evendur Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Jeg har en AMD 2000+ på et Asus A7V333 kort og i likhet med mange andre har jeg hatt problemer med temperaturen på prosessoren. Denne har ofte vært oppe i over 75 grader til tross for kraftig vifte. Tok kontakt med de jeg kjøpte PC'en av og har nå fått vite at det er en produksjonsfeil på A7V333 kortene. Visstnok er det en motstand som er montert feil og som brekker av når man monterer CPU-vifta. Formodentlig er det dette som lager temperatur-problemer og andre problemer(har hørt om de som har fått ødelagt kortet helt bare ved å starte PC'en første gang!) Lenke til kommentar
Colin Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Dette synes jeg hører merkelig ut, og mer "dette er ikke vår skyld". Har selv dette kortet, og har ikke hatt noen slike problemer, og kjenner flere som har dette kortet........og man merker om en mostand brekker av..... Pål Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Dummeste jeg har hørt! Problemer med varmen ja, men ellers funker kortet utmerket. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 (endret) nope Endret 17. april 2015 av aldrimerforum Lenke til kommentar
evendur Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Selv om ditt kort fungerer trenger vel ikke det bety at jeg tar feil. Og hvis du letter litt på nisselua og søker litt på dette forumet(og andre HW-forumer for den saks skyld) så er det mistenkelig mange som har hatt spennings, temperatur og andre problemer med dette kortet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Du må nok tåle at man er skeptisk til slike "har hørt", "visstnok", kvasiforklaringer. Hvordan skal en knekt motstand bare medføre økt temperatur? Trur det er bare sprøyt, inntil det kommer en forklaring med litt mer hold i. Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 20:30, evendur skrev:Selv om ditt kort fungerer trenger vel ikke det bety at jeg tar feil. Og hvis du letter litt på nisselua og søker litt på dette forumet(og andre HW-forumer for den saks skyld) så er det mistenkelig mange som har hatt spennings, temperatur og andre problemer med dette kortet. jeg er enig, har sett mange som har/hatt problemer med dette kortet. Har selv et som er sendt tilbake pga. doa. :sad: Lenke til kommentar
evendur Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 20:44, hårek skrev:Du må nok tåle at man er skeptisk til slike "har hørt", "visstnok", kvasiforklaringer. Hvordan skal en knekt motstand bare medføre økt temperatur? Trur det er bare sprøyt, inntil det kommer en forklaring med litt mer hold i. Vel, i motsetning til kanskje de fleste på dette forumet, lirer jeg ikke av meg en slik påstand uten at jeg er veldig sikker på at den er sann. Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har i datateknikk, men med mindre du selv har vært med på å konstruere et hovedkort el. lignende elektronisk komponent med all dens kompleksitet, så burde du vel kanskje ikke utelukke noe som helst når det gjelder hva en brekt motstand kan forårsake? Kan jo nevne at jeg får splitter nytt hovedkort av PC-leverandøren min uten engang å ha bedt om det :smile: Kan ikke helt se hvorfor de skulle dikte opp en sånn forklaring. Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 hei, det ligger en komponent på høyre side ved cpu sokkel under feste for vifte med 2-3 pkt, ved montering av vifte kan denne komme i konflikt, ved bruk av denne type vifte, klippet derfor av en av festene på vifteside. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 20:58, evendur skrev: Quote: Den 2002-08-16 20:44, hårek skrev: Du må nok tåle at man er skeptisk til slike "har hørt", "visstnok", kvasiforklaringer. Hvordan skal en knekt motstand bare medføre økt temperatur? Trur det er bare sprøyt, inntil det kommer en forklaring med litt mer hold i. Vel, i motsetning til kanskje de fleste på dette forumet, lirer jeg ikke av meg en slik påstand uten at jeg er veldig sikker på at den er sann. Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har i datateknikk, men med mindre du selv har vært med på å konstruere et hovedkort el. lignende elektronisk komponent med all dens kompleksitet, så burde du vel kanskje ikke utelukke noe som helst når det gjelder hva en brekt motstand kan forårsake? Kan jo nevne at jeg får splitter nytt hovedkort av PC-leverandøren min uten engang å ha bedt om det :smile: Kan ikke helt se hvorfor de skulle dikte opp en sånn forklaring. Hvis du har noen som helst bakgrunn innen datateknikk så skjønner du kankje selv at folk vil bli _noe_ skeptisk til denne "motstandsknekke teorien"? Jeg har til dags dato ikken opplevd å knekke komponenter på hovedkort under installasjon, og dette ibefatter da tre systemer bygd med ASUS A7V333 hovedkort. Det som imidlertid skjer er at tempen dropper voldsomt fra BIOS 1006 til BIOS 1011. Her er det snakk om ca. 10 grader C. Uansett så anser jeg temparaturen på CPU for å være lite interessant, med mindre du har problemer med at systemet låser seg / henger uten grunn. Da først kan man begynne å bekymre seg! -KJ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Quote: Vel, i motsetning til kanskje de fleste på dette forumet, lirer jeg ikke av meg en slik påstand uten at jeg er veldig sikker på at den er sann. Jeg er sikker på at de fleste som kommer med rare påstander selv er overbevist om det er sant. Det er vel det som er problemet. :wink: Lenke til kommentar
Colin Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Ok, skal lette på nisselua. Riktignok har dette kortet "problemer" med at det rapportere høye temperaturer, men dette er av flere grunner: 1. Den måler i kjerna på CPU'en (AthlonXP). 2. Bios som følger med viser for høyt. Bios 1011 viser lavere temperaturer. Når det gjelder spenning, er det gjort en bommert av Asus. De har latt være å dokumentere to jumpere som styrer spenning på RAM, og gir da følgelig for høy spenning. Gode brikker tåler dette, men noname kan svi. I tillegg har ikke eldre versjoner av Asus Probe noen god støtte for dette hovedkortet, og viser derfor 1v for mye på 12v. Installer siste Probe, så er dette problemet fikset. Når det gjelder at en motstand brekker av, står jeg på mitt sysnpunkt at dette bør man merke under installasjon. Regner med at flere hadde klaget på dette hvis dette var et vanlig problem. I tillegg oppfyller dette kortet kravet til AMD når det gjelder plass rundt sokkelen, og dette innebærer også at man skal kunne bruke kjølere som henger på alle 6 ørene. Og jeg regner meg selv som en som har litt peil på pc, og lirer ikke av meg synsing når jeg uttaler meg. Da holder jeg heller kjeft, og lar vær å blåse opp rykter om ditt og datt. Takk for oppmerksomheten. Pål [ Denne Melding var redigert av: Colin på 2002-08-17 17:18 ] Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Mye er allerede sagt her men vil allikevel nevne par ting til. Først av alt må du evendur si hvor du har fått disse opplysningene fra. Hva heter sjappa som har kommet med dette utsagnet? For det andre er det ikke noe temperatur problem å snakke om, eller for den sak skyld noe volt problem. For ente gang får vi opplyse om at temperaturen måles i selve coren, og ikke utenpå. Dette gir seg utslag i at temperaturen som vises for A7V333 er høy. Med den siste biosen vises tempen som nevnt her 5 til 10 grader mindre. Husk at Asus er verdens største produsent av hk, og enormt mange A7V333 kort er solgt. Med så mange hk ute blant folk så stiger sef også antall personer som får problemer. Om du går på forumet til Amdmb for Asus kort kan du følge med hva som skjer rundt A7V333 kortet. Feil, problemer, moddinger, forandringer, nye bios-konfgureringer, revisjoner osv blir tatt opp der. Er innom Amdmb nesten hver dag og har ikke sett noen fortelle eller melde om dette problemet du refererer til. Nå har ikke jeg finlest hver eneste tråd i det forumet, men hadde vært noe merkelig om jeg ikke skulle ha fått dette med meg. Denne tråden her er en av de lengste trådene ang A7V333 kortet på Amdmb. Her diskuteres det nyheter, problemløsninger osv og det postes fremdeles flittig. Den er nå på 1119 innlegg og er lest over 140000 ganger. Anbefales. Rune. Lenke til kommentar
