delta_speed Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 burde jeg bruke 172 watts peltier på mitt msi gefore 4 ti4200 Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Nei. Vent i 6 mnd, da er du så god at du kan ta sånne avgjørelser selv! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Ja. Men vent gjerne i 6 mnd :wink: Lenke til kommentar
delta_speed Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 hvorfor i 6mnd ?? Lenke til kommentar
normal Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 ikke ta det ille opp, men du avslører faktisk at det tar 6 mdn (minst) før du bør holde på med peltier. det er ganske risikofylt hvis du ikke vet hva du gjør og hvis du hadde det gjort hadde du ihvertfall visst at 172W er kraftig overkill til en Gpu prøv å les litt rundt på nettet først kanskje :wink: du finner mye stoff om sånt Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 jeg vil annbefale et 85w element (isoler skikkelig) Du fåt kjøpt den på http://www.3dfxcool.no Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Beklager den tørre sarkasmen min, og lite utfyllende svar. Prøver igjen :smile: Ja, du kan bruke 172 watt hvis du har et liggene, du ødelegger ingenting. Men du må ha veldig god avsetting på varme. Bruker du samme vannkjølingen til andre komponenter, vil det normalt være svært uheldig. Som anbefalt over, 85 watt er akkurat passe. Og du vil i praksis oppnå lavere temperaturer en med 172 watt. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Kan like gjerne bruke et 226W peltier element. Selv om man har et kraftig element, betyr det virkelig at man må kjøre det på full pinne hele tiden ? Nei.. Er man redd for kondens så kan man lage en enkel krets gjør at gpu alltid holder f.eks romtemp eller 1 grad under romtemp. Da er man sikret mot kondens og trenger dermed ikke bekymre seg.. Jeg anser kondens for å være det største problemet med peltierkjøling, vann kan komme alleveier :-| Finnes ulike løsninger på dette. Litt off topic men siden man er inne på peltier: Hvis noen av dere trenger en kraftig DC forsyning som er variabel, så kan den bygges med en dreietransformator/autotransformator som forsyner en annen trafo og en likeretterbro. Har laget til en selv som leverer 60A ved 16 volt, kjekt å ha når man prøver ut ting.... peltier element f.eks =) Dreietrafoen kan altså trinnløst forandre på sekunderspenningen, altså 230 volt inn og 0-230 volt ut på sekundærsiden. Sekundærsiden på denne dreietrafoen kan forsyne en annen trafo, som f.eks har et fast omsettningsforhold 230/24. Sekundærspenningen går så videre inn på en likeretter. Parallellt over lasten kan med fordel en stor kondensator og en stor spole i serie tilkoples for å glatte ut strømmen. Et eksempel: en dreietrafo fra elfa kan levere 230V@8A på sekundærsiden, syneffekten er altså 230*8 = 1840VA Denne mater en trafo som har samme syneffekt, altså 1840Va men en fast omsetting på 230Volt/24Volt Ser vi bort fra tap i trafoer, likeretter osv så får kan vi få 1840VA/24Volt = 76,7A.. Vi har altså en enkel, variabel likespenningskilde, 0-24Volt som kan levere nesten 80A ved 24 volt.. Jeg har hatt mye bruk for min, derfor tenkte jeg noen av dere kunne ha nytte av dette =) Dreietrafoer er vanskelig å finne på dynga, kjøp hos elfa. Trafoer med fast omsettningsforhold, som takler store strømmer finner man ofte på dynga, står f.eks i bilbatt. ladere og sveiseapp. I dem finner dere også en likeretterbro.. 80A kødder man ikke med.. husk å sikre kretsen Dreietrafo: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/18/187455.htm Lenke til kommentar
Arachnid Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 vise Hondaen.. :wink: Lenke til kommentar
Arachnid Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-08-17 04:41, Hondaen skrev:Litt off topic men siden man er inne på peltier: Hvis noen av dere trenger en kraftig DC forsyning som er variabel, så kan den bygges med en dreietransformator/autotransformator som forsyner en annen trafo og en likeretterbro. Har laget til en selv som leverer 60A ved 16 volt, kjekt å ha når man prøver ut ting.... peltier element f.eks =) lagde du den selv sa du? hvordan gjorde du det? vanskelig? (GUIDE!! ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå