Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg ved reklamasjon?


Anbefalte innlegg

2. Jeg mener mangelen er vesentlig hvis harddisken er ødelagt, det er jo tross alt en av de viktigste komponentene i en IPOD. Hevingsretten forsterkes av punkt 1.

Ødelagt harddisk på en 8mnd gammel Ipod. Komplett og Apple vil nok hevde retten sin til å kunne utbedre mangelen før de godtar heving.

Yes, avslår man reklamasjon så vil det veie for heving. Da selger ikke vil eller kan utbedre mangelen.

Selger har ikke eget verksted, og ber kunden ta kontakt med Apple direkte. Hvorfor det skal være vanskeligere for kunden å ta kontakt med Apple istedet for å sende til Komplett, som så må kontakte Apple for reparasjon, skjønner jeg ikke helt.

 

Virker mer som om man er ute etter å få igjen penger istedet for å få fikset produktet. Det er nettopp sånt loven skal beskytte selger mot. Det er forøvrig ikke noe i veien for at Komplett henviser til Apple for garantisaker. Dersom kunden kommer til Komplett og krever heving, kan Komplett kreve å få utbedre feilen. Dermed vil kunden måtte sende inn til Komplett, som så sender til Apple for service.

 

Det er kunden selv som sørger for at ting tar lenger tid enn nødvendig her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det henger på greip det su sier der, men hele poenget er jo at dette er en vurdering som kunden selv har rett til å ta utfra hva han mener er det beste i den konkrete situasjonen. Det er ofte veldig greit å forholde seg til selger. Selv har jeg sendt rett til tidligere salgsledd og ved en senere mangel avviste selger meg fordi han mente den nye mangelen skyldtes feil på arbeidet tidligere salgsledd hadde gjort. Det er et eksempel på konflikter man unngår ved å gå rett på selger.

 

Jeg oppfatter det slik at kunden her har blitt avvist en gang for alle og dermed har han hevingsrett. Hvis ikke har Komplett rett til å avhjelpe.

 

Men det er helt riktig at det ikke er noe i veien for at selger henviser til tidligere salgsledd, men det er samtidig vårt valg om vi ønsker å velge dette eller gå rett på selger.

 

Edit: Det at selger velger å forholde seg til Komplett rokker selvsagt ikke ved kravet om at mangelen skal være avhjulpet i rimelig tid.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Det hele koker ned til at kunde er den som bestemmer hvem han vil reklamere til, og både komplett og produsenten apple er pliktig til å ta reklamasjonen om kunden reklamerer til de.

 

Kunden stoler kanskje mye på komplett, og lite på apple som er et utenlandsk firma? Man skal ha frihet til å velge det en SELV synes er best. Det er også en del av forbrukerkjøpsloven, beskytte kunden slik at de ikke blir kasteballer i systemet.

Lenke til kommentar
Det vet jeg ikke, men det er min mening at reklamasjon direkte til produsent med påfølgende reparasjon via produsenten er 1 avhjelpsforsøk.

 

Min personlige mening ;).

Et avhjelpsforsøk er et avhjelpsforsøk. Det er jo fakta, ikke bare en mening :)

 

For trådstarter her tror jeg han kanskje burde spesifisere at han vil reklamere, og ikke ta noe på garanti. Virker mer som om Komplett henviser til Apple for garantisak enn en reklamasjon.

 

Men uansett hvor service blir ordnet, ta vare på dokumentasjonen om alle service, siden det vil trenges ved en eventuell reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...