mandela Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 (endret) har en 40GB hdd som er formatert slik: 8GB ntfs + 29GB ntfs. kunne tenkt meg å resize den utvidede partisjonen slik at jeg får noen GB ledig bakerst på disken. er det mulig / hensiktsmessig å installere gnulinux bakerst? noe i bakhode sier at operativsystemer ikke booter med mindre de har skrevet noen linjer inn i første sektorene på en hdd. skal installere kanotix 4-2005 forresten. Håper på informative svar Endret 29. september 2005 av modellmakt Lenke til kommentar
zyp Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Du kan fint installere den hvor du vil, men oppstartslaster må ligge på MBR (en reservert sektor, før noen av partisjonene på disken). Dette påvirker ikke hva som eventuellt måtte ligge på de første partisjonene. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Så lenge grub installeres til MBR, OG /boot ligger innenfor det BIOS kan se (stort sett de første 100 GB), kan resten ligge der det ligge vil. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 (endret) takk for svar! nå er det bare å krysse fingerne for at kanotix installeren i mine hender sletter de andre partisjonene har også noen spørsmål vedrørende dette: lønner det seg å lage en ext3 og swap partisjon allerede i windows med f.eks. "partition expert" programvare eller skal jeg bare lage "empty space" bakerst på disken? og spørsmål 2: er reiserfs å foretrekke framfor ext3? spørsmål 3: kan jeg uten problemer installere boot-loaderen i root-partisjonen eller skal den ligge på mbr? (ser at det er et valg jeg må foreta under install i følge kanotix wiki, vet ikke om dette også gjelder dersom selve oset skal ligge bakerst på disken) Endret 29. september 2005 av modellmakt Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 1: La de være tomme. 2: Noen liker EXT og andre liker Reiser, med andre ord en smakssak. 3: Installer bootloaderen på MBR. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 2: Noen liker EXT og andre liker Reiser, med andre ord en smakssak. noen åpenbare forskjeller for sluttbrukeren? og mener du at jeg skal lage en åpen plass for swap og en for ext3/raiser eller bare et ledig tomrom som installeren tar seg av? takk! Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Lag ledig plass (ikke partisjoner, dette gjør du i installeren). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå