tasmus Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 er det automatikk i at cpuen blir ødelagt når hovedkortet kortslutter? Lenke til kommentar
paron.no Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Nei. Skjer ikke så ofte at cpuen blir ødelagt, i et slikt tilfelle. Men du kan så klart ha vært uheldig. Test CPU i et lignende system, og du får et kjapt svar Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Selvfølgelig ikke. Som med all elektronikk så er det hovedsakelig bare ved kortslutninger som leverer drivstrøm (slik at du får overspenning) at du kan ødelegge noe. På hovedkortet er det bare en ytterst liten del av overflaten som leder drivstrøm, og enda mindre av dette går til CPU. med andre ord skal du ha rimelig uflaks om du ryker CPUen din ved en kortsluttning. En del av de spolene rundt CPU skal du dog være litt forsiktig med. Om denne får såpass overspenning at den ryker så kan du forøvrig ofte se (og lukte) det på CPUen om den har tatt spenningsskader. Hvilken type kortsluttngn snakker vi om uansett? Sølt vann på det, eller skrape-skader på printboard ect? -Stigma Lenke til kommentar
tasmus Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 har bytta kasse, har satt inn hovedkortet med alt det medfører, fikk ikke starta maskinen etter dette, har testa hovedkortet og fått beskjed om at det er reist til de evige pc marke,er et scoket A kort jeg har nå, kan jeg bruke et hvilke som helst annet hovedkort så lenge det er scoket A? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Ja, mer eller mindre. O mdet er et eldgammelt hovedkort i frhold til CPUen kan det være du må oppdatere bios for at den skal finne CPUen din skikkleig, men med all sansynlighet vil du nok få startet opp med et vilkårlig socket-A kort. -Stigma Lenke til kommentar
tasmus Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 har et msi kt4av, lurer på www.mamoz.no/produkt/A7V600%2DX/Asus_Mainboard_Socket-A_KT600.html Lenke til kommentar
BKB Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 har et msi kt4av, lurer på www.mamoz.no/produkt/A7V600%2DX/Asus_Mainboard_Socket-A_KT600.html Skal du ha deg nytt socketA hovedkort ville jeg kikket litt på demosidene til komplett.no, der kan du finne et bra kort til en billig penge. Lenke til kommentar
tasmus Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 kan jeg bruke dette? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303011&cks=PRL har CPU Athlon XP 2500 1.833GHz Socket A 333FSB 640kb Cache 11clk Barton Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Dette er et bra sted å lete http://shg.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå