_crs_ Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 ANGREFRIST ANGREFRIST ANGREFRIST les mere selv bla bla bla. Benytt ANGREFRISTEN den er på 10 dager... Trådstarters far kjøpte PC'en personlig i butikk, angrefristen er kun for avstandssalg. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Hm, hvorfor tror jeg ikke på trådstarter... Hvis du ikke klarer å harke opp et modellnummer etc. og får sjekket dette er det nok bare din far som har lurt deg. Selv ikke expert er så hjerteråe at de selger en PC med onboard-gfx til over 10k. Endret 29. september 2005 av Goophy Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hm, hvorfor tror jeg ikke på trådstarter...Hvis du ikke klarer å harke opp et modellnummer etc. og får sjekket dette er det nok bare din far som har lurt deg. Selv ikke expert er så hjerteråe at de selger en PC med onboard-gfx til over 10k. nei jeg tviler også.. sikker på at han ikke sa 3000? Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Her er det noe som ikke stemmer..?? Har trådstarter kanskje glemt at søstra fikk med en finfin LCD og printer i tillegg til boksen.... Lenke til kommentar
underground Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Her er det noe som ikke stemmer..?? Har trådstarter kanskje glemt at søstra fikk med en finfin LCD og printer i tillegg til boksen.... Han skrev også tidligere her at det var 13000 for bare "boksen" og skjerm ble kjøpt utenom. DUMME MEG klarte og trykke på report knappen istedenfor Quote Dette var ikke meningen. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 ANGREFRIST ANGREFRIST ANGREFRIST les mere selv bla bla bla. Benytt ANGREFRISTEN den er på 10 dager... Trådstarters far kjøpte PC'en personlig i butikk, angrefristen er kun for avstandssalg. man har lov til å heve kjøpet hvis varen man har fått ikke tilsvarer varen man har blitt lovet. Som tidligere Spaceworld selger vet jeg helt hvordan dette systemet fungerer og tro meg. IT SUCKS! Tror forresten det er en til i denne tråden som jobber der. De specsene på en maskin litt tidligere i tråden så utrolig link specs på en hattelco maskin. Men jeg vet hva vi kan gjøre: alle som har svart på denne tråden stikker hjem til trådstarter. løfter med oss faren og pcn ( + kvittering ) og stikker til expert. så får vi se om de tør å IKKE gjøre noe Lenke til kommentar
embark Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Jeg har selv jobbet på en Expert-butikk, der det jobber skikkelige folk, ikke sånne sleipe drittsekker. Det jobber også en ekstremt datakyndig person der, og hadde noen prøvd å kjøpe en PC med de spesifikasjonene til 13,000kr, tror jeg han hadde nektet dem det. Hils faren din fra meg og si at han har blitt lurt big-time. Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Selvsagt er det garanti på nettet og alt ifølge kjøpsloven, ellers ville sjappa blitt stengt. Si til faren din at han er blånaiv for det der er det værste tullet jeg har hørt. Her på hardware har vi jo også brukererfaring på de fleste kjente data webshop'er, så la han gå inn der og ta en titt. Det skjermkortet der hører kun hjemme én plass, og det er på gulvet.... SÅ DU KAN TRÅKKE PÅ DET ! Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Dette må være noe av det verre jeg har sett. Altså, nesten alle brukere på hw.no forumet her vil jeg påstå at kan litt om "tilbudene" til expert og elkjøp. Prisene dems ligner ikke grisen. Men som sagt før, dette var over det normale og muligheten for feilprising, gammel modell eller rett og slett svindel. Kontakt forbrukerrådet. Og for all del - vis faren din denne posten og tving ham til å lese seg gjennom alt dette. Tipper pipa får ei anna låt da. Ellers er han utrolig sta og dum. Endret 29. september 2005 av Mr.SS Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Litt vanskelig å tråkke på det 'skjermkortet' uten å ødelegge hovedkortet i samme slengen da. Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Litt vanskelig å tråkke på det 'skjermkortet' uten å ødelegge hovedkortet i samme slengen da. Does it really matter Kjør gjerne hele saken i en kvistkverner(eller hva det heter) Endret 29. september 2005 av gixxerman Lenke til kommentar
Han Henning Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hoi. Uten å kjenne spesifikasjonene nøyaktig ville jeg gjettet på at den kostet 7 - 8000. Kanskje er det flere harddisker, tv-kort, noen brutale høytalere, trådløst tastatur, ørten kortlesere, Office, etc. Dette vet vi intet om, og således er det vanskelig å si noe særlig fornuftig om prisen. Men hvis vi legger til grunn at dette er en enkel maskin som man kan kjøpe for omtrent halve prisen fra et annet sted, så er det klart at far har gjort en dårlig handel. Istedet for å bekymre seg over garantibehandlingen i internettbutikker kunne han kjøpt en maskin, kastet den ved første antydning til blåskjerm, kjøpt en ny maskin til samme pris og allikevel ikke ha betalt mer enn i forretningen. Det kunne vært interessant å prøvd det juridiske i en slik sak, men det forutsetter at man har nøyaktig informasjon om både maskinen og hva som ble sagt da den ble kjøpt. Første skudd fra hofta, ville vært å hevde at maskinen ikke er egnet til det formål den er kjøpt for. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Rull pcen i tjære og fjær! Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Lenge siden vi har hørt noe fra trådstarter.. Nå er det lett for oss som sitter her og dømme butikkene nedenom og hjem. Vi vet ikke hva som er sagt eller gjort på dette kjøpet annet enn en kort gjenfortelling av en forsmådd sønn Men stemmer specsa og pris så er det noe tull, det er vel hevet over enhver tvil. Pc uten skjerm til 13k bør selv kjøpt i lurebutikk være bedre enn trådstarters.. Håper vi snart får vite modellnummer og litt mer detaljer rundt pc'n så vi får sjekket opp om dette er fjas eller reelt. Det skal ikke mye til å bli anklaget og dømt her på forumet, selv uten dokumentasjon.. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Stussa litt jeg også, PC til 13k med onboard GK. WHF :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Kudos til omegaV8 som dro inn et utdrag fra kjøpsloven for å få diskusjonen litt mer seriøs. Det er nok av folk her som sier hvor elendig maskina er og hvor dårlig kjøp faren din har gjort så jeg skal prøve å vinkle det litt annerledes. Jeg vi først si at faren din først utviser skadelige mengder med naivitet og ignorranse. Det at han ikke hører på en objektiv part (deg) som han burde skjønne vet hva som skal til for å spille på en PC og heller velger å høre på en subjektiv part som ønsker å tjene mest mulig penger på en billigst mulig vare er svært ignorrant. Han undervurderer også sterkt dine kunnskaper om hva som skal til for å spille på en PC. Jeg synes det er trist å høre at du har en far som ikke tar deg på alvor og ikke tror du kan noe. Jeg er i hvertfall glad for å ha en far selv som er av den stikk motsatte typen. Han søker råd hos meg hver gang det kommer til innkjøp av teknisk utstyr (nå sist bærbar PC). Min far annerkjenner meg for den jeg er, og at jeg som "ungdom" vet mye mer om data enn det han selv som "fossil" kan. Det er jo en kjent sak at vi yngre har fått data og IT inn med blodet og har et mye mer oppdatert syn på hva som skjer på den fronten. Faren din virker altså ignorrant på en han burde spurt om råd. Så går han dessverre inn i en av de dyre kjedebutikkene og spør praktisk talt fienden om råd. Dvs. fiende i form av en selger som først ønsker å teste han litt på hvor mye han kan ved å spørre enkle spørsmål om hva han ønsker. Når faren din ikke kan svare på disse spørsmålene tenker selger at "dette er en naiv og dum type jeg kan presse på et ekstremt dårlig produkt til en ekstrem pris". Det uunngåelige skjer. Faren din får råd om å gå opp i prisklasse fra de maskinene de har på tilbud (til en relativt ok pris) og opp til de eldre modellene som har stått på lager lenge og dermed er sterkt overpriset i forhold til dagensa prisnivå. Ja, ting skjer ekstremt raskt i dataverden. Et år eller to gamle PC'er kostest i sin tid dobbelt så mye som dagens og tilbød halvparten (grovt regnet). Dette er en utvikling som ikke ligner sidestykke og som mange folk fra pre-ITalderen ikke helt klarer å ta inn over seg. For å bruke litt forståelige sammenligninger for fedre: Han gikk rett i fella og kjøpte en "Ford Sierra 84-modell" til prisen av en spiltter ny "Mercedes C-klasse". Det spiller liten rolle at den har 2,0L motor (dataverden: 3,4GHz), når resten av den gikk ut på dato for årtier siden. (dataverden: år). Faren din viser også at han ikke har forståelse for internett ved å påstå at man får bedre betingelser i butikk. Det får man ikke. Reklamasjon er den samme på nett. Garanti er det samme på nett. (han vet kanskje ikke forskjellen en gang?). Men på angrefrist ER det en forskjell. Man får ikke angrefrist når man handler i butikk, men det får man på nettet. (ref. angrefristloven som ble sitert av OmegaV8 for 1-2 sider siden.) Så her får man faktisk bedre betingelser på nettet enn i butikk. En annen ting angående netthandel er at gamle folk ofte tenker at "det hørtes for billig ut til å være sant, her må det vere noe muffins". Det er helt feil tankegang. For hva er det egentlig som gjør produkter billige? Jo, det er 1. god konkurranse: Konkurransen er knallhard på nett og avansen er generellt veldlig liten. På nett er det rundr regnet 50-100 nettbutikker som selger datautstyr i norge. Slik konkurranse får man ikke lokalt siden det ofte bare er snakk om 2-3 butikker i nærområdet. 2. Lave kostnader for selger: Noe som er langt lavere på nett siden man praktisk talt gjør hele jobben selv. Butikken trenger bare å ha et stort og sentralt lager for hele norge og slipper ørten dyre butikker med lager i sentrale strøk over hele landet. Nettbutikker slipper også distribusjon mellom alle de lokale butikkene. Tenk deg hvor mange timer med lastebil som spares inn der. Et stort sentalt lager er også mye mer effektivt enn mange små lagre. Nettbutikkene slipper å ha en liten hær av selgere gående og trå rundt i butikkene sine. Tenk deg hvor mye det koster å ha en slik hær. Nettbutikkene trenger bare et knippe med lagerpersonale som effektivt monterer og pakker det som bestilles. Dette er som regel høyt kompetente folk som er eksperter på sitt område: lagerføring og data og ikke fotsoldater som er eksperter på selve salgsprosessen og pene smil. (Det er også begrenset hvor spesialisert en hel hær av selgerene kan være) Jepp, det er på tide å vokne opp foreldre, og se at internett faktisk har forandret verden, kjøpemønstre osv. Internett er ikke lengre et leketøy for de spesiellt interreserte. Det er et nytteverktøy som blir mer og mer uunnværlig i dagens samfunn. Her gjeler det å henge seg på i svingene og ikke sitte tilbakelent og la verden kjøre forbi dere. Hvis dere sliter med å henge med: Spør barna deres (trådstarter) om råd så slipper dere å kjøpe flere Sierra84'er til Mercedes05-priser. Jeg håper indelig at faren din har lært noe i denne tråden og kan unnskylde seg til deg for ikke å ha hørt på deg, og evt. gjøre en innsats for å gjøre om handelen, eller la deg kjøpe inn en anstendig PC som det går an å spille på. (Hva han skal med den dyre PCen aner jeg ikke for den er praktisk talt ikke brukbar til noe annet enn enkle oppgaver som en hver PC i dag kan) Ennå stor fordel med å