette. Derfor er det sterkt å anbefale å handle et hurtig minne til et P4 system. Faktisk er det slik at du bør kjøre P4 systemet med PC2700 minehastighet eller bedre for at det skal yte skikkelig, dersom du kjører PC2100 resulterer dette i ganske svake minneytelser på et P4 system (Dette er et resultat av "quad pumped" prosessorebussen til P4 prosesoren, derav 400 og 533 bus hastighet). Jeg føler at hele innelegget mitt her ble noe dårlig forklart, men dersom dere leser det 100 ganger så kanskje det er noe fornuft i det :smile: Redigert: Skrivefeil _________________ Byggeren [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-08-20 16:50 ] Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Hvor mye tror dere jeg får klokket opp min cpu ? (se sign.) Jeg bruker standard greiene som fulgte med cpuen. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Takk for oppklaringen, Byggeren. Jeg bare slengte ut en teori. Har ikke den store kunnskapen om P4 ennå!? Har forresten et par naboer som i disse dager bestiller Asus P4S533, Intel P4 1.8GHz/2.0GHz og Apacer pc2700... kan bli spennende å se om systemene er villige til å overklokkes. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 21. august 2002 Forfatter Del Skrevet 21. august 2002 I'm back in the game! en datamaskin er noe virkelig rare greier...Nå for jeg endelig klokket den opp til 2.66 igjen, men nå bare med vcore, 1.6! Får se hvor lenge det her varer da...uff! byggern: takk igjen for et fyldig og lærerikt svar havegg: takk til deg også med mange fine tips Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Og dere klager.. min 2,2 nw klarte bare 2,7 ghz stabilt med 1.85 vcore og Swiftech MCX 4000B kjøleribbe og delta 80 mm vifte (MEST BRÅKETE EVER) Cpuen gikk i retur .. hehe.. dårlig oc , skal få en 2,26/533 cpu heller , lavere multiplier og høy FSB , genialt på mitt Epox EP-4G4A+ som har locked pci/agp ratio, og jeg har 512 mb pc2700 samsung som skal takle HØYE fsb , så regner med å prøve å kjøre en minst 664 i fsb (17*166) = 2822 MHZ , da får jeg akkurat pc2700 på rammen og (1:1 divider) eller kan og kjøre 3;4 divider, og få 221 mhz på ram, men er nok neppe aktuelt at den klarer det :smile: MM blir morro å se om 2,26/533'n klarer det.. har mine tvil men burde være fult mulig , har jo det beste innen luftkjøling så .. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 23. august 2002 Forfatter Del Skrevet 23. august 2002 hei igjen, kører nå [email protected] (av ulike grunner). Da jeg ikke kan låse pci/agp portene, er FSB instillingene slik, 120/40 (* 20 = 2400) Er det "veldig farlig" at pci-buss'en er på 40? Vet at det stresser pci- og agp portene, men så lenge alt er stabilt og ikke noe synelig problemer er vel dette greit. Eller? Lenke til kommentar
Tias Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Når du setter cpu på 133mhz med ditt (mitt :smile:) hk skal den ha pci/agp porter på vanlig hastighet. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Tias på 2002-08-23 13:24 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Tias på 2002-08-23 13:57 ] Lenke til kommentar
fAight Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 ok, men det svarer ikke spørsmålet mitt. Er det farlig å kjøre med 40 MHz på pci/agp? Er det noen som her som gjør det og vil dele sine erfaringer med meg? Lenke til kommentar
vegge Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Vel, litt farlig kanskje? Ville ikke gått så mye lengre.. AGP og PCI grense? Lenke til kommentar
Tias Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Farlig og farlig, jeg er ikke sikker på hva jeg kjører på men er ganske sikker på at det er over 40. Jeg har FSB på 125, så du kan vel sjekke selv :smile:. Alt funker helt greit her, 3dkort, nettverkskort, modem, ingen problemer. [ Denne Melding var redigert av: Tias på 2002-08-26 21:23 ] Lenke til kommentar
fAight Skrevet 26. august 2002 Forfatter Del Skrevet 26. august 2002 nå har jeg flyttet litt på en jumper i biosen (har økt vcore-default med 0,2) slik at jeg konstant starter med 1,7 i vcore (takk til byggern for hjelp :smile:). Måtte allikevel øke vcore til 1,75 for å få maskinen helt stabilt (hvertfall så langt, hadde jeg lavere boota maskinen seg når jeg f.eks kjørte 3dMark2001 SE). Vel, har ikke mer å si, ville bare få dette ut. Igjen takk til byggern. Forresten, idle temp på cpu er 32C, maxload: 48-49C. HK'et ligger stabilt på 30C uansett (har bra med luft-gjennomstrøm, 2 enermax, blåser inn og ut) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå