Gå til innhold

Ytelse på Intel Extreme Edition 840 vs Celeron 2.5


myhken

Anbefalte innlegg

Har lastet ned noen nye eee familiefilmer fra familien i USA og sitter å legger dem på DVD slik at jeg kan se dem på TV. :roll:

 

Tenkte at jeg kunne bruke to pc'er på dette, og satte i gang. Og da ser du virkelig hvor godt ut en dual core CPU fungerer. AMD X2 fungerer sikkert tilsvarende.

 

På min hovedpc som er en Pentium Extreme Edition 840 (3,2 dual core) tar det ca en time å komprimere 2 timer med HDTV (og/eller DVD) kvalitets video til DVD video (ca 5000 kb/s @ 754 * ?? )som jeg kan spille av på DVD spilleren i stua. Bruker Nero 7 til dette.

 

På Intel Celeron 2.5 Ghz pc'en min. Med like mye RAM. Tar samme mengde 5 timer. Så min nye pc gjør jobben 4 timer raskere....

 

I tillegg kjører min Intel EE 840 kun på ca 50-60%, så jeg kan bruke internett, bildebehandling +++ i tillegg, mens Celeron pc'en er på 100% og kan ikke brukes til noe annet. :thumbup::thumbup: (noen tips på hvordan jeg kunne fått utnyttet 100%, finnes det ett program bedre enn Nero 7 til dette? )

 

Vet ikke hvor lang tid dette vanligvis tar, og om det finnes raskere metoder? Men er fornøyd med 1 time alle fall....så det viser hvor mye raskere en ny 3,2 Ghz dual core CPU er i forhold til en 2.5 Ghz Celeron CPU (egentlig bare 700 Mhz forskjell i ren MHZ ) :thumbup:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raskere metoder :hmm: Er alle kjernene på 50% ?  Gå i task manager, høyreklikk på det programmet du bruker for å komprimere og sett affinitet på CPU1 f.eks.

Nope, siden jeg har en Extreme Edition har jeg to fysiske og to logiske kjerner, og derfor ligger belastningen på ca 25% på hver. Kunne kanskje prøve å velge at du kun skal bruke to CPU (kan velge CPU 1 - 4 ).

 

ellers har jeg satt at den skal bruke HØY prioritet, så den står på max.

 

Men som sagt, skal sjekke om den går kjappere med å kun velge to kjerner....

 

Og til Managhead: Bruker jo bare en time på Intel EE 840 pc'en, og 5 på Celeron...så det blir fire timer.

Jeg pakker 2 timer med høykvalitets...familiefilm.... :whistle:

 

Prismessig...jaja, bare CPU'en min intel EE 840 koster jo mer enn hele pc'en med Celeron CPU'en...så jaja, hvor økonomisk det er skal jeg ikke snakke om :innocent:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Og til Managhead: Bruker jo bare en time på Intel EE 840 pc'en, og 5 på Celeron...så det blir fire timer.

Jeg pakker 2 timer med høykvalitets...familiefilm.... :whistle:

 

Prismessig...jaja, bare CPU'en min intel EE 840 koster jo mer enn hele pc'en med Celeron CPU'en...så jaja, hvor økonomisk det er skal jeg ikke snakke om :innocent:

Så nok feil der jeg ja.

 

Jeg synes at prisen på systemet ditt er for høy til at den kan forsvares, uansett resultat :)

Lenke til kommentar

Du kan nok øke hastigheten på DVD-kodinga ved å kode med feks Cinema Craft Encoder, den er veldig rask og kvaliteten på videoen blir merkbart bedre, samt at den kan utnytte flere kjerner (ca 70% på dualcore). DV til DVD tar meg ca 40 minutter pr 2 timer video med noen filtre aktive, uten filtre vil det krype ned mot 4 ganger realtime, kanskje enda litt raskere på din CPU og minnet ditt er nok en del raskere enn mitt så...

 

Men meget raskt i Nero der, versjon 7 må være kraftig forbedret på video-fronten, skal tro om Dr. Shrink har hatt noe med dette å gjøre, skal gjerne se at Nero faktisk blir brukbart snart.

Nb for de som ikke følger med så mye på digital video fronten: Dr. Shrink er han som lagde gratisprogrammet DVDShrink, han ble ansatt hos Ahead og kuttet da oppdatering/videreutvikling av DvdShrink, Nero Recode er dermed en videreutvikling av DvdShrink, samme kode ligger til grunn for begge programmene.

 

Edited, noen ord for mye

Endret av th-3
Lenke til kommentar

du har helt rett i at Nero 7 er en god del raskere enn de gamle versjonene. Og man får utrolig mange funksjoner med i Premium pakken.

 

Så Nero 7 er absolutt verdt å anbefale. Blir spennende å se hva den offisielle prisen blir, Nero 6 ligger vel på ca 600-700 kroner i dag, med DVD plugin.

 

Når det gjelder hastighet på minnet osv ja, så har jeg vel greit utstyr å jobbe med. Men tror jeg skal bruke litt tid på å se hvilken instilling som vil gi meg best resultat på video encoding. Kanskje ha en ren installasjon av WinXP eller Win2003 kun til denne oppgaven.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...