Gå til innhold

Svindlet expert oss?


Anbefalte innlegg

Hva med at trådstarter får faren sin til å lese dette, hvis ikke han endrer mening etter det så er han rett og slett dum :p , men nekter å tro at Expert har gjort dette med vilje(men en vet jo aldri), i såfall burde de blitt anmeldt og det som verre er!

Endret av sull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er akkurat i samme situasjon som deg! Ekspert og Elkjøp svindler kundene. Jeg har 192 mb RAM, integrert grafikk spiser opp det meste. Foreldrene mine sa det samme til meg for to år siden da jeg skulle ha meg ny PC, tror du ikke at de folka vet mer enn deg? Ikke for å gå utover yrkesstoltheten til noen, men av og til virker det som at datakunnskapene til elkjøp/ekspert er verre enn til en eller annen fjortis.

TV2 Hjelper deg skulle hatt en test, ferdig pc vs. selvbygger/kjøpt på nettet.

Lenke til kommentar
Jeg er akkurat i samme situasjon som deg! Ekspert og Elkjøp svindler kundene. Jeg har 192 mb RAM, integrert grafikk spiser opp det meste. Foreldrene mine sa det samme til meg for to år siden da jeg skulle ha meg ny PC, tror du ikke at de folka vet mer enn deg? Ikke for å gå utover yrkesstoltheten til noen, men av og til virker det som at datakunnskapene til elkjøp/ekspert er verre enn til en eller annen fjortis.

TV2 Hjelper deg skulle hatt en test, ferdig pc vs. selvbygger/kjøpt på nettet.

TV2 Hjelper deg er vel ikkje den rette til oppgåva, hw.no kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg tror selger kan ta den pris for systemet som han vil. Så lenge kunden er enig, og det ikke er annonsert en fast pris fra før, eller systemet er spesialbygd, tror jeg selger kan ta hvilken pris han vil.

 

Jeg jobbet som telefonselger i to dager (før jeg ba alle der om å dra til helvete), og vi jobbet ut i fra en prisliste, men sjefen ble veldig glad dersom vi tok mere enn oppgitt. Begynn på 2000 kr, jobb deg ned til 800 kr, kunden er glad og fornøyd, men prislisten sier fortsatt bare 298 kr.

Lenke til kommentar
Foreldrene mine sa det samme til meg for to år siden da jeg skulle ha meg ny PC, tror du ikke at de folka vet mer enn deg? Ikke for å gå utover yrkesstoltheten til noen, men av og til virker det som at datakunnskapene til elkjøp/ekspert er verre enn til en eller annen fjortis.

Tja, nå er Elkjøp o.l. generelle elektroforretninger som selger alt fra barbermaskiner til kjøleskap. Er mye forlangt å forvente at selgerne der skal vite like mye om PC-teknologi som en selger i en ren IT-forretning.

 

Personlig ville jeg ikke stolt på en Expert/Elkjøp-ansatt lengre enn jeg kunne kasta et Electrolux-kjøleskap når det kommer til PCer.

 

Men så er jeg også en gammel kyniker med nok pæng til å kjøpe PC selv, og nok know-how til å bygge den av individuelle komponenter i stedet for å kjøpe ferdigbygga :p

Lenke til kommentar

Altså det der kommer ALLTID til å være et problem, det fins faktsisk kun 2 grupper datakjøpere: Sånne som OSS (tnx god). Og foreldrene våre :p m.fler..

 

Sistnevnte gruppe kan for det første ingenting om data og stoler oftest blindt på det en selger sier. Å kreve at de skal kjøpe på nett forstår jeg meget godt at er for mye forlangt, pga de vil ha en selger som sier "dette er bra" og vite at det er en butikk du bare kan dumpe hele "harddisken" (maskina) som morra mi sier :!: like LOL hver gang ass... Og vite at når de får den tilbake fungerer alt igjen. Hvis jeg ikke hadde hatt peiling på data tror jeg neppe jeg hadde kjøpt fra nettet, må jo være mye bedre å kunne gå i butikken å med maskina hvis det skjer noe....

 

MEN! Det som burde skje er at en gruppe med stor faglig kompetanse satte seg ned og lagde noen regler for hva som er lov å selge til hvilke priser, for jeg har hørt mange sjuke priser i butikk ass... Men det er ikke poeng å overdrive, ta prisen på alle komponentene og pluss på over 1k for win og office, pluss på 1k til for montering og div. så blir nok prisen fortsatt billigere enn i butikken, men det er som oftest ikke HEELT ille....

 

EDIT: Burde også være strengere krav (skal ikke mye til) til de som skal få kalle seg "data experter" på expert og el-kjøp..

 

Må jo få poengtere at 13k helt klart er ca 8k for mye for den møkka maskina....

 

BTW: den som quoter at jeg kaller maskina "harddisken" og får det til å se ut som om jeg skrev det er en KJEMPE TULLING :tease:

Endret av super_kalle2
Lenke til kommentar
I butikken der jeg jobber, får du ferdigPC med disse spesifikasjonene for 9999:

*snip*

Greie specs, men jeg ville droppa ene harddisken og installert et litt bedre skjermkort. Med mindre dere selger til kunder som har planer om å laste ned uhorvelige mengder porr så klarer de fleste vanlige brukere seg med 250 gig :p

Personlig er jeg helt enig...

500GB på en maskin som dette kan være litt overkill, særlig når pengene burde brukes på skjermkortet i stedet.

 

Har sett eksempler på ferdigmaskiner med 400GB harddisk, 2GB ram og et 9550-skjermkort. Tommelfingerregelen er at ferdigmaskiner stort sett ALDRI har et kort som egner seg for spilling. Jeg sier ikke man skal slenge to 7800 sammen i SLI, men det er lov å tenke, selv for PC-produsentene. :roll:

Lenke til kommentar
Å kreve at de skal kjøpe på nett forstår jeg meget godt at er for mye forlangt, pga de vil ha en selger som sier "dette er bra" og vite at det er en butikk du bare kan dumpe hele "harddisken" (maskina). Og vite at når de får den tilbake fungerer alt igjen.

lol.. kunne ikke dy meg.. :tease:

Lenke til kommentar

Expert har ikke svindlet dere, men de har utnyttet fordommene noen fortsatt har ved å kjøpe på nett ved å legge saftig på prisen i forhold til det den er verdt. De som fortsatt kjøper maskiner på Expert/Elkjøp/Lefdal osv. er nok ikke de som har forutsetninger for å forstå hva de tekniske spesifikasjonene på komponentene, og å sammenligne de samme spesifikasjonene fra nettbutikker. Tar jeg ikke helt feil så betalte sikkert faren din med sjekkhefte også?

 

Print ut denne tråden, tape den fast til maskinen og send faren din tilbake til Expert(-en til å få folk til å betale for mye), få tilbake pengene og kjøp på nettet. Så bør du kreve noen prosenter av besparelsen! I tillegg vil dere ha en maskin som varer lengre, og sannsynligvis er mer egnet til oppgradering etterhvert. Argumenter som at "dataeksperten på Expert mente maskinen var dritbra" henger aldeles ikke på greip - akkurat som om selgerene lever av å være objektive i stedet for å prakke sine egne produkter på folk.

 

Håper for all del at selgeren ikke lurte på han en "forsikring" mot idiotiske skader i tillegg? DET er det største svindelprosjektet som butikkene har begynt å prakke på folk!

Lenke til kommentar

Utrolig dårlig gjort av expert. Selgeren har endten null peiling på området eller driver rett og slett og lurer folk. For 13kk kunne søstera di fått 2 pcer m/skjerm som på toppen av det hele hadde vært bedre en den du referer til.

 

og til faren din, ALDRI kjøp data i butikker som elkjøp, expert, lefdal o.l. Det lønner seg rett og slett ikke.

 

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=19194

:love::love::love:

Lenke til kommentar

Vil ikke være stygg men dette scenarioet sier mer om faren hans (og mange andre fedre for den saks skyld) enn selger.

 

Når han kjøper bil, går han da rett inn til den første forhandleren å kjøper den første bilen han ser? Eller undersøker han rundt hos andre forhandlere for å få best pris/kvalitet?

 

Gidder ikke folk å undersøke så har jeg liten eller ingen sympati for de om de føler seg "lurt".

 

Personlig så bruker jeg å undersøke priser rundt omkring på butikker og internett for å finne beste pris etc for at jeg ikke vil trå i salaten. Faen heller, jeg brukte en uke for å finne meg en vaskemaskin som møtte mitt behov når det gjalt spesifikasjoner og pris, selv om jeg hater å vaske klær..å jeg er storfornøyd med den! (ble Miele btw :thumbup:)

 

Nei, sett av litt ekstra tid til å undersøke produktet man skal kjøpe så slipper man å "dumme" seg ut..spesielt hvis det er snakk om en god bunke riksdaler ;)

Lenke til kommentar

Åjoda, fins de som faktisk går inn i en butikk og kjøper den første og beste bilen som står der, UTEN å sjekke så mye annet først (les : fattern min...)

 

Tho, jeg har satt i hop pc'er for han siden jeg var meget ung.

 

Men, noen fedre tror ikke det at sin 12-13 år gamle sønn kan noe særlig om data, skjønner dem egentlig meget godt.... Btw : Hva er forskjellen mellom å levere en maskin inn på elkjøp eller på nett ?? Hvis man tror elkjøp, expert el. reparerer noe som helst selv så tar man grundig feil. ALT går til eksterne serviceverksted som de har rep. avtaler med. Så det at man kan levere inn maskina på butikken må være en av tidenes dårligste argumenter for å handle pc i butikk... Tenk det, webshoppene har faktisk support-telefon de også, svarer tilogmed på mail hvis man lurer på noe... Mer enn man kan forvente av elkjøp og lignende butikker... Der it-kompetansen i beste fall er middels..!

 

Selv kjøper jeg ikke pc-deler i butikk hvis det ikke er noe som plutselig ryker som ikke er superkritisk : les : tastatur og mus, der varier de ikke "mer" enn ett par hundre kroner over webpris..! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nå er det ikke all 12-13 årige unger som har så mye peil på data heller.

Har lest en og annen post her på forumet som har "undret" meg.

Men nå er det en stund siden trådstarter har postet, har "far" lest postene

dradd ut kontakten på PC ? Eller nekter han å lese ?

 

obs, ser at klokka er mange, han har nok blitt sendt i seng av en ilter far.

Lenke til kommentar

Det var merksnodig, må da være feil? 13000 med det skjermkortet stemmer dårlig, sjekk iallfall oppp det først, gå på Expert og be om spesifikasjonene/brosjyre for PC'en og sammenlign.

 

Hvis det stemmer må det være noe gammelt de har hatt stående nedstøvet på lageret fra den tiden P4 3.4 kostet 6-7000 for bare prosessorn.

Lenke til kommentar

ANGREFRIST ANGREFRIST ANGREFRIST

http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/dep/bfd...tml#P828_115256

 

3.14.1 Begrunnelsen for angreretten

Etter dagens angrefristlov har forbrukeren i dag i stor utstrekning adgang til å gå fra avtaler uten å oppgi grunn, dersom avtalen er inngått i visse salgssituasjoner, som f eks dørsalg, postordresalg osv. EU-direktivene om henholdsvis dørsalg og fjernsalg har også regler om angrerett.

 

Behovet for og begrunnelsen for en ubetinget rett til å gå fra avtalen (angrerett) er forskjellig for de ulike salgsformene som omfattes av gjeldende angrefristlov. Det er i hovedsak de samme forhold som begrunner angreretten i forslaget til ny lov.

 

I en del tilfeller får ikke forbrukeren mulighet til å se varen eller forvisse seg om tjenestens art før avtalen inngås. Forbrukeren må da bygge sine vurderinger på beskrivelsen som er gitt i selgers markedsføring, i kataloger, på internettsider osv. Angrerett gir forbrukeren mulighet til å vurdere varen når den mottas, og dersom den ikke svarer til forventningene komme løs fra kjøpet.

 

 

les mere selv bla bla bla. Benytt ANGREFRISTEN den er på 10 dager...

 

DETTE BETALTE JEG 13000 kr for:

 

Asus GeForce 6800GT .. ASUS A8N-SLI DELUXE.. OCZ 1024MB Platinum Edition .. AMD Athlon 64 3500+"Venice" .. Hitachi Deskstar 250GB SATA2 .. BenQ 19" LCD FP937s+ 8ms .. QPAD Gamer LowSense XXXL .. Logitech MX518 .. Zboard Gaming Keyboard .. Sony DVD-brenner ..

Endret av omegaV8
Lenke til kommentar
Jepp, de kaller meg en misunnelig idiot

Bare jeg som reagerer på dette eller?

 

Glad det ikke er noen av mine familiemedlemmer som klarer å lire ut av seg slike ting.. :ohmy:

 

Mine nære og kjære eier ikke datakunnskaper de heller, men de har i allefall "stolthet/vett" til å innrømme det..

 

Og sist de kjøpte noe ferdigPC var vel for snart ti år siden.. Ellers har jeg bygd det meste til hele familien.. :)

 

EDIT:

 

Tilpasset et utsagn, da det kanskje var litt upassende..

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...