Gå til innhold

Enkel server, liten bedrift


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal oppgradere servermaskinen i bedriften jeg jobber. Maskinen har kun en hovedoppgave, og det er å stå som server for Hansa Financials. Tenkte kun å kjøpe noe helt enkelt og så på to alternativer hos MPX (pc-bygger). Den ene var en Pentium D dual-core, den andre en P4-915G.

 

HD blir noe rundt 100gb, ram 1gb.

 

Er det noen som har noen formening om jeg bør gå for Dual Core? Det skiller jo faktisk nesten 2000kr (men på den annen side, så kan det jo være greit å ha oppgraderingsmuligheter).

 

Legger ellers til at jeg kommer til å sette opp XP på den.

 

Håper at noen kan gi meg et raskt svar ettersom jeg må bestille i dag!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Tenkte å gå for Intel som hovedplattform, føler at det er det greieste i en maskin som skal stå og gå 24t/døgnet året rundt. Er ikke direkte redd for varmgang hvis jeg velger AMD, men føler at Intel er det rette valget i denene situasjonen.

har bygget endel amd opteronmaskiner det siste året. ved moderate cpubelastniger (opp mot 60%) holder opteron en lav driftstemp. du trenger ikke være redd for varmgang. på den annen side er det endel bra server barebones å få kjøpt, basert på intel.

 

hvilket budsjett har du?

Lenke til kommentar

Til serverbruk, dersom dette er tunge ting, og dere har mange besøkende og mye nedlasting, ville jeg kjørt dualcore tenker jeg.

 

Du mener du skal ha Windows XP? De fleste servere i dag kjører vel helst Linux, dette fordi det angivelig skal være en tanke mer stabilt, pluss at Linux trekker mindre ressurser. altså mer ram osv til overs til serverbruk.

Lenke til kommentar

Har ikke noe konkret budsjett, men tenkte inntil 8000kr. (har skjerm, tastatur og mus).

 

Alt under er selvsagt en bonus, som sagt skal jo ikke denne maskinen brukes til særlig tunge oppgaver. Har satt opp en intelbasert (915-g) hos MPX og havnet på 6500,-

 

Foreløpig ser det ut til at den virker som en ok løsning, såfremt ikke noen mener den er altfor svak.

 

Kan jo forresten nevne at dagens maskin er en eldgammel 400mhz med 330mb ram, men den begynner å bli litt sliten for å si det mildt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...