darksoul1900 Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Det er ingen problemer med ASUS A7V333.. har et selv.. bare dere som har dårlig kjøling.. MB temp 25 grader CPU temp: idle 32 grader og max load 43 grader Har ei Swiftech MC462 Ribbe med en Delta Vifte på toppen som er regulert ned til 5000 rpm.. før kjørte jeg samme ribba med en helt vanlig 80x80x25 papst kabinett vifte.. da var tempen max oppe på 58 grader Lenke til kommentar
gnistr Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Sålenge "Evendur" ikke vil oppgi hvor han har dette fra må det vel betraktes som en løsaktig påstand. Lenke til kommentar
Colin Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Nå er det vel ikke noe poeng i å drite ut en person fordi han opplyser om et problem som han tydeligvis har opplevd selv. Jeg regner med at dette er en faktisk mulighet, og da er det bra at han opplysr andre om det, slik at de kan unngå, eventuelt finne årsak til problemer. Jeg regner derimot ikke med at det er så utbredt. Pål Lenke til kommentar
evendur Skrevet 18. august 2002 Forfatter Del Skrevet 18. august 2002 Quote: Den 2002-08-17 17:16, Colin skrev:Ok, skal lette på nisselua.Riktignok har dette kortet "problemer" med at det rapportere høye temperaturer, men dette er av flere grunner:1. Den måler i kjerna på CPU'en (AthlonXP).2. Bios som følger med viser for høyt. Bios 1011 viser lavere temperaturer.<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Colin på 2002-08-17 17:18 ]</font> Jeg er fullstendig klar over dette. Men ingen av disse to punktene kan forklare en temperatur på over 75 grader og en låst maskin! Denne motstanden det er snakk om fikk jeg opplyst at var "en liten komponent". Antar at det er mulig at denne er så liten at man kanskje ikke merker at den brekker når man monterer vifta. En annen mulighet er at vedkommende som monterte vifta mi hadde dårlig tid den dagen og hadde lyst til å komme seg fort hjem slik at han rakk reprisen på Hotell Cæsar. Eller at han rett og slett ikke visste hva han gjorde. Poenget mitt er at denne komponenten KAN være en årsak til for høy temperatur. Hvorfor i helsike er det så vanskelig å godta at det jeg kom med kan være en mulig årsak til temperaturproblemer? Quote: Det er ingen problemer med ASUS A7V333..har et selv..bare dere som har dårlig kjøling..MB temp 25 graderCPU temp: idle 32 grader og max load 43 graderHar ei Swiftech MC462 Ribbe med en Delta Vifte på toppen som er regulert ned til 5000 rpm..før kjørte jeg samme ribba med en helt vanlig 80x80x25 papst kabinett vifte.. da var tempen max oppe på 58 grader Selv om DITT A7V333 kort fungerer fint så betyr vel ikke det, for *******, at ALLE A7V333 kort fungerer fint??! Hvor blokkert i skallen er det mulig å være? Quote: For det andre er det ikke noe temperatur problem å snakke om Når maskinen fryser seg og jeg kan steke egg og bacon på kabinett-taket er det det jo! Quote: Først av alt må du evendur si hvor du har fått disse opplysningene fra. Hva heter sjappa som har kommet med dette utsagnet? Kan ikke se hvorfor dette skal være relevant. Og jeg har ikke lyst til å si dette av frykt for at denne sjappa da skal bli rent ned av folk som har et eller annet problem med PC'en sin og krever nytt hovedkort. Quote: hei, det ligger en komponent på høyre side ved cpu sokkel under feste for vifte med 2-3 pkt, ved montering av vifte kan denne komme i konflikt, ved bruk av denne type vifte, klippet derfor av en av festene på vifteside. Da fins det i alle fall en som bekrefter min teori... Quote: Hvis du har noen som helst bakgrunn innen datateknikk Ja. Quote: så skjønner du kankje selv at folk vil bli _noe_ skeptisk til denne "motstandsknekke teorien"? Joda, men det er forskjell på å være litt skeptisk og å si "Neimen, MITT hovedkort er det ingen problemer med så dette kan ikke stemme" eller "Da JEG satte sammen MITT system med A7V333 kortet hadde jeg ingen problemer så dette kan ikke stemme". Quote: Nå er det vel ikke noe poeng i å drite ut en person fordi han opplyser om et problem som han tydeligvis har opplevd selv. Jeg regner med at dette er en faktisk mulighet, og da er det bra at han opplysr andre om det, slik at de kan unngå, eventuelt finne årsak til problemer. Jeg regner derimot ikke med at det er så utbredt.Pål Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå