AndersT2 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Tenker å kjøpe vannkjøling snart og sitter å lurer på hvilken distrubisjons metode av vannet som gir best resultat. Rein serie av komponentene som er meste vanlig. Har kanskje tenkt på en CPU blokk som har en inngang og to utganger, er det da lurt å kople de som på bildet under? Slik at både GPU og NB får den samme tempen på utgangs vannet. Eller som jeg ble anbefalt av rørleggeren på jobben, å kjøre alle komponentene i parallell slik at alle får like kaldt vann fra radiatoren. Alternativ 3 vil det bli brukt Y skjøter i alle ledd. For meg virker det som at Alternativ 1 vil gi raskest gjennomgang av vannet, siden det føres en vei. Alternativ 3 vil trykke bli litt mindre i hver komponent siden trykket deles på 3. Men ved alternativ 3 så må det nok til litt større slanger på føringsveiene, men ut i fra Y leddet og inn på komponenten så tipper jeg at det er 10 mm som blir brukt. Pumpen er spesifisert til melom 600 og 1000 liter i timen (har ikke bestemt meg helt hvilken enda). Hele oppsettet vil ha denne rekke følgen: Pumpe-Radiator-Komponenter-Vanntank. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg er litt skeptisk ved oppsett #3. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Problemet med parallell-løsninger, er vel at vannet velger minste motstands vei (det ville jeg gjort også.. ). Dermed vil det i beste fall bevege seg saktere i og gjennom blokka med mest motstand. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 samme med nr 2, ville ha gått for nr 1 så alt vannet går gjennom alle portene. Vannet går fort rekker ikke bli supervarmt alikevel,det skal jo kjøles før dek kommer rundt igjen. Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg har det koblet slik som i nr.1..Jeg har meget gode temperaturer, men det kan jo komme av at radiatoren min står oppe i vinduskarmen..Tempen på cpu ligger på 17-24 grader idle, uansett om jeg ikke har på vifte eller ikke...GPU ligger på 23-28 grader idle..Har ikke fått testa med load ennå... Men jeg ville valgt nr 1 hvis jeg var deg.. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 mener at konklusjonen Skrue og andre professorer på området er at rekkefølgen spiller minimalt inn da både skjermkort og nb utvikler så lite varme at det er kanskje snakk om en grad eller to i forskjell. Vannet får tilført den samme effekten så bare du har en radiator som klarer å ta bort effekten tilført vil temperaturene være ok.. Jeg har selv denne rekkefølgen. tank > radiator > prosessor > skjermkort > tank Har en 120mm single radiator med en 26db papst vifte på 7 volt som kjøler en x2 3800 + x800xl ned til 30 grader på prosessoren og 32 på skjermkortet. Kobberblokkene er ikke varme i det hele tatt, så har tro på de temperaturene Cool'n silent ser ut til å funke meget godt. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hmm, tank-pumpe-rad-cpu-gpu-nb funker best det.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jeg har montert tank/pumpe, rad, cpu, gpu, hdd-boks, tank. Har ikke fått testet systemet ennå, men har tro på det. 120mm rad. Nå har jeg latt systemet kjøre lekkasje test i 24 timer og jeg kjenner på slangene at vannet blir lunkent kun av å gå rundt i systemet og av pumpa. Blir spennende å teste ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå