Gå til innhold

Ulv drepte hund. Eierne redde.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har jeg sagt det.? nope...

Jeg sa det motsatte, de fleste er vanlige snille familigehunder, men noen få er ikke... Kommer ann på oppdragelsen...

Akkurat som mennesker, noen få slår ned uskyldig forbipasserende på åpen gate lixom...

Har en del erfaringer, å er i hundemiliøet, vært på dobbermanntreff osv... (derfor nevnte jeg bare dobermann, forde de har jeg nå litt erfaring med...

Lenke til kommentar

Som sagt, det er forskjellige egenskaper som avles frem innad i de forskjellige rasene. Man har f.eks jaktvorsteh, og man har trekkvorsteh. Trekk er større og sterkere, jakt er lettere og raskere. Så har du gordonsettere som er kosehunder, så har du gordon settere som er fantastiske jakthunder. Så jeg går ut fra at det finnes linjer innad i dobermanrasen som har sterkere vaktinnstinkt enn andre.

Lenke til kommentar
Det virker som du har noe å forsvare, glint. Hvorfor trenger det være vitenskaplig? Er det ikke nok å få bittene dokumentert?

[bS]Uff, beklager...burde ha skjønt at om man krever en grundig og veldokumentert statistikk over hvilke hunderaser så holder det med en samling av avisklipp hvor mange av klippene ikke engang nevner hunderase. En samling avisklipp på en nettside er en ypperlig kilde når man vil kartlegge hundebitt i Norge. Nok en gang; beklager. :blush: [/bS]

Min gode mann, det er en viss forskjell på statistikk og dette... En smule kildekritikk har aldri skadet noen. :)

Lenke til kommentar

Hunden blir testet i en serie konfronterende situasjoner. Om hunden viser det minste tegn til aggresjon, ulydighet eller panikk så stryker den testen. Jo høyere score, jo flere hunder av den rasen har bestått. Grei oversikt, man ser hvilke hunderaser som er populære (de med flest testresultat) og hvor mange prosent av den hunderasen som bestod testen.

http://www.atts.org/index.html

Ingen statistikk over hundebitt, men man får en viss pekepinn på hvilke raser som er mer "ustabile" enn andre...og raser som blir regnet som "kamphunder" (f.eks amstaff og pitbull terrier) scorer høyt på denne testen. Gjennomsnittet for alle hunderasene er 77% bestått, mens nevnte raser har 83% og scorer dermed bedre enn border collie, collie, schnauzer, shar-pei og bulldog som regnes som gode trygge hunder.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det ikke bare er å stenge tråden. Jeg har selv ikke hund, og planlegger ikke å skaffe meg det, men jeg blir ganske provosert av Hayek, som kommer med "statistikk" som ikke finnes, men som i realiteten er et urepresentativt utvalg tilfeldige avisutklipp. Han har klart å avspore tråden til de grader med tullet sitt, så det er nok ikke så mye håp igjen for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...