Gå til innhold

Fra AGP til PCI-e, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter på et AGP system nå og har litt lyst på et nytt skjermkort. Men såvidt jeg kan se så er det vel ingen av de nye kortene som kommer i AGP (nvidia 7*** og ati 5**). Jeg har nå et 6600GT og det er da ikke så ille det men etter at jeg fikk kjøpte meg en 19" lcd og dermed kjører spillene mine (BF2 og WoW for det meste) i 1280 så innser jeg at det kunne vært kjekt med et nytt skjermkort.

Mest av alt har jeg lyst på et 7800GT. Virker som veldig mye power for 3000kr.

Men da må jeg vel skifte hele innmaten i PC svinet må jeg ikke?

Jeg har;

P4 2.8 ghz, HK (socket 478 er det vel), 1gb 3200 RAM, 6600GT.

Og alt det der må jeg vil skifte om jeg ønsker et PCIe system ikke sant? Har ikke fulgt med så mye på hardware fronten i det siste heh...

Har vurdert et 6800GT (ca 2400kr) eller ULTRA (ca 2900kr) men såvidt jeg kan se så er 7800gt langt bedre til nesten samme pris og det vil uansett bare være å utsette det uunngåelige ikke sant? Altså AGP->PCIe.

Så har noen et forslag til hvordan jeg på ikke alt for kostbart vis kommer meg over til PCIe med et fint 7800GT?. Forslag til komponenter mottas med takk!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du trenger er et hovedkort med pci-x grensesnitt. Om man får hovedkort socket 478 med pci-x skal jeg ikke uttale meg bombastisk om, men jeg tror ikke du gjør det. Derfor må du nok også ha en ny cpu i tilleg til pci-x gpu og HK.

Ram trenger du ikke ny av.

PCI-X og PCI Express (PCIe) er to heelt forskjellige ting.

Trådstarter skal ha PCI Express (PCIe) i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Det greieste er kanskje å oppgradere til AGP en siste gang. Da slipper du investeringen nytt hvedkort (og bare det sparer deg for en god del).

Hvis du først skal gjøre en større oppgradering så vil jeg anbefale å bytte ut hele haugen til at sokkel 939-system. Da slipper du å oppgradere minne, men må skifte CPU, hovedkort og selvfølgelig skjermkortet siden det var utgangspunktet for oppgraderingen. De nye hovedkortene med sokkel 775 er vanskelig å oppgradere på grunn av brikkesett som er sære på hvilke CPU'er de er kompatible med. (På sokkel 939 kan du f.eks enkelt oppgradere fra enkeltkjerne til dobbeltkjerne, men på LGA775 så kan det være vanskelig å oppgradere fra enkel til dobbel kjerne.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...