Gå til innhold

Problem med ny(e) Western Digital 200 GiB

knetrom

Anbefalte innlegg

Ja, problemet er (delvis) at jeg ikke får mer enn ca 130 GiB på disken. Ja, jeg har lest den sticky-tråden til LarsC (var det LarsC?). Og, nei, det hjalp ikke (jeg kan selvsagt ha misforstått noe!)

Fakta: Har Win2k installert på en WD Caviar 80 GiB, og det har fungert uten problemer i 2-3 år.. Derfor kjøpte jeg 2x WD Caviar 200 GiB for å ta over for den gamle. Har MSI kt6 Delta hovedkort.

Planen: Å installere Win2k/XP på ene 200-disken, for så å overføre alt av verdi fra 80 GiB og sette i den siste 200. 80-disken går i en annen maskin.

Symptomer: Når jeg setter i ene 200-disken sammen med 80-disken, får jeg opp en feilmelding i forbindelse med disksjekk før booting. Har prøvd med begge disker som master/slave, slave/master, master/master, slave/slave, intenting/master osv. Ingen forskjell. Har prøvd med kun 200-disken. Da mangler lyden av at HDDen "fyrer", og ingenting skjer.

Så startet jeg opp med en XP-cd og kun 200-disken, da kom jeg til installasjonen (type "trykk Enter for å installere XP"). Skulle lage partisjon, men selvsagt kom det kun 128 GiB tilgjengelig. I sticky-tråden står det noe om "lb", eller noe lignende, som jeg ikke vet hva er, eller hvordan jeg slår av/på.

Har også forsøkt å få laget en ny oppstartsdiskett, for å få sjekket HDDen i DOS, men enten funker ikke filene fra www.bootdisk.com, eller så forstår ikke jeg hva jeg skal gjøre med de! Faren er vel at jeg ikke forstår..

Noen som har noe hjelp? Har søkt på mange variasjoner av "harddisk" og "manglende plass", "137 GiB" osv, men har ikke funnet noen tråder i alt virrvarret. Så jeg må dessverre spørre, for jeg blir så frustert! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må være klar over at det er forskjellige versjoner av XP CD'er. De gamle versjonene gir slike problemer, og bør ikke brukes mot store disker. Nyere versjoner kan håndtere stor disker direkte.

For XP kom det en ny versjon etter Service Pack 1. Hvis du har en eldre versjon uten SP1 eller SP2 så kan du lage deg en ny selv. Dette kalles slipstreaming, http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp

Det er jo mulig å installere en gammel versjon XP, da kan man max lage 137 GB partisjon. Så kan man installere Service Pack 2 etterpå, og lage en partisjon til slik at hele disken kan benyttes. Men da har du laget en potensiell felle som mange her har plasket rett oppi: hvis du reinstallerer XP med den CD'en så vil filsystemet bli rotet til og alle data forsvinner.

Der er altså ikke sunt å bruke store disker med eldre versjoner av Windows.

Å bruke bootfloppy er nytteløst. DOS kan ikke lese NTFS disker.

Lenke til kommentar

Evt. innstallere Windows på 200GB-disken, der du lager en partisjon på 20-30-40GB med Windows-CDen, der du kan ha alt av operativsystem, programmer og kanskje spill på.

Så, når du har innstallert ferdig, lagt inn alle sikkerhetsoppdateringer, selvfølgelig også Service Pack 2, kan du formatere resten av disken din, så du totalt får utnyttet alle 200GB (eller 186GB som Windows leser det som).

Å ikke partisjonere disken er uansett tungvint til senere backup/harddiskflytting som du driver med nå.

Lenke til kommentar

Har SP1 på CD og, men regnte med at det er en oppgradering og ikke komplett XP SP1. Har jeg rett da?

Takker for svar, tror jeg tester det du sier, Playmofetish :)

Edit: Skal selvsagt ha partisjon, har det på 80-disken jeg bruker nå, eneste problemet er at 10 GiB ikke holdt til C:\..

Endret av LoCDoG
Lenke til kommentar

Hvis SP1-CDen er på 150-200MB, er det nok bare SP1 ja.

Du kan som sagt bruke Slipstream som hårek nevner. Med dette programmet kan du "bake" SP2 inn i XP-CDen din, så du brenner ut en oppdatert CD, og slipper og patche inn SP2 etter å ha innstallert.

Jeg brukte et program som heter Autostreamer til akkurat det samme formålet, så jeg regner med at Slipstream gjør det samme. Så lenge du har din gyldige lisens, skulle det ikke være noe lovstridig mot å lage seg en ny CD med SP2 innebygget. Dette får heller ekspertene ta seg av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...