Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Føkka xp, og prob med partisjoner.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skriver angående et problem jeg pådro meg i går:

Kort sagt...ble nødt til å formatere maskina og fikk blue-screen midt i installasjonen. Prøvde så å installere windows på nytt, men da viste det seg at maskina hadde føkket med partisjonene mine. Hadde opprinnelig en c: på 20gb, men nå var hele disken sammenslått til 200 gb.

 

Det jeg lurer på er om det er noe håp for å redde de dataene som er igjen på den resterende delen av disken: Dvs de 180 andre gb'ene. Her er det nemlig en del data jeg NØDIG vil miste. Går det f. eks. ann å dele opp disken i like store deler som før og vil de delene da bli delt på samme måte som tidligere, for så å kjøre noe data-recovery program eller no???

 

Vær så snill å svar! Jeg er på grensen til desperasjon! :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hatt sånt blåskjerm problem under xp instal eg og ....men partisjonene mine e aldrig blitt fucket :S

 

på min tidligere maskin cpu: 3.2GHz @ 4 GHz

hk: ASUS P4C 800-E Deluxe

så va problemet at det gikk ikke an å formatere hvist noe var endret i bios....eller...måtte jo sette cd rom som first boot device men gikk ikke ann å formatere hvis eg endret på noe annet....

 

men om du kan ta vare på dataene tviler jeg litt på.....du kan jo levere disken inn og betale 5-10k på å redde dataene ...men det e vel lite aktuelt :p vet ikke om det går heller....men e en en liten mulighet å ihvertfal hente noe :D

 

men eg skal ikke si noe sikkert....

 

beklager at eg ikke kan hjelpe mer....men håper eg kunne hjelpe litt :D

Endret av Xch0rp
Lenke til kommentar

Har du brukt en gammel XP CD uten Service Pack 1 da du reinstallerte? I så fall er det nødt til å gå i dass når du har disker over 137 GB.

 

Du må ikke gjøre noe med disken. Den må settes som slave i en annen PC (eller du trenger en ny bootdisk). Data recovery gjøres ved å kopiere data fra den skadde disken over til en annen disk.

Lenke til kommentar

Hmmm...nei, jeg har en xp med sp2 inkluert, så tror ikke det er der skoen trykker. Har installert xp med samme cd på samme partisjon tidligere også. Fikk blåskjermen på en tidligere installering også, men da funket den andre gangen jeg prøvde, og jeg hadde hvertfall ingen problemer med partisjonene. Tror jeg må få tak i en ny cd til xp'en neste gang jeg prøver..... Og bios er som den var når jeg fikk den (riktignok var det der problemet startet nå, men den er tilbake til standart)

 

Men, det du sier er at og jeg putter den inn i en annen maskin, så kan jeg kjøre recovery. Noen tips til programvare på det?? Tror nemlig ikke helt at det bare kommer til å fungere smertefritt å sette den inn i en annen data og så bare legge over når partisjonene er messet opp??

 

Takk for hjelp forresten :)

Lenke til kommentar

Get Data Back NTFS er et veldig bra program.

Dette er da et prog. for å rette opp tapt data. HVis du skulle være så uheldig å slette det som er på disken din. Har virket hver gang jeg har brukt det.

Det forutsetter selvsagt at harddisken ikke er skrevet over med nye data.

Kan lastes ned her

 

Hvis du vet litt, så klarer du nok å skaffe en cd-key også. :p

Endret av ElBarto
Lenke til kommentar

Hei du.

Har en maskin som jeg formaterte/reinnstallerte XP på, for en uke siden selv.

For min del har jeg en ekstern usb-disk med backup av hele C: som jeg opprettet med det geniale programmet Acronis True Image.

Nok om det!

Jeg hadde en eldre versojn av win.XP, med service pack2 innstallert.

Skulle formatere disken, og reinnstallere XP. Prøvde å boote fra XP cd`n, og reinnstallere derfra. Fra før lå alt på en partisjon(C:), nå hadde jeg lyst til å opprette en egen til OS på 10GB.

Men da jeg prøvde å boote fra XP cd`n, fikk jeg feil mld: "OS på maskinen er nyere enn den på cd`n".

Klødde meg litt i hue;-), og søkte litt på nett! he he

Fikk en ide etter å ha lest om et program som heter "Autostreamer" som kan integrere SP2 med XP.

Kan lastes ned her:

Jeg lastet så ned SP2 fra microsofts side(husk language), og lagret den på disk.

Kjørte programmet og brente en ny installasjons cd med SP2 intgrert.

Prøvde igjen å boote fra den nye inst.cd`n,- og nå gikk det greit!!

Fikk spm. underveis om å opprette partisjoner, og gjorde som jeg hadde planer om.

Men etter å ha opprettet en systempartisjon på 10GB, måtte jeg formatere de resterende 65GB for å lage en rein 65GB til resten. Det gjorde jo jeg som hadde en backup, for jeg ville jo formatere for å få raskere maskin!

Men hvis jeg ikke hadde valgt å formatere ville jo alle dataene vert der.

Vet ikke sikkert om de første 10Giggene jeg formaterte var uten filer, men det er i alle fall en løsning som fikk meg 100% i mål!! ;-)

 

Da vet du dette i alle fall, og tipser deg om å kjøpe en usb-harddisk i fremtiden.

Betryggende å ha backup av hele C: !

 

Lykke til.................,Skinnbert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...