Gå til innhold

Parkering i gate + definisjon på inn-/utkjøring

eab

Anbefalte innlegg

Har et aldri så lite spørsmål her nå. Bor i ei lita gate der det ikke er noen spesielle parkeringsbestemmelser. Altså lov å parkere langs gata i begge retninger (så lenge man ikke blir til hinder for trafikken). Gata er brei nok til 2 biler i bredden.

De fleste som bor her har ikke plass til alle bilene sine i gården, så det står endel biler i gata. Det er ikke noe problem.

I "§ 17. Stans og parkering" i "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)" står det at man ikke kan parkere foran inn- eller utkjørsel. (parkere er definert som: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.) Så langt er alt greit.

Problemet går i at alle tomtene i gata har innregulert én utkjøring pr tomt. Altså har hvert hus én inn-/utkjørsel hver ifølge reguleringsplanen (dette skal forøvrig sjekkes opp, er ikke 100% sikker). Naboen har innkjøring på den ene siden av huset og i tillegg en asfaltert "gangsti" (1,5meter bred ca) inn til inngangsdøra, på den andre enden av huset. Vedkommende har altså to utløp til gata. Men bare den store innkjøringen har nedsenket fortauskant, og der kan man jo ikke parkere ifølge forskriftene.

Det jeg lurer på er om den gangstien regnes som en egen inn-/utkjøring siden det ikke er noen nedsenket fortauskant, eller om det er tillat å parkere der. Har ikke funnet noen definisjon på inn-/utkjøring.

Hva tror dere? :hmm:

Skal forvørig innom Trondheim Parkering i morgen, det ligger jo bare et steinkast unna der jeg går skole. Blir morsomt å høre hva som er rett!

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har snakket med Trondheim Parkering og de definerte en utkjøring i en slik boliggate som en plass der det er nedsenket fortauskant og ment å kjøre inn/ut med bil. Men for å være 100% sikker lovte de å ta seg en tur og se på om de vil definere denne "gangstien" som inn-/utkjøring.

Blir det definert som inn-/utkjøring av trondheim parkering drar jeg rett ned til Trondheim Kommune og spør om å få se reguleringsplan og tegninger over hvor mange inn/utkjøringer som er regulert for det aktuelle huset og hvor den/de utkjøringene skal være.

Lenke til kommentar

Trondheim Parkering var på befaring for å finne ut hvor mange inn-/utkjøringer eiendommen hadde. Jeg var tilfeldigvis hjemme og gikk ut for å prate med betjenten som kom. Det ble tatt noen bilder for å dokumentere og en avgjørelse vil bli tatt på grunnlag av det.

Parkeringsbetjenten var imidlertid enig med meg i at gangstien fra inngangsdøren ikke var å regne som inn-/utkjøring. Men dette var kun en personlig oppfatning og jeg må nok vente litt på en skikkelig uttalelse.

Lenke til kommentar

Hehe, nå har trondheim parkering vurdert det slik at dette blir et tvilstilfelle. Det er jo plass til en bil på "gangstien" sier de, og det er jo forsåvidt det hvis man vil krabbe ut takluka.. Men står det ingen bil der kan man egentlig ikke få bot for å parkere foran plassen ble det også sagt. Men står det en bil der kan de kanskje få den bilen som er parkert på gata tauet bort. Bra de er bestemte og konsekvente da :dontgetit:

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Tja, har ikke tenkt å bruke det som parkeringsplass. Ville bare forhøre meg om hva som var riktig. Naboen har klart å slenge fra seg så mange usakligheter, uriktigheter og selvmotsigelser i denne saken, så jeg valgte å ikke stole på han.

Kanskje jeg skal besøke kommunen for å finne ut om denne ekstra "utkjøringen" er regulert inn i kart o.l. :)

Det startet med at jeg parkerte en del ganger mellom naboens to innkjøringer. Dette likte han visstnok ikke, og satte fra seg tilhengeren der og parkerte en bil bak slik at begge plassene mellom innkjøringa var opptatt. Jeg parkerte da ovenfor tilhengeren, foran denne ekstra utkjøringen. Da ringte han og var mektig irritert på meg, skravla gikk i 10-12 minutter med en streng kjeftende og belærende tone... Hadde han spurt på en folkelig måte, skulle jeg flyttet bilen omgående. Har nesten aldri snakket med fyren før, og han skaffet seg ikke akkurat et godt inntrykk :) Jeg dro ut igjen senere og da jeg kom tilbake denne gangen var tilhengeren flyttet såpass opp at den blokkerte alle parkeringsmuligheter. Bilen var også sluppet litt bakover. Tydelig at han skulle demonstrere at "her får du ikke parkere" :)

Litt morsomt igrunn, det er jo ei offentlig gate og han har ingen eiendomsrett eller parkeringsrett. Det beste argumentet jeg hørte var at "eiendommen deres går ikke så langt at dere har lov å parkere utenfor fortauet forbi mitt hus", må nesten le, han har virkelig skjønt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...