Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

meget lav opplastingshastighet

Anbefalte innlegg

Har en en opplastingshastighet på kun 48 kbit/s. Har en linje som levererer 500kbit/s. Har sjekket med leverandøren og det er ikke noe feil på linjen. Hastigheten er den samme ved bruk av nettverkskabel og trådløst.. Har prøvd å slå av brannmur og virus prg, men uten forandring. Noen som har ide om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tror jeg du blander enheter her,

En byte (som er et tegn) består av 8 bit (som er null og enere)

Hastigheten på nettet oppgis ofte i Kbits, som da er Kilo BIT per sekund, mens det du ser når du laster ned er Kilo BYTE per sekund.

Så en linje på 500kbits vil gi deg ca 62kb i nedlastningshastighet. Du tar rett og slett å deler på 8.

Lenke til kommentar

Benevningen mener jeg skal stemme. Har en nedlastingshastighet som er på 2217 kbit/s, noe som stemmer bra med det jeg har fra leverandøren. Hastigheten har jeg testet hos dinside.no. Hvis det er slik at jeg skal gange med 8 får jeg da en nedlastinghastighet på 16000, noe som neppe stemmer.

Lenke til kommentar
Benevningen mener jeg skal stemme. Har en nedlastingshastighet som er på  2217 kbit/s, noe som stemmer bra med det jeg har fra leverandøren. Hastigheten har jeg testet hos dinside.no. Hvis det er slik at jeg skal gange med 8 får jeg da en nedlastinghastighet på 16000, noe som neppe stemmer.

Det er du som roter litt her.

Når du tester hos dinside og får oppgitt 2217 så er benevningen kbit/s, det samme som nettleverandøren din oppgir. Du skal derfor ikke dele eller gange med noen som helst.

Hvordan tester du uthastigheten?

EDIT: Så at du testet den og med dinside.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Et normalt resultat (mitt) fra dinside.no ser slik ut. (4400/640 linje)

Nedlastingshastighet:

4 357 kbit/s

(2 000 000 bytes på 3,672 sek)

Opplastingshastighet:

537 kbit/s

(1 000 000 bytes på 14,890 sek)

'rolstor' du kan prøve uten router om det er mulig.

Det viktigste når du tester er at ingen andre program bruker linja.

Hvis du fortsatt får lav hastighet bør du klage til ISP igjen.

Lenke til kommentar

Ble ingen forandring når jeg koblet fra ruter. Leverandørern kunne se at det ikke var noe feil med linja. Jeg har som sagt ip-telefon og den bruker ca 100kbps. Har koblet fra telefonen også uten resultat..... Kan det være innstillinger på maskinen som hindrer større hastighet. ?? Har en bærbar Dell.

Lenke til kommentar
Ble ingen forandring når jeg koblet fra ruter. Leverandørern kunne se at det ikke var noe feil med linja. Jeg har som sagt ip-telefon og den bruker ca 100kbps. Har koblet fra telefonen også uten resultat..... Kan det være innstillinger på maskinen som hindrer større hastighet. ?? Har en bærbar Dell.

Er det ikke sånn at routeren reserverer båndbredde til IP-tlf hvis det er stilt inn i routeren?

Kan være svaret på problemet ditt.

Lenke til kommentar

Viktig å skille mellom kbps og kBps.

kbps er kilo bit pr sekund, kBps er kilo byte pr sekund.

En byte er 8 bit.

Laster du noe opp eller ned så blir denne hastigheten ofte oppgitt i kBps, mens ISP`en din oppgir hastigheten sin til å være i kbps.

edit;

nå ser jeg jo at du har testet upload og download via dinside, og den oppgir i kbps ja. Så denne uploaden er ikke så bra. Helt sikker på at ikke det går noen upload på linja di som du ikke er klar over og som kanskje tar mye av uploaden?

Endret av Brafa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...