Gå til innhold

Litt usikker ang. bruk av angrerett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva mener du egentlig med testing? Overklokking eller bare om det fungerer eller ei?

Vil bare prøvekjøre det i maskinen min først, se om det er en merkbar forskjell i spill i forhold til det gamle kortet (gidder ikke betale 1000kr for 2fps ekstra). Overklokking er selvsagt utelukket.

Lenke til kommentar

Du kan bruke angreretten selv om du har testet varen. Kravet om "vesentlig samme stand og mengde" blir ikke påvirket av dette. Men ta ikke varen "i bruk som egen", dvs bruke det i nesten 14 dager før du returnerer det. Da kan du miste retten til å angre kjøpet.

Lenke til kommentar

Angrerett: Det vil si at man "angrer" på kjøpet. Dette gjelder kun for kjøp over nettet, telefonsalg el. lignende, denne loven ble opprettet siden man ikke fysisk kan se produktet man kjøper. Hvis du har åpnet produktet og tatt det i bruk, gjelder ikke angrerett lengere. Da er det snakk om reklamasjon. Angreretten må også benyttes innen 10 virkedager (14 dager hvis man regner helg også).

 

Reklamasjon: Det vil si at et produkt ikke svarer til forventningene etter kjøp. Det vil si at man kan reklamere på produktet etter det er åpnet å tatt i bruk. En nettbutikk kan også forlange et gebyr, el.l for verdiforringelse. Reklamasjonstiden varierer noe, men er normalt ca 2-3 mnd.

 

Garanti: Det vil si at et produkt går i stykker eller blir feil med uten ytre påvirkninger. Garantitiden er normalt minimum 1 år (enkelte leverandører gir garanti opp til 10 år).

 

DOA (Dead On Arrival): går under garanti, forskjellen her er at ved DOA skal butikken betale returporto, samt sende kunden ny vare uten ekstra kostnader.

 

Info er innhentet fra forbrukerrådet...

Lenke til kommentar
Angrerett: Det vil si at man "angrer" på kjøpet. Dette gjelder kun for kjøp over nettet, telefonsalg el. lignende, denne loven ble opprettet siden man ikke fysisk kan se produktet man kjøper. Hvis du har åpnet produktet og tatt det i bruk, gjelder ikke angrerett lengere. Da er det snakk om reklamasjon. Angreretten må også benyttes innen 10 virkedager (14 dager hvis man regner helg også).

 

Reklamasjon: Det vil si at et produkt ikke svarer til forventningene etter kjøp. Det vil si at man kan reklamere på produktet etter det er åpnet å tatt i bruk. En nettbutikk kan også forlange et gebyr, el.l for verdiforringelse. Reklamasjonstiden varierer noe, men er normalt ca 2-3 mnd.

 

Garanti: Det vil si at et produkt går i stykker eller blir feil med uten ytre påvirkninger. Garantitiden er normalt minimum 1 år (enkelte leverandører gir garanti opp til 10 år).

 

DOA (Dead On Arrival): går under garanti, forskjellen her er at ved DOA skal butikken betale returporto, samt sende kunden ny vare uten ekstra kostnader.

 

Info er innhentet fra forbrukerrådet...

ElTecNikA, dette er jo bare tull - du har klart å skrive feil om både angrerett, reklamasjon og garanti. Hva med å lese lovene før du skriver om noe du ikke kan noe om?

 

For å hjelpe deg (og andre som blir forvirret av deg):

 

Angrerett kan brukes også etter at produktet er tatt i bruk, så sant du leverer den i tilnærmet samme stand og mengde. (angrerettsloven paragraf 12).

 

Du kan ikke benytte reklamasjon bare fordi en vare ikke svarer til forventningene. Reklamasjon kan benyttes dersom det foreligger en mangel ved tingen (forbrukerkjøpsloven paragraf 27).

 

Garanti: Alt du skriver om garanti er egentlig feil. Garanti er noe produsent/selger gir deg utover hva reklamasjonsretten gir deg. Det eneste som er forbudt er å ha en garanti som ikke gir ytelser utover reklamasjonsretten, men det er fullt lovlig å ha en garanti som bare varer en uke, så sant du i denne uken har ytelser utover reklamasjonsretten. Se kapittel II i markedsføringsloven for å finne ut hva garanti faktisk er.

 

DOA: dette er også stort sett tull. Selger skal dekke returporto og sørge for reparasjon/ny vare uten kostnader for kjøper også hvis varen går i stykker senere i reklamasjonsperioden (2 eller 5 år) (paragraf 30 i forbrukerkjøpsloven).

 

 

Det er lenge siden jeg har sett så mye tull på en gang.

Lenke til kommentar
Angrerett: Det vil si at man "angrer" på kjøpet. Dette gjelder kun for kjøp over nettet, telefonsalg el. lignende, denne loven ble opprettet siden man ikke fysisk kan se produktet man kjøper. Hvis du har åpnet produktet og tatt det i bruk, gjelder ikke angrerett lengere. Da er det snakk om reklamasjon. Angreretten må også benyttes innen 10 virkedager (14 dager hvis man regner helg også).

 

Reklamasjon: Det vil si at et produkt ikke svarer til forventningene etter kjøp. Det vil si at man kan reklamere på produktet etter det er åpnet å tatt i bruk. En nettbutikk kan også forlange et gebyr, el.l for verdiforringelse. Reklamasjonstiden varierer noe, men er normalt ca 2-3 mnd.

 

Garanti: Det vil si at et produkt går i stykker eller blir feil med uten ytre påvirkninger. Garantitiden er normalt minimum 1 år (enkelte leverandører gir garanti opp til 10 år).

 

DOA (Dead On Arrival): går under garanti, forskjellen her er at ved DOA skal butikken betale returporto, samt sende kunden ny vare uten ekstra kostnader.

 

Info er innhentet fra forbrukerrådet...

Angrerett: Feil, varen må kun leveres i samme stand og mengde. Så det er et tolkningsspørsmål. Vanlig praksis er at man kan teste varen, men ikke ta den i bruk som sin egen.

 

Reklamasjonsrett: Her skriver du MYE tull og er mildt sagt på feil bærtur i skogen. Reklamasjonsretten går på produksjonsfeil på produktet man har kjøpt, og har ingenting med at "produktet ikke svarte til forventningene". Altså at varen går i stykker, eller har en mangel i forhold til hva som ble beskrevet ved kjøp.

 

Reklamasjonsretten gir for det første kunden rett til å få et produkt reparert kostnadsfritt. Dvs at porto tur-retur skal dekkes av butikken, samt reparasjon. Reklamasjonsfristen minimum 2 år! Og om varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år er fristen 5 år!! (lite stykke fra 2måneder).

 

Derimot har man en frist på minimum 2 måneder på å reklamere fra man oppdaget feilen på produktet, altså om man har hatt et produkt i 1.5 år, og så finner ut at noe plutselig ikke fungerer, har man minimum 2 måneder på seg å melde feilen til butikken.

 

Om varen ikke kan repareres, skal kunde få et nytt produkt, også det kostnadsfritt. Om produktet får samme feil for 3 gang (etter totalt 2 reparasjonsforsøk eller nye produkter), kan kunde heve kjøpet og få ALLE pengene igjen.

 

Garanti: En garanti må dekke mer enn reklamasjonsretten, ellers har man ikke lov til å kalle noe for en garanti. Det som vanligvis dekkes bedre er oppakningsgarantien eller DOA, da dette ikke nevnes i forbrukerkjøpsloven.

 

DOA er en produsentgitt ekstraytelse som gjerne betyr at om et produkt ikke fungerer i det du tar det i bruk, eller det stopper å fungere i løpet av de første ukene du har produktet (makstid varierer!), så vil produsent kostnadsfritt gi deg et nytt produkt, via butikken du kjøpte produktet av.

 

At infoen din er innhentet fra forbrukerrådet synes jeg egentlig setter spikeren i pølsa iforhold til hva jeg synes om disse.

 

Men, jeg tror egentlig ikke at selv de vil komme med så grov feilinformasjon som beskrives her.

 

Om du vil ha VIRKELIG info, les forbrukerkjøpsloven selv :)

 

http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

 

De viktigste kapitlene er:

Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv.

Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden

 

God lesing!

Lenke til kommentar
At infoen din er innhentet fra forbrukerrådet synes jeg egentlig setter spikeren i pølsa iforhold til hva jeg synes om disse.

 

Men, jeg tror egentlig ikke at selv de vil komme med så grov feilinformasjon som beskrives her.

Jeg sjekket på forbrukerrådets sider, og informasjonen der ser helt riktig ut, så ElTecNikA har enten misforstått helt, eller skrevet etter hukommelsen, og husket helt feil.

 

Forbrukerrådets sider er faktisk ganske bra, og er enklere å lese enn loven. Ulempen er jo at der loven kan tolkes så har Forbrukerrådet generelt tolket det til fordel for forbrukeren uten å nødvendigvis skrive at det er strid om tolkningen. Men bortsett fra det så er det en bra og rimelig lettfattelig innføring.

 

Se de tre første linkene på denne siden for deres beskrivelse av reklamasjonsrett (Forbrukerkjøpslov), garantier og angrerett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...