Gå til innhold

Ny 300 gb harddisk!

ådne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne linken er rett og lett bare genial;

http://www.dinside.no/php/debatt.php?iid=192621

Her står alt fra hvordan du best bør sette opp partisjonene og hvordan du får dataen til å gå raskere. Har funket fet for meg:)

Eh. De tipsene som kom i den første postinga på den linken, var tidvis helt på trynet da. :ohmy:

... Bruk FAT32, IKKE Bruk NTFS, NTFS er IKKE så "rått" som hypen skal ha det til.

Åja. Dette var nytt for meg. Er f.eks. filer over 4 GB er ikke så viktig? Sikrere og bedre filsystem ikke viktig? NTFS er ikke det beste som finnes, men FAT32 og FAT er enda verre.

3: Bruk en veldig kort mappe, jo kortere mappe, jo bedre

I alle dager... Datamaskiner idag er såpass kraftige at jeg tror neppe det har noe å si om Windows-mappa heter "Windows" eller "XP"...

5:Når du har installert XP, og alt du trenger av programmer, så skru av Systemgjenoppretting. Dette sparer CPU ressurser og plass. I værste fall, ha bare på systemgjenoppretting for C: og ingen andre disker.

Upraktisk å kunne gjenopprette maskinen hvis du gjorde noe dumt ja, eller at en driverinstallasjon gikk skeis... hehe. Rodde seg iland med systemgjenoppretting på C da i alle fall. :) Trengs ikke systemgjennoppretting utenom det, nei.

Han var ikke helt på jordet hele tida da. Har selv eksperimentert med egne partisjoner for Win, programmer, data, temp osv.

Har vel kommet frem til at det beste er omtrent slik:

Win og programmer på 1 partisjon: 20 GB, enda mer dersom du skal ha en del spill der også

Data: Det meste av ledig plass som blir igjen

Temp: En partisjon kun for temporære filer, inkl. pagefile. Trikset her er å legge den som partisjon nr. 2 etter Win/Programmer for at partisjonen ikke skal havne for langt "ut" på harddisken, og bli unødvendig treg. Må inn i registeret og gjøre om en del ting for å få dette til å funke ordentlig, men jeg synes det fungerer bra hos meg i alle fall.

Størrelse: Tja, jeg har 4 GB nå, men kunne nok vært enda større.

I tillegg til dette liker jeg å ha en backuppartisjon på en annen harddisk, enten til alt på data-partisjonen, eller til f.eks. ASR-backup (en type avansert Windows-backup man kan kjøre via XP-CDn fra diskett). Beste type backup er selvfølgelig til noe eksternt, men har man backup på en annen harddisk er man sikret bedre enn om backupen er på samme harddisk som de viktige dataene dine.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha os på denne disken deler du den i kanskje 5-10gb for os'et og resten til "saker og ting"...

hvilke os kjører du??

På min 300gb har jeg partisjonert 20gb til hoved OS + programmer (og der er det bare 7gb ledig nå)

samt en partisjon på 15gb til sekundær OS, den partisjonen bruker jeg mest for å leke meg med f.eks beta versjoner av Vista og sånn.

og resten har jeg som en "Mine Dokumenter" partisjon der alt av film, musikk og andre filer lagres.

har også satt det opp slik at mine dokumenter i windows er pekt mot rota på denne partisjonen så jeg får utnytta mine dokumenter, min musikk, mine bilder og de snarveiene der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...