hero_ruler Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Åssen setter jeg en velkommst tekst når folk skal logge inn på telnet eller en ssh server? Og går det ann og gjøre sånn at det bare er en bruker som kan logge inn? Nå hvis du skriver et hvilket som helst passord og bruker så kommer du inn og kan lage filer etc. på dataen min.. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 det er vel bare å endre /etc/motd Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Reknar med det er SSH du snakkar om? WTF? Kan du berre skrive kva som helst!? Aldri vore borti før. Du kan setje brukarar som kan logge på SSH i /etc/ssh/sshd_config (truleg). AllowUsers brukar1 brukar2 osv. Restart SSH-serveren etter endringar. Lenke til kommentar
hero_ruler Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Merka det i går kveld, Da var det sånn 40 mapper med brukernavn i /home/ mappa.. ja det var ssh Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Merka det i går kveld, Da var det sånn 40 mapper med brukernavn i /home/ mappa.. ja det var ssh Eh, her må du vere på vakt. Ligg brukarane i /etc/passwd ? Lenke til kommentar
hero_ruler Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Nei.. Men nå går det ikke lenger, Må ha mitt bruker navn og mitt passord.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Har aldri vært borti at man ikke trenger passord ved pålogging gjennom SSH. Men så setter jeg alltid passord på brukere også, da. Pass også på at du har denne setningen: PermitRootLogon no Dette forhindrer root fra å kunne logge seg direkte på maskinen via SSH. Men du kan fremdeles gjøre en su - hvis du trenger root gjennom SSH. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Åssen setter jeg en velkommst tekst når folk skal logge inn på telnet eller en ssh server? I tillegg til /etc/motd (message of the day) kan du også redigere /etc/profile som er et script som kjøres hver gang man logger seg på. Eller hvis du bare vil endre for en enkelt bruker .profile Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 .bashrc (og /etc/bashrc eller /etc/bash/bashrc) er ikke for login, men for hver gang man starter bash. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Forskjellen er at det som står i profile'en blir kjørt bare når man logger seg på. Det som står i bashrc blir kjørt hver eneste gang man åpner et nytt terminalvindu eller på annen måte ny bash-session. F.x ved å bare skrive bash Endret 29. september 2005 av JBlack Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 That's right. Forøvrig er vel gnome-terminal og konsole satt opp som loginshell som standard. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Ehh... gnome-termnal og konsole er terminal-emulatorer, dvs de tegner små vinduer til å skrive tekst i på skjermen. Omtrent som skjermkortet gjør i de virituelle terminalene, bare med anti-alias Shellet er og blir bash, sh, tch, ash etc. Forøvrig har jeg også opplevd det du snakker om med "alle kunne komme inn med hvilket som hest passord". Det gjaldt da heldigvis bare lokalt på konsollet, ikke over ssh... Skyltes en konfig-feil i pam. Ellers, dersom en maskin skal kunne akksesseres over ssh er det viktig å ha gode passord og uvanlige brukernavn. root er fyfy. Helst bør man også kjøre på en ikke standard port. Dersom maskinen er rolig, og du er i samme rom, vil du nesten helt sikkert en eller annen gang høre "knitr... knitr... knitr... knitr...". Dette er lyden av noen som prøver å gjette passordet ditt, og maskinen som logger det. Ta deg en titt i /var/log/secure ("tail -f /var/log/secure"). Kom selv under et voldsomt anngrep av dette, og brukernavn/passord raste over skjermen i en sinnsyk fart... Noen (en kineser, sporet fyren... Fikk en bedrift kicka av nettet for å drive noe tilsvarende mot apache-boksen min - to ganger på en uke... IIS webdaw exploit.) *ville* inn... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Ehh... gnome-termnal og konsole er terminal-emulatorer, dvs de tegner små vinduer til å skrive tekst i på skjermen. Omtrent som skjermkortet gjør i de virituelle terminalene, bare med anti-alias Ja, men som sagt køyrer dei ofte som loginshell (dvs dei les profile og ikkje bashrc) som standard. Same som ein får med xterm -ls aterm -ls rxvt -ls osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå