Gå til innhold

Sette opp VNC

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne satt opp VNC, slik at jeg kan komme til pc'n min fra skolen etc. Det ideelle hadde vært at den automatisk "delte" det som finnes på skjermen min via en nettside med en Java-applet. Eventuellt kunne den kjørt GDM på en ekstra, virituell skjerm.

Problemet med java-applet var at den ikke likte "tab", en knapp som er... nyttig.

Sikkerhet er også et poeng. Har hørt at kryptoen i vnc er en smule latterlig, så ssh-tunnelering hadde vært et poeng. Et annet problem er skjermoppløsning - beste hadde vært "dynamisk, avhengig av klient", men om jeg nedskalerer skjermen i x11vnc, så ser det fryktelig stygt ut. Med tightVnc så får jeg bare opp TWM (toms window manager, følger med x11. Tenk ffwm, og så fjerner du alle nyttige funksjoner og legger til ennå flere annoyances. Da får du twm :) )

Noen som har noen gode guider/tips? Kommer sikkert mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hugs at både GNOME og KDE har innebygd VNC-server.

Har prøvd denne, men det førte bare til problemer. Nå bruker jeg realvnc, og er svært fornøyd med det. Liker ikke å være pålogget for å kunne bruke et skjermbilde. Prøvde også tightvnc, men denne holdt ikke på langt nær mål, da Xvnc-modulen baserer seg på XFree86 3.x. Realvnc baserer denne modulen på XFree86 4.x, noe som gjør realvnc til et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Hugs at både GNOME og KDE har innebygd VNC-server.

Vel... gnome 2.6 ... Tror ikke den har det. Kjører FC2 på denne maskinen, og den kommer antagelig til å kjøre fc2 for resten av sitt liv... Hvor lenge det enn måtte bli. Holdt ut lenge har den :) Er den heldig rekker den 10-års dagen...

Forøvrig så har jeg stillt inn GDM på "logg inn automatisk" - er bare jeg som bruker den uansett, og den står (slash er begravd) på skrivebordet mitt så det kan ikke skje så mykkje gale :)

Men skal teste realvnc. Hadde hørt mest om tigth så jeg testet denne først. Skal bytte til realvnc, og så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...