spørre deg (eller oss her på forumet) er at man lettere kan spesialtilpasse en PC etter behovene, noe som vanskelig lar seg gjøre i de tradisjonelle butikkene. Man får også råd og tips om hvilke feller som finnes og hvordan man skal styre unna de. Slike råd får man ikke i de gammeldagse butikkjedene. De vil bare ha ut det lille utvalget sitt uten spesielle tilpassninger og valgmuligheter til en høyest mulig avanse. Ikke altid prisen som teller gitt Det stemmer bare delvis. Vi handler på nett for å få bedre kjøpsvilkår (angrefrist). Men pris har også noe å si. Med tanke på garanti og reklamasjon med tanke på feil som skulle oppstå så kan han faktisk kjøpe en PC på nett for den prisen kunne man kjøpt samtlige deler 2,5 ganger. Tenk deg så bra om man kunne hatt 2,5 biler stående i garasjen og dersom det ble noe feil med den ene så tok man bare den andre. Evt. om en av de var tom for drivstoff eller hadde punktert så hadde man alltid en i reserve. Så, ja, pris har noe å si. Endret 29. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 En annen ting angående netthandel er at gamle folk ofte tenker at "det hørtes for billig ut til å være sant, her må det vere noe muffins". Det er helt feil tankegang. Det triste er jo at det faktisk ikke er spesielt billig på internett, det er bare prisene i vanlig butikk som er skrudd opp til det avskyelige. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 En annen ting angående netthandel er at gamle folk ofte tenker at "det hørtes for billig ut til å være sant, her må det vere noe muffins". Det er helt feil tankegang. Det triste er jo at det faktisk ikke er spesielt billig på internett, det er bare prisene i vanlig butikk som er skrudd opp til det avskyelige. Forbrukerelektronikk er faktisk ikke så overpriset i Norge som man ksnakje skulle tro. Prisnivået generelt har ikke bare relativt sett gått ned, men faktisk også reelt sett, og spesielt på data. Mye av grunnen skal faktisk den kanllharde konkurransen mellom butikkjedene ha kredit for. Før komplett mm kom på banen konkurrerte Elkjøp, Bonus og Expert veldig aggresivt og dette kom alle oss forbrukerne til gode. Nettbutikker idag har som regel lavere priser enn den tradisjonelle butikken. Desverre er terskelen for komponentkjøp og hjemmebygging altfor høy gjennomsnittbrukeren. I sånne tilfeller er Elkjøp/Expoert gode å ha. der jobber deet som andre steder mye flinke folk og noen ikke fullt så flinke. Hvor mange skriver f.eks i dette forumet om hvor fornøyd de er? Og hvor mange pc'r selger disse butikkene i året? Vannvittige mengder!! Så vær litt forsiktige med å kalle alt svindel og bedrageri og ukompetende selgere. I dette tilfelle vil jeg driste meg til å kalle 'pappan' for inkompetent.. Vi har fortsatt til gode å få de faktiske spesifikasjonen på bordet, de vil vi gjerne ha. Når det gjelder angrefrist og kjøpslov så tror jeg neppe vi trenger å anlegge sak og bruke masse advokater med en gang. Butikken kan faktisk ha gjort feil og da retter de gjerne opp uten masse mas, tross i hvilket inntrykk man får her på forumet. Jeg tror dette kommer til å løse seg greit hvis partene holder seg litt edruelige. Tiden vil vise. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 I dette tilfelle vil jeg driste meg til å kalle 'pappan' for inkompetent.. Det er helt sant. Hadde fyren skulle kjøpt noe annet så hadde han helt sikkert satt seg bedre inn i spesifikasjoner og prisnivå. Det er hans egen feil at han er blitt lurt til å kjøpe en vannvittigt overpriset PC. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Om han blir sittendes fast med denne røkla av en maskin, så får vi si at dette er en lærepenge til neste gang. Prat alltid med fagfolk (d.v.s ikke de på Expert ), før man kjøper PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå